Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

DI2 instellingen

Mercedes
Forum-lid

Mercedes 14 okt 2024 17:23

Hallo,

Ik zit met het volgende:
Sinds kort merk ik dat de ketting niet meer op het kleinste (11t) tandwiel van de achtercassette wil, ook niet met de ketting op het grote voorblad.
Systeem:
Shimano Ultegra D12 op een Bianchia Aria 11 speed uit 2020.
Ik heb recent de D-Fly unit EW -WU111 gemonteerd in combinatie met de e-tube app.
De derailleurs staan volgens mij in manual mode;1X Snel indrukken van de junction box (SM-EW-90A).
Ik heb in de e-tube app gezocht naar manual synchroniseren maar daarin kom ik alleen de opties semi en full Synchro tegen, niet de manual functie Ik heb bij synchroshift nu alles op 0 gezet.
Vragen:
1) Wat kan de oorzaak zijn dat ik de ketting niet op het kleinste tandwiel krijg?
2)Hoe kun je via de e-tube app manual schakelen instellen?

0475
Forum-lid

0475 14 okt 2024 17:35

dan moet je even naar de limit schroefjes kijken, dat is nog steeds een fysieke/mechanische begrenzing. Dat kun je dus niet per e-tube.

https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/R8050 ... 06-DUT.pdf

pagina 133 in de pdf.

Mercedes
Forum-lid

Mercedes 14 okt 2024 17:56

Dank voor je snelle reactie, ik zal hier naar gaan kijken, wat ik wel vreemd vindt dat ik als ik de schiften bedien om naar het kleinste tandwiel te gaan de derailleur geen enkele beweging zie maken, het systeem geeft blijkbaar geen commando om nog verder te schakelen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 14 okt 2024 18:47

Mercedes schreef: 14 okt 2024 17:23 Hallo,

Ik zit met het volgende:
Sinds kort merk ik dat de ketting niet meer op het kleinste (11t) tandwiel van de achtercassette wil, ook niet met de ketting op het grote voorblad.
Systeem:
Shimano Ultegra D12 op een Bianchia Aria 11 speed uit 2020.
Ik heb recent de D-Fly unit EW -WU111 gemonteerd in combinatie met de e-tube app.
De derailleurs staan volgens mij in manual mode;1X Snel indrukken van de junction box (SM-EW-90A).
Ik heb in de e-tube app gezocht naar manual synchroniseren maar daarin kom ik alleen de opties semi en full Synchro tegen, niet de manual functie Ik heb bij synchroshift nu alles op 0 gezet.
Vragen:
1) Wat kan de oorzaak zijn dat ik de ketting niet op het kleinste tandwiel krijg?
2)Hoe kun je via de e-tube app manual schakelen instellen?
Wat ik niet begrijp is dat je meld dat de ketting niet meer op het kleinste tandwiel wil, m.a.w. voorheen dus wel. :roll: Waarschijnlijk is jouw achterderailleur dus versteld door bijvoorbeeld: valpartij, ergens tegenaan gestoten o.i.d.
Met de limit schroefjes zou je dit kunnen herstellen, maar eerder zou ik kijken naar de kooi van de achterderailleur of zelfs het derailleurpatje opnieuw uitrichten. 😉

Synchro mode instellen op de junction box:
Als je de button op de junction box (SM-EW-90A) indrukt dan zal het batterij ledje oplichten en het laadniveau aangeven (groen-groen knipperen-rood-rood knipperen) en de syncho mode led rood oplichten 1x voor manual, 2x voor semi-syncho en 3x voor full-syncho mode.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Mercedes
Forum-lid

Mercedes 15 okt 2024 12:59

Issue is opgelost; de eindaanslag verstellen haalde niets uit, ik heb de achterderailleur volgens het Shimano manual, door de junctionbox in de instellingsmodus te brengen en de shifter aan te tikken, een paar klikken versteld in de richting van het kleinste tandwiel en hij schakelt nu weer prima op het kleinste kransje.

Ik ben nog wel benieuwd of iemand weet of je in de e-tube app ook de mogelijkheid hebt om manual schakelen in te stellen, via de junction box gaat dit, het zou echter ook via de app kunnen, maar ik zie daar alleen semi en full Synchro.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 okt 2024 14:39

fout
Laatst gewijzigd door Orlok op 15 okt 2024 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 okt 2024 14:39

Mercedes schreef: 15 okt 2024 12:59 Issue is opgelost; de eindaanslag verstellen haalde niets uit, ik heb de achterderailleur volgens het Shimano manual, door de junctionbox in de instellingsmodus te brengen en de shifter aan te tikken, een paar klikken versteld in de richting van het kleinste tandwiel en hij schakelt nu weer prima op het kleinste kransje.

Ik ben nog wel benieuwd of iemand weet of je in de e-tube app ook de mogelijkheid hebt om manual schakelen in te stellen, via de junction box gaat dit, het zou echter ook via de app kunnen, maar ik zie daar alleen semi en full Synchro.
Als je het via de instellingsmode zoals je schrijft hebt opgelost door de derailleur een paar klikjes te verschuiven betekent dat dat de instellingen altijd al waren verschoven - gaat niet vanzelf - en je dus bij het schakelen naar en rijden op andere kransjes enige geluid van de ketting had moeten horen. Enfin, het is opgelost en je hebt weer wat geleerd over het afstellen van Di2. 😉
Voor zover ik het heb begrepen kan je manual shifting (standaard) semi of full alleen via de junction box inschakelen, de instellingen kan je wel in de E-tube aanpassen.
https://www.youtube.com/watch?v=cr-sRMisPYs

Plaats reactie