Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlopen

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 21 okt 2024 12:12

rikkert schreef: 21 okt 2024 12:08
rene schreef: 21 okt 2024 11:54 Ik moet ook weer eens starten - korte loopjes en daarna uitbreiden. Wellicht nog wel nieuwe schoenen kopen. De Nike hardloopschoenen zijn nog niet zo oud qua kilometers ( ca 350km ) maar wel al 4 jaar oud.

Het hardlopen is in de corona jaren wat in het slop geraakt. Na een aantal halve marathons ( vooral strand en onverhard ), de Kustmarathon en de Koning van Spanje trail in Zuid - Limburg zomaar om onverklaarbare reden met lopen gestopt :?
Mbt schoenen is er laatste jaren wel het nodige veranderd. Het is of met carbon platen (voor de gemiddelde recreant niet heel nodig), of met matrassen eronder. Hoka begon er ooit mee (ik ben fan vanaf het begin en loop er behoorlijk wat jaren mee), en tegenwoordig hebben alle merken dit soort schoenen. Het heeft mijn oude lijf wel geholpen het weer op te pakken. Ik heb beduidend minder last van spieren en knieën als ik met die dingen loop. Toen die dingen net uit waren liep je echt voor lul (zag er niet uit), nu is het vrij normaal.
Ja dat ervaar ik ook, ik liep 15 jaar geleden op hele andere schoenen dan nu. Heb de Saucony Kinvara Pro met carbonzool. Als je die aan hebt, voel je dat je naar voren begint te leunen. Je loopt dan veel meer op je mid/voorvoet. Voor de rustige duurloopje heb ik nog de Saucony Endorphin Speed 4 die iets minder reactief zijn, maar wel iets meer comfort bieden. Ook die schoen laat je veel meer op je voorvoet lopen. Dat is sowieso veel beter tegen schokbelasting en ook voor een wielrenner om op te pakken, omdat die veel meer gewend zijn kracht te zetten met hun midden/voorvoet.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 21 okt 2024 12:13

Groot voordeel van hardlopen is ook dat je de schoenen en kleding eenvoudig meeneemt. Wij gaan 1 november 6 dagen naar Sevilla en neem dan eenvoudig mijn hardloopspullen mee. Een fiets neem je niet mee voor 6 dagen als je naar een stad gaat.

rikkert
Forum-lid

rikkert 21 okt 2024 12:43

Daar heb je gelijk in, ik neem naar dat soort gelegenheden ook altijd loopspullen mee, zeker een leuke manier om vroeg in de ochtend of eind van de middag even de stad te verkennen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bikerke
Forum-lid

bikerke 21 okt 2024 12:58

Zelf loop ik regelmatig (meestal min 3x per week) sind december 1993.
De zoon is in het begin van Corona begonnen met lopen en mijn echtgenote is dan in april begonnen met een start 2 run.
Gisteren dan samen met de echtgenote voor de eerste maal een stadstrail gelopen van 12km.

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 21 okt 2024 13:06

Leuk om te lezen dat er meer hardlopende fietsers zijn. Of fietsende hardlopers. Ik vind fietsen leuker dan hardlopen. Maar zoals anderen al opgemerkt hebben: hardlopen kost minder tijd en het is minder erg om in de regen te lopen dan te fietsen.

Ik had niets met hardlopen totdat ik vorig jaar de auto bij de garage moest achterlaten en besloot naar huis te rennen. Om toch iets te doen in een drukke week. Op oude, versleten Assics-schoenen (lees: geen demping). Omdat ik dat rennen verrassend lekker vond, heb ik nieuwe schoenen gekocht (Nike Pegasus trail) en ben ik voorzichtig verder en harder gaan lopen. Liefst onverhard, maar hier in Zuid-Limburg is onverhard vaak ook bergop waardoor ik ook voor verhard kies. 10 kilometer gaat me nu goed af, al ren ik ook korter. Heb één keer 15 kilometer gerend, maar dat vond ik echt te ver. Ik kreeg laatst een uitnodiging van een halve marathon, kan me niet voorstellen dat ik dat ooit zou kunnen. Terwijl ik wel een 300+km-tocht gefietst heb en meerdere 250+-tochten.
Michiel

rikkert
Forum-lid

rikkert 21 okt 2024 13:44

Tuurlijk wel. Met een beetje training kan iedereen een halve marathon lopen. Hoeft niet binnen het uur he. Gewoon rustig en regelmatig trainen dan kan vrijwel iedereen dat. Ik loop momenteel ook max 12km hoor, en daarnaast fiets ik.

