Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
N.eelis
- Forum-lid
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35
N.eelis
14 okt 2024 11:29
wasbeer2006 schreef: ↑14 okt 2024 10:02
Maar die pen is wel heel kort, want zo hoog zit je niet. Ik zou toch even functioneel boos worden of anders gewoon de fiets teruggeven.
Dit kan gewoon niet ze verkopen je een niet passende fiets.
Die fiets zal wel heel blijven, maar mocht er iets zijn, dan zegt trek weer te korte zadelpen.
Zadel 5mm lager, dat zou ik ook niet kunnen hebben. Ik ben van mening je zadel moet zo laag mogelijk staan, daar kan bij mij echt geen 5mm meer vanaf.
Gewichten zijn heel normaal, die soort fietsen zijn zelden onder de 8 kilo met pedalen, bidon en computer houders. Als je naar de 7.5 wilt had je meteen een ander model moeten kopen. Dan kan je alleen het frame houden. Groep en wielen moet je dan echt vervangen. Of er moet echt een hele zware wielset inzitten met hele zware banden en biba,s
Dit dus. Ik kreeg destijds een uitstekende service toen ik m'n Emonda kocht. Tijdens de fitting werd tijd noch moeite gespaard om alles juist af te stellen incl vervangen van onderdelen. Weliswaar corona tijd dus andere kortingen
Ik heb m'n Emonda SL6 pro (2021 model, Ultegra, staat verder op in dit topic, paars
) rij klaar op 8kg weten te krijgen. Wielset vervangen, andere schijven, ander stuurcombo en wat gerommel in de marge met bidonhouders. Maar dan houdt het wel op
Wel mooie kleur moet, die Crimson Red
veel plezier er mee!
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
14 okt 2024 13:05
Ik heb enige tijd geleden ook naar een Trek gekeken en ben afgeknapt op het gewicht van +8kg kaal.
Al met al bijna 1,5kg dan mijn standaard Cannondale met alles er op en aan.
Ik snap er niets meer van waarom de huidige fietsen weer veel zwaarder zijn dan voor 10 jaar geleden.
Terwijl de trend juist is hoe lichter hoe beter.
Om er na verkoop nog opnieuw te moeten investeren om het gewicht omlaag te krijgen is niet mijn ding.
Blijf voorlopig nog wel even door fietsen op mijn huidige fiets, niets mee!
...
-
N.eelis
- Forum-lid
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35
N.eelis
14 okt 2024 13:39
Andere wielen vond ik simpelweg gewoon mooier dus de investering was daar in eerste instantie op gericht. Die 8kg vond ik gewoon een mooi streven, toen dat opeens in de buurt kwam.
Het gewicht van de huidige generatie fietsen is over het algemeen wellicht hoger maar daar staan een hoop +++ tegen over wat mij betreft. Hoe lichter hoe beter ligt echt aan je beoogde gebruik. Anyway, discussie voor ander topic
-
bakboord1
- Forum-lid
- Berichten: 2234
- Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30
bakboord1
14 okt 2024 14:30
Mijn Emonda SL5 heeft nog het originele frame en vork en de groepset maar verder is alles veranderd: powermeter, wielen, banden, zadel, zadelpen en cockpit.
Op een fiets van 2.500 komt er van grofweg 1.000 euro bij om de fiets te maken zoals ik wil en iedere keer met een lach op de fiets te stappen en na 2,5 jaar nog altijd blij te zijn met mijn "nieuwe" racefiets.
Heb er in totaal bijna een kilo afgehaald aan gewicht en kom gemiddeld met 2kg overgewicht aan mijzelf en 500 gram te veel water terug thuis. Gewicht is leuk maar op een racefiets voor vlak Nederland maar erg relatief.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
14 okt 2024 14:34
bakboord1 schreef: ↑14 okt 2024 14:30
Op een fiets van 2.500 komt er van grofweg 1.000 euro bij om de fiets te maken zoals ik wil en iedere keer met een lach op de fiets te stappen en na 2,5 jaar nog altijd blij te zijn met mijn "nieuwe" racefiets.
