Remblokjes beginnen snel te piepen en minder te remmen
Hoi,
Op mijn gravelfiets heb ik een Shimano Ultegra groep en het komt regelmatig voor dat mijn remblokjes gigantisch gaan piepen (vooral bij tot stilstand remmen) en het remvermogen wordt echt een stuk minder. Als ik naast de fiets sta en de voorrem inknijp, kan ik hem gewoon vooruit duwen, met het nodige gepiep.
Nu kan ik er keer op keer nieuwe remblokjes in doen, maar daar zit nog genoeg vlees op...
Wat ik al heb gedaan:
-Bij nieuwe montage altijd goed inremmen.
-Remblokken opgeschuurd met schuurpapier.
-Disc goed grondig ontvet met ontvetter.
-Met de gasbrander de blokjes heet gemaakt.
-Remhoeven gecontroleerd op lekken, maar dit is niet aan de orde.
Ik heb nu behoorlijk wat blokjes die lang nog niet op zijn, maar wel dus voor geen meter meer remmen...
Wat kan ik hieraan doen?
ps: met de wegfiets met Sram AXS heb ik hier totaal geen last van.
Op mijn gravelfiets heb ik een Shimano Ultegra groep en het komt regelmatig voor dat mijn remblokjes gigantisch gaan piepen (vooral bij tot stilstand remmen) en het remvermogen wordt echt een stuk minder. Als ik naast de fiets sta en de voorrem inknijp, kan ik hem gewoon vooruit duwen, met het nodige gepiep.
Nu kan ik er keer op keer nieuwe remblokjes in doen, maar daar zit nog genoeg vlees op...
Wat ik al heb gedaan:
-Bij nieuwe montage altijd goed inremmen.
-Remblokken opgeschuurd met schuurpapier.
-Disc goed grondig ontvet met ontvetter.
-Met de gasbrander de blokjes heet gemaakt.
-Remhoeven gecontroleerd op lekken, maar dit is niet aan de orde.
Ik heb nu behoorlijk wat blokjes die lang nog niet op zijn, maar wel dus voor geen meter meer remmen...
Wat kan ik hieraan doen?
ps: met de wegfiets met Sram AXS heb ik hier totaal geen last van.
Piepen is een vorm van resonantie en de oorsprong kan op erg veel verschillende punten liggen. Soms spaakspanning, boutaandraaimoment, vlakte van schijfondergrond.
Als het weggaat als je nieuwe blokjes monteert heb je een richting te pakken.
Als het weggaat als je nieuwe blokjes monteert heb je een richting te pakken.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
Ik had hetzelfde met m'n toenmalige Scott addict Gravel met Ultegra disc.
Ook mijn Foil kwam met Ultegra en had dezelfde problemen.
Kwam elke keer na een paar ritten terug en ook vanalles geprobeerd om dat krijsen en verminderende remkracht te verhelpen.
Wat je zou kunnen proberen zijn andere schijven van Galfer of Centerline X van Sram.
Heb die schijven op de racer, gravelbike en mtb, wel icm Sram Red Etap, Sram Force AXS en Sram XX1...
Geen Shimano Ultegra dus...
Ook mijn Foil kwam met Ultegra en had dezelfde problemen.
Kwam elke keer na een paar ritten terug en ook vanalles geprobeerd om dat krijsen en verminderende remkracht te verhelpen.
Wat je zou kunnen proberen zijn andere schijven van Galfer of Centerline X van Sram.
Heb die schijven op de racer, gravelbike en mtb, wel icm Sram Red Etap, Sram Force AXS en Sram XX1...
Geen Shimano Ultegra dus...
Niet helemaal. Als de klauw scheef staat grijpen de blokjes toch scheef aan.
Maar obv je beschrijving lijkt het er toch op dat je blokjes onvoldoende wrijving hebben op je schijven. Kunnen die vettig zijn (door de ruimte waarin de fiets staat)? Heb je ze echt goed (heet!) ingeremd, zodat er materiaal van je blokken op je schijven zit? (durf het bijna niet meer te vragen).
Maar obv je beschrijving lijkt het er toch op dat je blokjes onvoldoende wrijving hebben op je schijven. Kunnen die vettig zijn (door de ruimte waarin de fiets staat)? Heb je ze echt goed (heet!) ingeremd, zodat er materiaal van je blokken op je schijven zit? (durf het bijna niet meer te vragen).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt voor alle tips tot nu toe. Het is niet zo dat ze direct gaan piepen maar wel ruim voordat de remblokjes versleten zijn.
@53x11. Ja wel goed ingeremd met zo'n 10x versnellen naar 30kmh en dan langzaam slepend remmen tot bijna stilstand, maar ook wat stukjes beetje slepend fietsen. Worden echt warm.
Wat betreft de ruimte waar de fiets in staat heb ik ook over nagedacht, maar in de garage hangen ook andere fietsen met schijven en daarbij heb ik dat probleem niet, dus die kan ik uitsluiten.
Ik heb zaterdag nog een crossduathlon en daarvoor ga ik er niet meer aan sleutelen, maar daarna eens de vloeistof vervangen en eventueel eens andere discs en blokjes proberen.
@53x11. Ja wel goed ingeremd met zo'n 10x versnellen naar 30kmh en dan langzaam slepend remmen tot bijna stilstand, maar ook wat stukjes beetje slepend fietsen. Worden echt warm.
Wat betreft de ruimte waar de fiets in staat heb ik ook over nagedacht, maar in de garage hangen ook andere fietsen met schijven en daarbij heb ik dat probleem niet, dus die kan ik uitsluiten.
Ik heb zaterdag nog een crossduathlon en daarvoor ga ik er niet meer aan sleutelen, maar daarna eens de vloeistof vervangen en eventueel eens andere discs en blokjes proberen.