bever
Forum-lid

bever 21 okt 2024 14:00

Vorig jaar lid geworden van een hardloopvereniging om gerichter te trainen voor de CPC en dat beviel zo goed dat ik lid ben gebleven. In een groep lopen is toch leuker en fietsen in de winter gaat me steeds meer tegenstaan. Ik heb meer talent voor fietsen dan voor hardlopen, maar ik haal er wel veel voldoening uit. Je kan hier in de buurt heerlijk lopen: bossen, duinen het strand en verhard en dat maakt het ook leuk.
Tot 15 km neem ik niks mee, daarboven een gel of snickers. telefoon achter in mijn fietsjersey, of ik laat hem op de club achter. Was aan het trainen voor de 7-heuvelenloop, maar twee weken geleden enkelband ingescheurd, dus dat wordt een moeilijk verhaal. Dan maar de CPC weer en hopelijk een keer de Meijendelloop. Langer hoeft voor mij ook niet

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 21 okt 2024 16:11

rikkert schreef: 21 okt 2024 13:44 Tuurlijk wel. Met een beetje training kan iedereen een halve marathon lopen. Hoeft niet binnen het uur he. Gewoon rustig en regelmatig trainen dan kan vrijwel iedereen dat. Ik loop momenteel ook max 12km hoor, en daarnaast fiets ik.
Geldt toch niet voor iedereen. Het lopen inmiddels opgegeven. Ook de sportarts is het met me eens. Dan gewoon het hele jaar door fietsen. Is geen straf.

rikkert
Forum-lid

rikkert 21 okt 2024 16:59

Jans schreef: 21 okt 2024 16:11
rikkert schreef: 21 okt 2024 13:44 Tuurlijk wel. Met een beetje training kan iedereen een halve marathon lopen. Hoeft niet binnen het uur he. Gewoon rustig en regelmatig trainen dan kan vrijwel iedereen dat. Ik loop momenteel ook max 12km hoor, en daarnaast fiets ik.
Geldt toch niet voor iedereen. Het lopen inmiddels opgegeven. Ook de sportarts is het met me eens. Dan gewoon het hele jaar door fietsen. Is geen straf.
Tuurlijk sommige kunnen en moeten vooral niet lopen. Maar degene waarop ik regeerde liep er al 12, dan lukt 21 ook echt wel. Als je echt rotte knieen hebt of ander malheur, dan niet. Maar als je dat niet hebt, kan het prima. Op je eigen tempo. Echt heul erg hard lopen, dat kan niet iedereen. Of beter eigenlijk bijna niemand.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 21 okt 2024 20:29

DrvC schreef: 21 okt 2024 09:33
Qua schoenen goed kijken welk tempo je loopt en of het zin heeft om dure schoenen te kopen. Ik zie zoveel mensen met Carbon zolen met een pace van 5min/km of meer. Totaal nutteloos.
Carbon zolen? Nooit van gehoord. Kun je uitleggen wat dat is? (Serieuze vraag, binnenkort wil ik mijn Asics vervangen)
Maar 5min/km is toch redelijk vlot? Ik moet toch heus wel moeite doen om dat tempo te halen, en ik loop nog niet lekker dan. Sweet spot ligt tussen 5.15 en 5.25. Ik word wel sneller maar loop en train te weinig om forse verbetering te realiseren.
Dogma F

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 okt 2024 09:41

Schoenen met carbon zool zijn alleen voor wedstrijden. Die schoenen zijn na 500km ofzo al op, niets voor de recreant inderdaad. (Maar dat geldt ook voor klapschaatsen en aero fietsframes)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 okt 2024 09:48

M.b.t. klapschaatsen sla je de plank volledig mis. Die hebben zeker wel nut voor de recreant.

Plaats reactie