En waarschijnlijk is het nu meer jouw fiets dan dat je een kant en klare uit het rek had getrokken van 3.500,-
Less is bore
-
chris80
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49
chris80
14 okt 2024 16:02
bakboord1 schreef: ↑14 okt 2024 14:30
Op een fiets van 2.500 komt er van grofweg 1.000 euro bij om de fiets te maken zoals ik wil en iedere keer met een lach op de fiets te stappen en na 2,5 jaar nog altijd blij te zijn met mijn "nieuwe" racefiets.
En dat is uiteindelijk het enige dat telt en echt belangrijk is.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
14 okt 2024 16:06
Oppbogga schreef: ↑14 okt 2024 13:05
Ik heb enige tijd geleden ook naar een Trek gekeken en ben afgeknapt op het gewicht van +8kg kaal.
Al met al bijna 1,5kg dan mijn standaard Cannondale met alles er op en aan.
Ik snap er niets meer van waarom de huidige fietsen weer veel zwaarder zijn dan voor 10 jaar geleden.
Terwijl de trend juist is hoe lichter hoe beter.
Om er na verkoop nog opnieuw te moeten investeren om het gewicht omlaag te krijgen is niet mijn ding.
Blijf voorlopig nog wel even door fietsen op mijn huidige fiets, niets mee!
Je moet het niet met velgremmen verglijken.
Ten eerste is het gewicht de meest overschate factor van een fiets. Ook als het om bv een kilo gaat.
De fijnste fiets is mijn laatste foil die tussen de 7.5 en 7.8 is. Veel fijner dan mijn foil ervoor met velgremmen en 6.6 a 6.8 kilo.
Om een schijfremfiets tegen de 7 kilo aan te brengen zul je moeten starten met een licht frame van minder dan een kilo. Liefst tegen de 800 gram. Dan een topgroep en wielen van max 1400 gram en smalle banden.
De huidige trend met 30 en 32mm helpt ook niet dat is per band 100 gram meer dan mijn oude 25mm met biba.
Het gaat erom hoe het rijd en de huidige fietsen rijden echt een stuk beter dan de oude met velgrem. Door de steekas, carbonnen velgen en bredere banden.
-
Brabobikert
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jun 2024 09:49
Brabobikert
19 okt 2024 10:02
Toch kan je na een bikefit alsnog fout zitten is mijn ervaring, zeker als je naar een ander type fiets gaat. Ik heb deze zomer een Domane gekocht met bikefitting en het leek aanvankelijk goed. Toen wat lopen zoeken met zadelhoogte en zadelafstand tot het stuur. Maar na een 1000km fietsen een 1 cm kortere stuurpen erop laten zetten. Nu is ie perfect en ik ben er superblij mee.
Ik twijfel over het upgraden van de wielen (paradigm 25) naar carbon, de standaardwielen zijn wat lomp maar wel degelijk. Voor een erg goede fietser zal het een logische stap zijn maar ga ik dat voelen... keuzes.
Trek Domane
Cannondale Trail
-
bakboord1
- Forum-lid
- Berichten: 2234
- Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30
bakboord1
19 okt 2024 10:12
Mijn ervaring is dat je het voelt.
Je krijgt een directer (veiliger) stuurgevoel in bochten door de toegenomen stijfheid, je wiel wordt ietsje lichter waardoor je je fiets iets makkelijk optrekt bij een richel en je snelheid zal er helaas niet van verbeteren.
Maar het meeste is dat je fiets nu veel beter smoelt met een setje iets hogere velgen.
Ik heb 50mm gestoken maar zou een volgende keer niet hoger gaan dan 40-45mm.
Vanaf windkracht 5 begin je toch wel last te krijgen van hogere velgen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
20 okt 2024 14:47
Brabobikert schreef: ↑19 okt 2024 10:02
........ maar ga ik dat voelen... keuzes.
Je gaat het voelen, vooral tussen de oren en dat is samen met de looks dan mogelijk de belangrijkste reden om voor een stel (half-)hoge carbon wielen te kiezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
c.zaballa
- Forum-lid
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24
c.zaballa
20 okt 2024 21:55
Eerste testritje, zodra de stuurbuis op lengte is zal ik eens een 'deftige' foto maken.
Gazelle Team TVM \'99