Te grote sprongen in cassette
hoe berekenen de garmins van deze wereld de cadans? Ik fiets eigenlijk altijd met cadans 90-100 als ik op t schermpje kijk. Maar in de file achteraf staat er dan 83 of 85 oid als gemiddelde cadans... met andere woorden is er zoiets als 'normalized cadance' of rekent de garmin als je net wegrijdt en vlak voor dat je uitpeddelt richting kruising ook mee?!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Garmin doet gewoon totaaltijd delen door totaal omwentelingen.
En aangezien je regelmatig je benen stil houdt, is die gemiddelde cadans inderdaad een stuk lager dan wat je ziet als je op je schermpje kijkt tijdens het trappen.
En aangezien je regelmatig je benen stil houdt, is die gemiddelde cadans inderdaad een stuk lager dan wat je ziet als je op je schermpje kijkt tijdens het trappen.
Laatst gewijzigd door MarkVeenstra op 09 okt 2024 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Volgens mij kun je ergens instellen dat die 0 waarden niet meegerekend worden?MarkVeenstra schreef: ↑09 okt 2024 13:45 Gamin doet gewoon totaaltijd delen door totaal omwentelingen.
En aangezien je regelmatig je benen stil houdt, is die gemiddelde cadans inderdaad een stuk lager dan wat je ziet als je op je schermpje kijkt tijdens het trappen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat zou kunnen inderdaad, maar dat is niet standaard. Dus als de vraagsteller daar nooit naar gekeken heeft, dan zullen ook de nullen meegenomen worden.Jans schreef: ↑09 okt 2024 14:23Volgens mij kun je ergens instellen dat die 0 waarden niet meegerekend worden?MarkVeenstra schreef: ↑09 okt 2024 13:45 Gamin doet gewoon totaaltijd delen door totaal omwentelingen.
En aangezien je regelmatig je benen stil houdt, is die gemiddelde cadans inderdaad een stuk lager dan wat je ziet als je op je schermpje kijkt tijdens het trappen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
conclusie: het ene gemiddelde is de andere niet...MarkVeenstra schreef: ↑09 okt 2024 15:25Dat zou kunnen inderdaad, maar dat is niet standaard. Dus als de vraagsteller daar nooit naar gekeken heeft, dan zullen ook de nullen meegenomen worden.Jans schreef: ↑09 okt 2024 14:23Volgens mij kun je ergens instellen dat die 0 waarden niet meegerekend worden?MarkVeenstra schreef: ↑09 okt 2024 13:45 Gamin doet gewoon totaaltijd delen door totaal omwentelingen.
En aangezien je regelmatig je benen stil houdt, is die gemiddelde cadans inderdaad een stuk lager dan wat je ziet als je op je schermpje kijkt tijdens het trappen.
Ik fiets tegenwoordig ook vaak weer met een iets lagere cadans (ergens rond de 85-90). Uit meerdere onderzoeken blijkt al weer dat een hogere cadans voor amateurs juist weinig toevoegd (of zelfs zorgt voor een hogere hartslag).
https://www.bicycling.com/nl/training/a ... le-cadans/
Eigenlijk moraal vh verhaal, de beste cadans is voor iedereen anders en fiets vooral wat je zelf het fijnste vindt.
https://www.bicycling.com/nl/training/a ... le-cadans/
Eigenlijk moraal vh verhaal, de beste cadans is voor iedereen anders en fiets vooral wat je zelf het fijnste vindt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat was altijd al. Het enige is dat mensen het heel anders geintrepeteert hebben.
En armstrong na gingen doen.
En armstrong na gingen doen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Dat is zo, hartslag gaat omhoog onder invloed van hogere cadans.
Tandje groter schakelen (of 2 door de gaten in je cassette, om on topic te blijven) laat je hartslag dalen. Bij mij persoonlijk is dit in ieder geval zo.
Maar klein of groter rijden is een persoonlijke keuze en voorkeur.
Tandje groter schakelen (of 2 door de gaten in je cassette, om on topic te blijven) laat je hartslag dalen. Bij mij persoonlijk is dit in ieder geval zo.
Maar klein of groter rijden is een persoonlijke keuze en voorkeur.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat gebeurt ook. Daarom zeg ik al jaren, rijd je 2x per week 2 uurtjes. Rij lekker wat het fijnst voelt.
Ga je naar 10 a 12 uur dan kan een hogere cadans prima werken. Dan kom je op een snijvlak dat bij een lage cadans je spieren te vermoeid raken en niet meer voor je volgende rit herstellen.
Maar dat kan ook weer andersom met teveel contracties. Gewoon proberen.
Ik merk na al die jaren dat mijn cadans hoger wordt als ik meer ga fietsen en hoe hoger het vermogen.
En daar raken we zeker dit topic, teveel racefietsers zijn te verwend en doen altijd het zelfde. Altijd die zelfde cadans altijd maar blijven zitten op dat zadel. Ja dat is niet heel best. Lekker zonder die 18 (en16) gaan fietsen geeft ook veel meer afwisseling.
Maar lager is vaak wel effectiever als je bv een uur voluit gaat, puur over dat uur gezien. Moet je de volgende dag weer kan het wel eens heel anders zijn. Het hangt van je hele patroon af.
Ga je naar 10 a 12 uur dan kan een hogere cadans prima werken. Dan kom je op een snijvlak dat bij een lage cadans je spieren te vermoeid raken en niet meer voor je volgende rit herstellen.
Maar dat kan ook weer andersom met teveel contracties. Gewoon proberen.
Ik merk na al die jaren dat mijn cadans hoger wordt als ik meer ga fietsen en hoe hoger het vermogen.
En daar raken we zeker dit topic, teveel racefietsers zijn te verwend en doen altijd het zelfde. Altijd die zelfde cadans altijd maar blijven zitten op dat zadel. Ja dat is niet heel best. Lekker zonder die 18 (en16) gaan fietsen geeft ook veel meer afwisseling.
Maar lager is vaak wel effectiever als je bv een uur voluit gaat, puur over dat uur gezien. Moet je de volgende dag weer kan het wel eens heel anders zijn. Het hangt van je hele patroon af.