Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2024 08:31

galileo2 schreef: 21 okt 2024 10:38 Conclusie na 2 weekenden: het is meer circus dan topsport. Tegen kerstmis weet niemand nog wie de eerste 3 TV crossen heeft gewonnen. Het zijn tenslotte ook maar 3-de rangsrenners. Niemand van hen is goed genoeg om te knechten bij bv Visma in de voorjaarsklassiekers. In het WK gravel eindigde Sweek op 12 minuten van de top 3, in het gezelschap van Greg van Avermaet, die al 2 jaar gestopt is als Prof.
Twee opwarmertjes, klassementscrossen moeten nog starten, nog geen topper in het veld gezien bij de mannen en het seizoen is al afgeschreven...

Bij de dames is het vooralsnog best spannend met toppers btw.

Eigenlijk raar dat de cross op zo weinig sympathie kan rekenen: korte wedstrijden, genoeg actie, het kan prima in beeld gebracht worden. het live publiek moet een kaartje kopen, krijgt waar voor zijn geld en last but not least: geen/nauwelijks nare valpartijen met ernstig letsel en andere veiligheidsissues. Eigenlijk het ideale wielerevenement.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2024 08:48

Ernie C. schreef: 22 okt 2024 08:31 Eigenlijk raar dat de cross op zo weinig sympathie kan rekenen: korte wedstrijden, genoeg actie, het kan prima in beeld gebracht worden.
Dat momenteel de wegtoppers de cross winnen als ze meedoen helpt hier ook niet aan. Dat versterkt het imago dat het crossen eigenlijk vooral spelen in de modder is voor west vlamingen en een paar Ollanders.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 okt 2024 09:02

galileo2 schreef: 21 okt 2024 10:38 Conclusie na 2 weekenden: het is meer circus dan topsport. Tegen kerstmis weet niemand nog wie de eerste 3 TV crossen heeft gewonnen. Het zijn tenslotte ook maar 3-de rangsrenners. Niemand van hen is goed genoeg om te knechten bij bv Visma in de voorjaarsklassiekers. In het WK gravel eindigde Sweek op 12 minuten van de top 3, in het gezelschap van Greg van Avermaet, die al 2 jaar gestopt is als Prof.
Dat is geen correcte weergave van de feiten.
Als je de vergelijking wil maken met hoe goed wegwielrenners dan wel zijn tegenover crossers, laat het dan op hun terrein zijn.
Welke wegwielrenner kan op een echt veldritparcours pakweg een Van der Haar of Iserbyt kloppen. Een stuk of 3 - 4, allen met een verleden als crosser.
Dat maakt je geen derderangsrenners of circusartiest.
Deze veldrijders rijden in de zomer op hun gemak een wegwedstrijd uit. Hoeveel wegrenners kunnen een veldrit uitrijden zonder gedubbeld te worden?
Ik zag vroeger vaak renners als Gilbert of VanSummeren meerijden in de cross, vandaag zie je dat veel minder. Ik kan je verzekeren dat zij blij waren de koers te kunnen uitrijden zonder gedubbeld te worden.
Zelf eens een rondje rijden op zo'n parcours doet alvast je achting stijgen voor deze derderangsrenners als je ziet wat er met je hartslag gebeurt als je in de modder de Balenberg oprijdt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2024 09:07

daniel1975 schreef: 22 okt 2024 08:48
Ernie C. schreef: 22 okt 2024 08:31 Eigenlijk raar dat de cross op zo weinig sympathie kan rekenen: korte wedstrijden, genoeg actie, het kan prima in beeld gebracht worden.
Dat momenteel de wegtoppers de cross winnen als ze meedoen helpt hier ook niet aan. Dat versterkt het imago dat het crossen eigenlijk vooral spelen in de modder is voor west vlamingen en een paar Ollanders.
Dat heeft dan weer met het verdienmodel te maken. Als vd Poel, van Aert, Nys, Merlier ed hetzelfde konden verdienen in de cross, zouden ze daar eerder voor kiezen. Zoals hierboven ook al gezegd wordt: het zijn toppers op zowel cross als op de weg.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 okt 2024 16:25

