Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 14 okt 2024 11:29

wasbeer2006 schreef: 14 okt 2024 10:02 Maar die pen is wel heel kort, want zo hoog zit je niet. Ik zou toch even functioneel boos worden of anders gewoon de fiets teruggeven.
Dit kan gewoon niet ze verkopen je een niet passende fiets.

Die fiets zal wel heel blijven, maar mocht er iets zijn, dan zegt trek weer te korte zadelpen.

Zadel 5mm lager, dat zou ik ook niet kunnen hebben. Ik ben van mening je zadel moet zo laag mogelijk staan, daar kan bij mij echt geen 5mm meer vanaf.

Gewichten zijn heel normaal, die soort fietsen zijn zelden onder de 8 kilo met pedalen, bidon en computer houders. Als je naar de 7.5 wilt had je meteen een ander model moeten kopen. Dan kan je alleen het frame houden. Groep en wielen moet je dan echt vervangen. Of er moet echt een hele zware wielset inzitten met hele zware banden en biba,s
Dit dus. Ik kreeg destijds een uitstekende service toen ik m'n Emonda kocht. Tijdens de fitting werd tijd noch moeite gespaard om alles juist af te stellen incl vervangen van onderdelen. Weliswaar corona tijd dus andere kortingen :lol:

Ik heb m'n Emonda SL6 pro (2021 model, Ultegra, staat verder op in dit topic, paars :mrgreen: ) rij klaar op 8kg weten te krijgen. Wielset vervangen, andere schijven, ander stuurcombo en wat gerommel in de marge met bidonhouders. Maar dan houdt het wel op :)

Wel mooie kleur moet, die Crimson Red :winkthumb: veel plezier er mee!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 14 okt 2024 13:05

Ik heb enige tijd geleden ook naar een Trek gekeken en ben afgeknapt op het gewicht van +8kg kaal.
Al met al bijna 1,5kg dan mijn standaard Cannondale met alles er op en aan.
Ik snap er niets meer van waarom de huidige fietsen weer veel zwaarder zijn dan voor 10 jaar geleden.
Terwijl de trend juist is hoe lichter hoe beter.
Om er na verkoop nog opnieuw te moeten investeren om het gewicht omlaag te krijgen is niet mijn ding.
Blijf voorlopig nog wel even door fietsen op mijn huidige fiets, niets mee!
...

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 14 okt 2024 13:39

Andere wielen vond ik simpelweg gewoon mooier dus de investering was daar in eerste instantie op gericht. Die 8kg vond ik gewoon een mooi streven, toen dat opeens in de buurt kwam.
Het gewicht van de huidige generatie fietsen is over het algemeen wellicht hoger maar daar staan een hoop +++ tegen over wat mij betreft. Hoe lichter hoe beter ligt echt aan je beoogde gebruik. Anyway, discussie voor ander topic :D

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2190
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 okt 2024 14:30

Mijn Emonda SL5 heeft nog het originele frame en vork en de groepset maar verder is alles veranderd: powermeter, wielen, banden, zadel, zadelpen en cockpit.
Op een fiets van 2.500 komt er van grofweg 1.000 euro bij om de fiets te maken zoals ik wil en iedere keer met een lach op de fiets te stappen en na 2,5 jaar nog altijd blij te zijn met mijn "nieuwe" racefiets.

Heb er in totaal bijna een kilo afgehaald aan gewicht en kom gemiddeld met 2kg overgewicht aan mijzelf en 500 gram te veel water terug thuis. Gewicht is leuk maar op een racefiets voor vlak Nederland maar erg relatief.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2024 14:34

bakboord1 schreef: 14 okt 2024 14:30 Op een fiets van 2.500 komt er van grofweg 1.000 euro bij om de fiets te maken zoals ik wil en iedere keer met een lach op de fiets te stappen en na 2,5 jaar nog altijd blij te zijn met mijn "nieuwe" racefiets.
En waarschijnlijk is het nu meer jouw fiets dan dat je een kant en klare uit het rek had getrokken van 3.500,- :winkthumb:
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2190
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 okt 2024 15:39

Dat dus!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 14 okt 2024 16:02

bakboord1 schreef: 14 okt 2024 14:30
Op een fiets van 2.500 komt er van grofweg 1.000 euro bij om de fiets te maken zoals ik wil en iedere keer met een lach op de fiets te stappen en na 2,5 jaar nog altijd blij te zijn met mijn "nieuwe" racefiets.
En dat is uiteindelijk het enige dat telt en echt belangrijk is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 okt 2024 16:06

Oppbogga schreef: 14 okt 2024 13:05 Ik heb enige tijd geleden ook naar een Trek gekeken en ben afgeknapt op het gewicht van +8kg kaal.
Al met al bijna 1,5kg dan mijn standaard Cannondale met alles er op en aan.
Ik snap er niets meer van waarom de huidige fietsen weer veel zwaarder zijn dan voor 10 jaar geleden.
Terwijl de trend juist is hoe lichter hoe beter.
Om er na verkoop nog opnieuw te moeten investeren om het gewicht omlaag te krijgen is niet mijn ding.
Blijf voorlopig nog wel even door fietsen op mijn huidige fiets, niets mee!
Je moet het niet met velgremmen verglijken.

Ten eerste is het gewicht de meest overschate factor van een fiets. Ook als het om bv een kilo gaat.
De fijnste fiets is mijn laatste foil die tussen de 7.5 en 7.8 is. Veel fijner dan mijn foil ervoor met velgremmen en 6.6 a 6.8 kilo.

Om een schijfremfiets tegen de 7 kilo aan te brengen zul je moeten starten met een licht frame van minder dan een kilo. Liefst tegen de 800 gram. Dan een topgroep en wielen van max 1400 gram en smalle banden.

De huidige trend met 30 en 32mm helpt ook niet dat is per band 100 gram meer dan mijn oude 25mm met biba.

Het gaat erom hoe het rijd en de huidige fietsen rijden echt een stuk beter dan de oude met velgrem. Door de steekas, carbonnen velgen en bredere banden.

Plaats reactie