Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

opleiding

colapunk
Forum-lid

colapunk 14 dec 2009 16:28

hey!
ik ben aan het denken om fietsenmaker te worden. nu is het natuurlijk het makkelijkst om gewoon naar het lokale ROC te gaan en mbo te gaan doen, maar ik dacht: laat ik me eens orienteren.
als ik daadwerkelijk doorzet, wil ik graag met 'stevige' fietsen bezig zijn, dus zo min mogelijk gedoe met moderne poespas, maar eerder oude stadsfietsen, (serieuze) bakfietsen (zie de link in mijn onderschrift), en ook fixies/singlespeed fietsjes.
en waar ik dus bang voor ben is dat ik bij het gemiddelde mbo het gevoel krijg opgeleid te worden tot fietsverkoper/versnelling afsteller, in plaats van bezig te zijn met het repareren/bouwen van goeie fietsen.
dus: welke opties zijn er? ik ben 22, heb nog geen diploma's, maar deed ooit athenaeum, dus een hbo is een optie...

groeten, cola
pedal power!
bakfiets!

evers
Forum-lid

evers 15 dec 2009 17:23

waarom zou je dat op deze manier willen? Je moet naar de toekomst kijken en daarin zie ik geen bakfietsenwinkels o.i.d. Als je alleen maar gefocust bent op de ouderwetse fietsen zul je niet snel in aanmerking komen voor een baan, daar technologieën in de fietsenbranche met reuzenstappen gaan (denk aan elecktrische fietsen bijvoorbeeld).
Train ze!

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 15 dec 2009 17:40

Fietsenmaker = LBO? Jij = HBO?

Kan me vergissen, maar het zou me niet verbazen als het je qua uitdaging heel erg tegenvalt om puur als fietsenmaker iedere dag weer aan de slag te gaan. Zou als je dit toch door wilt zetten iets in de richting van zelfstandig ondernemen met "iets" in bakfietsen.

Als baan (=loondienst) zie ik het ook niet zitten.

colapunk
Forum-lid

colapunk 15 dec 2009 19:01

@evers:
er zit bij mij een ideologische keuze achter waarom ik denk dat stevige goeie fietsen juist toekomst hebben: omdat we in ons energieverbruik moeten schrappen. dit doe je door al die kleauteauto's te vervangen door goeie stevige fietsen, die tegen eenn stootje kunnen. de fietsen die we al honderd jaar gebruiken dus!
en voor vervoer over lange afstanden zijn versnellingen inderdaad handig, maar in de stad kun je veel beter een singlespeed rijden, waar niets kapot aan kan.
elektrische fietsen zijn een schijnoplossing: het blijft nodig ze op te laden aan het stopcontact, terwijl het gezonder en beter is die energie gewoon zelf erin te trappen.
en voor vrachtvervoer zie ik juist bakfietsen de bom zijn in de toekomst: alles binnen een straal van 10, 20 km wat niet in een rugzak past is er goed mee te vervoeren!

@ajhoff: dat is dus ook iets wat ik me afvraag, en waar ik nog niet uit ben. vandaar dat ik me aan het orienteren ben: welke opties zijn er?
pedal power!
bakfiets!

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 15 dec 2009 19:16

Vrees dat je wat te idealogische verwachtingen hebt. Puur rationeel heb je een punt, maar de praktijk is weerbarstig. Vanzelfsprekend moeten we schrappen in het energie verbruik, maar de trend is momenteel allemaal zo een stinkende 2takt scooter hier in de stad (waar al niet veel ruimte is voor dit soort ondingen).

De nieuwe 'transportfietsen' hebben ook allerlei nieuwe snufjes waar jij ook mee te maken kan krijgen. Al met al zijn er, mijn inziens, te weinig klanten die bij jou ideologie aansluiten om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid mensen je nodig hebt voor een renderende zaak.

Ben een liefhebber van de door jou geschetste fietsen. Rij al jaren op een simplex cycloide en beter/mooier krijg je ze niet.