En altijd dezelfde onzin, ik heb er eigenlijk al genoeg over gezegd maar kom: Mathieu, Wout, Merlier, Thibau? Nys, Pidcock, Vermeersch, Christen,Alaphilippe, Sagan,Quinten Hermans, .. zijn crossers van origine die tot de absolute top of subtop behoren in een discipline die de hunne niet was. Ik ken geen enkele wegrenner of zelfs MTB-er die de crossers het nakijken geeft op hun terrein.
En een crosser zijn atletisch vermogen taxeren op zijn prestaties op de weg is al even dom dan een 100, 200 of 400m loper beoordelen naar zijn prestaties op de 10.000m. Trouwens rijdt er momenteel geen Thibau Nys mee die zelfs geen top 10 kan rijden?
Of een Toon Aerts die mathieu op de Koppenberg ooit eens 4 minuten aan zijn laars lapte?
Ik heb er al meer dan genoeg het tegenbewijs geleverd van wat Galileo zegt, je zou denken dat hij er toch al wel iets van zou opgestoken hebben? Spijtig vind ik het van Daniel die bewust altijd het veldrijden in het marginaliteitshoekje duwt en dit terwijl verschillende veldrijders het wegwielrennen domineren.
Sagan enAlaphilippe slaagden er zelfs nooit in wereldkampioen te worden bij de jeugd en beloften. Yserbyt was bij de beloften de betere van Pidcock. Meirhaeghe, Absalon, e.d. topmountainbekers waren zelfs geen subtoppers in het veldrijden toen ze er zich aan waagden. @ galileo: Gianni Vermeersch werd toch WK gravel verleden en Mathieu dit jaar? Dus vertel geen onzin aub.
Zelfs John Gadret die als crosser bijna niks won werd ooit derde in de eindstand van de giro en klopte Alberto Contador in een bergrit in die ronde. Of Johan Museeuw die ook als veldrijder zijn strepen verdiende.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

jbams
Forum-lid

jbams 22 okt 2024 16:47

Wat een gezever. Ik vind het het geweldige sport om naar te kijken. Denigrerende opmerkingen over niveau vanaf de luie stoel,lekker laten gaan. Eenieder die zelf wel eens cyclocrosswedstijden heeft gedaan, weet hoe diep je de hoed mag afnemen voor de Albarado, Iserbyt, etc.

Dit weekend weer volop genoten. Hoop komend weekend live naar de Exact cross in Heerderstrand te gaan.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2024 17:02

Het niveau in de huidige cross had natuurlijk veel hoger kunnen zijn als het financieel en qua status (Olympisch) op een hoger niveau zou staan. Dat is jammer, maar het blijft één van de mooiste sporten om te kijken en bezoeken.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 okt 2024 19:05

jbams schreef: 22 okt 2024 16:47 Wat een gezever. Ik vind het het geweldige sport om naar te kijken. Denigrerende opmerkingen over niveau vanaf de luie stoel,lekker laten gaan. Eenieder die zelf wel eens cyclocrosswedstijden heeft gedaan, weet hoe diep je de hoed mag afnemen voor de Albarado, Iserbyt, etc.

.............
:like:

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 okt 2024 19:39

UCI verandert van gedacht; Iserbyt mag nu toch zaterdag in de cross van Heerderstrand al starten.

Volgens de uci loopt de straf van "een week" af op vrijdag en kan Iserbyt zaterdag gewoon starten.

Sterk.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 22 okt 2024 19:49

Nacht van Woerden... wordt dat weer een prooi voor Van der Haar en Van Empel?

livestream:
https://www.youtube.com/watch?v=2KxgK7ohxnM

pino
Forum-lid HC

pino 22 okt 2024 20:17

Niveau zal me aan mijn reet roesten. Als er maar spannende strijd is.
Niet zijken maar reiden !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2024 20:30

lugosi schreef: 22 okt 2024 19:39 UCI verandert van gedacht; Iserbyt mag nu toch zaterdag in de cross van Heerderstrand al starten.

Volgens de uci loopt de straf van "een week" af op vrijdag en kan Iserbyt zaterdag gewoon starten.

Sterk.
Het was toch 3 wedstrijden?
Less is bore

Plaats reactie