Die vergelijking is nog niet scheef genoeg. Laten we stellen dat een middenklasser racefiets 2.500 euro kost en een middenklasse auto 25.000 euro. Een 15k racefiets moet je dus vergelijken met een auto van 150.000 euro. Ik begrijp ook niet waarom je dat zou willen. Het is geen verwijt of snobbisme in welke richting van ook. Ik snap het gewoon niet. Zelfs als ik vandaag de staatsloterij win, dan nog niet.daniel1975 schreef: ↑10 okt 2024 16:33 Zal wel in mijn hoofd zitten. Ik zou dan weer wel een auto van 60k kopen, maar geen racefiets van 15k of een horloge van 10K.
Blijkbaar niet liefhebber genoeg
Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Er schuilt meer maturiteit in het streven naar eenvoud dan in de aanschaf van pronkjuwelen.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar ook die auto van 60.000 euro komt er ook niet al is de vergelijking, zoals je al zei, een beetje mank.rob74 schreef: ↑10 okt 2024 17:01Die vergelijking is nog niet scheef genoeg. Laten we stellen dat een middenklasser racefiets 2.500 euro kost en een middenklasse auto 25.000 euro. Een 15k racefiets moet je dus vergelijken met een auto van 150.000 euro. Ik begrijp ook niet waarom je dat zou willen. Het is geen verwijt of snobbisme in welke richting van ook. Ik snap het gewoon niet. Zelfs als ik vandaag de staatsloterij win, dan nog niet.daniel1975 schreef: ↑10 okt 2024 16:33 Zal wel in mijn hoofd zitten. Ik zou dan weer wel een auto van 60k kopen, maar geen racefiets van 15k of een horloge van 10K.
Is het impliciet ventileren van een morele superioriteit niet ook een vorm van snobisme?Klein_Verzet schreef: ↑10 okt 2024 17:14 Er schuilt meer maturiteit in het streven naar eenvoud dan in de aanschaf van pronkjuwelen.
15k heb ik nog nooit uitgegeven aan een fiets (of auto), aan een fiets de helft ook niet trouwens (al komt het bij sommige fietsen met later aangeschafte "upgrades" wel akelig in de buurt vrees ik ), maar ik heb dan wel weer een stuk of 8 fietsen. Die ik allemaal niet ga vervangen omdat ik een dino ben. Wat maakt mij dat dan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De vergelijking met een auto is wellicht een beetje mank, maar als je het met hifi of horloges vergelijkt is de fiets weer heel erg in het voordeel.
Met hifi kost een middenklas setje misschien iets van 1500 terwijl een topset met gemak de 15k voorbij gaat. Oftewel minimaal x10.
En met horloges is het met gemak nog bonter te maken, dat gaat met gemak x20 of x30.
Waar het mij meer om ging is dat iedereen lekker zelf moet weten waar die zijn geld aan uitgeeft en dat prioriteiten daarin enorm kunnen verschillen.
Zo zou ik mooi een auto kopen van 30k en van de overgebleven 30k mijn fiets en hifiset upgraden .
Met hifi kost een middenklas setje misschien iets van 1500 terwijl een topset met gemak de 15k voorbij gaat. Oftewel minimaal x10.
En met horloges is het met gemak nog bonter te maken, dat gaat met gemak x20 of x30.
Waar het mij meer om ging is dat iedereen lekker zelf moet weten waar die zijn geld aan uitgeeft en dat prioriteiten daarin enorm kunnen verschillen.
Zo zou ik mooi een auto kopen van 30k en van de overgebleven 30k mijn fiets en hifiset upgraden .
-
- Forum-lid
Is het veelvuldig gebruik van emoticons een uiting van infantiliteit of een gebrek aan taalvaardigheid?
Ach door t te massaal aanschaffen van pronkjuwelen volgt de eenvoud noodgedwongen… weinig matuur…Klein_Verzet schreef: ↑10 okt 2024 17:14 Er schuilt meer maturiteit in het streven naar eenvoud dan in de aanschaf van pronkjuwelen.
-
- Forum-lid HC
Nou dat laatste heb ik iigKlein_Verzet schreef: ↑10 okt 2024 17:42 Is het veelvuldig gebruik van emoticons een uiting van infantiliteit of een gebrek aan taalvaardigheid?
Wel grappig, ik zou de 60k niet uitgeven aan een auto, maar wel de 15k aan een fiets. Nu rij ik op de fiets net zoveel km’s als in de auto, dus het is per km een goedkopere investeringdaniel1975 schreef: ↑10 okt 2024 16:33 Zal wel in mijn hoofd zitten. Ik zou dan weer wel een auto van 60k kopen, maar geen racefiets van 15k of een horloge van 10K.
Of het over fietsen, hifi, auto's, horloges, tassen, juwelen gaat, maakt niet uit; het is wat een gek ervoor overheeft.
Een analyse of de productiekosten van een fiets van 15 k€ daadwerkelijk drie maal hoger, dan wel 10 k€ meer zijn dan die van een fiets van 5 k€. Ik denk zo, zonder emoticon, van niet.
Een analyse of de productiekosten van een fiets van 15 k€ daadwerkelijk drie maal hoger, dan wel 10 k€ meer zijn dan die van een fiets van 5 k€. Ik denk zo, zonder emoticon, van niet.