Alstublaft.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 dec 2009 19:46

nou ja al die killermoeders uit de pijp die met zo'n kinder bak rijden?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 15 dec 2009 20:02

jij als hbo-er kunt beter iets gaan doen zoals (bak)fietsen ontwerpen of
iets op een ontwikkelafdeling in de rijwielbranche.
hts wtb oid?
.................

rene1
Forum-lid

rene1 15 dec 2009 23:08

22, nog geen diploma's, ooit atheneum, HBO een optie?
Wel erg vaag allemaal, komt een beetje op me over als erg teleurgesteld in de maatschappij, vol met ideologiëen.
Ik zou kiezen voor de optie; doe een goede opleiding, HBO als je dat kan halen.
Enne...If the world didn't suck we'd all fall off. ;-)

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 16 dec 2009 11:45

@Colapunk: als ik jouw verhaal lees zie ik meer ondernemer dan werknemer bij een fietsenmaker. Er is niets mis met ideologie als zakelijke drijfveer! Integendeel, het kan zelfs iets extra's betekenen, maar zorg wel dat het je niet blind maakt voor risico's. Ik zie in je verhaal bovendien ook niet terugkomen dat je motivatie is om zelf fietsen te gaan bouwen. Je doel is blijkbaar fietsen in de markt zetten als alternatief voor andere (meer vervuilende) vervoeropties.

Ik denk wel dat je dit te vroeg wilt. Als ik jou was zou ik eerst eens denken aan een vervolgstudie richting bedrijfskunde (HEAO, HTS of Universiteit) Nadruk daarbij zou dan moeten dan liggen op verantwoord ondernemen (erg populair tegenwoordig). De benodigde kennis qua fietsen ontwerpen en bouwen is altijd in te huren. Enige technische kennis is handig, maar geen noodzaak voor een goed zakelijk concept. Besteed uit wat je zelf niet kunt is het devies.

Concreet zou ik als ik jou was een ondernemingsplan maken (b.v. SWOT analyse, ff googelen ;-) ) waarin je kansen, bedreigingen, sterktes en zwakheden bij elkaar brengt. Dat geeft je een goed beeld hoe je verder moet. Je kunt b.v. alvast klein beginnen naast een studie.

Dit soort part time ondernemen is prima in te passen naast een studie. Het geeft je een hele goede praktijk- en levens-ervaring zonder direct het volle ondernemersrisico te lopen.

Hoop dat je iets kunt met dit verhaal.

friesevlag
Forum-lid

friesevlag 05 okt 2010 23:58

@colapunk
in de rijwielbranche heb je heel veel mogelijkheden om je te ontwikkelen.
Ook met een HBO opleiding kun je prima terecht in deze branche. Begin bij het begin en volg een opleiding als fietstechnicus en blijf je ontwikkelen, dan weet ik zeker dat er een mooie carriere voor je mogelijk is. Realiseer je wel dat het ook een commerciele branche is, er moet wel geld verdient worden.

thunder_road
Forum-lid

thunder_road 06 okt 2010 21:46

Hoi colapunk

>>er zit bij mij een ideologische keuze achter waarom ik denk dat stevige goeie fietsen juist toekomst hebben: omdat we in ons energieverbruik moeten schrappen. dit doe je door al die kleauteauto's te vervangen door goeie stevige fietsen, die tegen eenn stootje kunnen. de fietsen die we al honderd jaar gebruiken dus!
en voor vervoer over lange afstanden zijn versnellingen inderdaad handig, maar in de stad kun je veel beter een singlespeed rijden, waar niets kapot aan kan.
elektrische fietsen zijn een schijnoplossing: het blijft nodig ze op te laden aan het stopcontact, terwijl het gezonder en beter is die energie gewoon zelf erin te trappen.
en voor vrachtvervoer zie ik juist bakfietsen de bom zijn in de toekomst: alles binnen een straal van 10, 20 km wat niet in een rugzak past is er goed mee te vervoeren<<

top! en kijk maar eens op deze link; dat is toch geweldig. De nieuwe zeilende vrachtvaart

tres hombres

Voor jou iets als een koeriersbedrijf met bakfietsen!?
pieter

http://pietersdigiland.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

cornelli
Forum-lid

cornelli 06 okt 2010 21:56

Hoi Colapunk hoever ben je met de opleiding/
Heb misschien wel werk voor je ( een paar dagen per week repareren).
NEOS

Plaats reactie