Sinds 1 week GRX 822 1x12 op mijn Canyon en het schakelt fantastisch.Martijn_H schreef: ↑13 okt 2024 16:55 In het verlengde hiervan: bij vrijwel alle fietsen zijn de kabels tegenwoordig volledig weggewerkt. Mooi als je een elektronische groepset hebt, maar hoe zijn de schakelprestaties bij mechanische groepen? Iemand daar recente ervaring mee? Bijv. nieuwe TCR, Defy, Isaac Vitron.
Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40261
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Bij interne bekabeling wordt er een doorlopende buitenkabel gebruikt van shifter tot derailleur. De binnenkabel schuurt dan ook niet meer over een geleider bij het bracket, er is ook geen extra frictie meer bij kabelstoppers en het is ook een min of meer gesloten geheel dus minder gevoelig voor vuil.Martijn_H schreef: ↑13 okt 2024 16:55 In het verlengde hiervan: bij vrijwel alle fietsen zijn de kabels tegenwoordig volledig weggewerkt. Mooi als je een elektronische groepset hebt, maar hoe zijn de schakelprestaties bij mechanische groepen? Iemand daar recente ervaring mee? Bijv. nieuwe TCR, Defy, Isaac Vitron.
Wij hebben hier een Orbea Terra en een Scott speedster gravel met mechanische schakeling en interne bekabeling en dat werkt minstens even goed als met externe bekabeling.
Kabels ooit vervangen zal wel een uitdaging worden denk ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03 mei 2023 13:14
- Locatie: Alkmaar
Misschien een domme vraag, en daarmee komen we weer een klein beetje on-topic.
Als je bij een fiets met een steekas heel vaak van wiel wisselt, en dus heel vaak je steekas losmaakt en weer vastdraait, beschadigt het schroefdraad dat aan één kant in het frame zit dan niet? En zo ja, kun je dat weer laten fixen?
Als je bij een fiets met een steekas heel vaak van wiel wisselt, en dus heel vaak je steekas losmaakt en weer vastdraait, beschadigt het schroefdraad dat aan één kant in het frame zit dan niet? En zo ja, kun je dat weer laten fixen?
Als je het goed doet zal het niet zo gauw beschadigen, maar draai je het er verkeerd /scheef/te hard in dan beschadig je de draad. Herstellen gaat dan alleen nog met een helicoil draadbus, waarbij eerst de draadgang moet worden uitgeboord op de maat van de helicoil draadbus.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13813
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar heb je alleen aan de voorkant last van.
De achterkant is gewoon je derrie hanger. Ik heb nog geen frame gezien waar het anders zit. (Maar die zullen er best zijn)
Ik vraag me af of je in een carbon vork een helicoll krijgt, wel vaak aan de dunne kant.
De achterkant is gewoon je derrie hanger. Ik heb nog geen frame gezien waar het anders zit. (Maar die zullen er best zijn)
Ik vraag me af of je in een carbon vork een helicoll krijgt, wel vaak aan de dunne kant.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13813
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Ondertussen heb ik zo’n 250 km gereden met 105 di2. Ik ben er niet meer tegen, sta er nu neutraal in. Het werkt allemaal best goed. Op 1 ding na, de automatische trimfunctie van de voorderailleur. Of hij loopt aan op 36/30 of op 52/21. Gevolg is dat ik tot 30 km/u op 36/14 of 36/13 rijd. Heb ik goed dat je alleen de links-rechts stand van de derailleur kun verstellen? Kan geen ander schroefje vinden. Kun je die trimfunctie ook uitzetten en zelf bedienen?
Ik twijfel nog (een beetje) tussen Ultegra Di2 en Force Etap Axs.
Ik twijfel nog (een beetje) tussen Ultegra Di2 en Force Etap Axs.
Achteraf is elke fietstocht leuk.