Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Fietstrainer én buiten fietsen

Smartie
Forum-lid

Smartie 21 okt 2024 17:28

Hi,
Ik gebruik mijn fiets bijna dagelijks voor woon-werkverkeer maar wil ‘m ook graag gebruiken voor indoor fietsen met een fietstrainer. Ik ben alleen bang dat als het wiel of de band wisselen veel moeite kost, dit de drempel erg verhoogt om te gaan fietsen. Daarom ben ik benieuwd wat voor fietstrainer jullie zouden aanraden als het gaat om makkelijk wisselen tussen binnen en buiten fietsen. Bedankt voor het meedenken!

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 21 okt 2024 21:53

Band verwisselen is alleen met een wheel on trainer nodig. Een direct drive trainer is wel wat duurder, maar je hebt er ook meer plezier van (vind ik). Wanneer je een direct drive trainer met cassette hebt dan hoef je alleen het achterwiel uit de fiets te halen en dan kun je de fiets zo op de trainer zetten.

derxx
Forum-lid

derxx 21 okt 2024 21:56

Als je een permanente setup kunt neerzetten met een trainer kun je ook kijken op bv MP voor een goedkope 2e hands fiets met dezelfde (of vergelijkbare) geometrie dan je huidige fiets. Hoef je nooit te wisselen, en kun je zo op de trainer springen als je er zin in hebt. Maakt de drempel een heel stuk lager.
Afbeelding

Smartie
Forum-lid

Smartie 22 okt 2024 07:27

Helaas kan een permanente set-up niet, anders was dat nog een optie geweest inderdaad.

Hoe lang ben je ongeveer bezig met het verwisselen van het wiel als je daar een beetje handig in bent?

En zou het nog een optie zijn om een wheel-on zonder trainingsband te doen en te accepteren dat de slijtage sneller gaat of gaat dat dan zo snel dat het echt zonde is van de band?

marsman
Forum-lid

marsman 22 okt 2024 08:41

Ik heb een wheel on trainer gehad en wisselde mijn achterband nooit. De slijtage valt wel mee. Bandje wisselen kan snel, maar je bent toch altijd wel een kwartiertje bezig. Gewoon niet aan beginnen. Dat gaat demotiveren.

Heb je al een wheel on trainer, of moet je nog tot aanschaf overgaan? Als het budget je toelaat om een direct drive trainer te kopen, zeker doen! Niet alleen qua bandenwissel of slijtage, maar zeker ook omdat het fijner fietst. Als je geen bandjes wisselt, dan slipt je band regelmatig bij hogere wattages op de rol.

Marktplaats staat er vol mee.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 okt 2024 08:56

Steeds wisselen is gewoon demotiverend. Het kan wel werken, maar de praktijk wijst uit dat twee losse setups hebben gewoon veel makkelijker is.

Een oud barrel op de trainer is de goedkoopste optie.

0475
Forum-lid

0475 22 okt 2024 09:21

De goede redenen om een direct-drive/smart te nemen in plaats van een wheel-on zijn al genoemd.
Smartie schreef: 22 okt 2024 07:27 Hoe lang ben je ongeveer bezig met het verwisselen van het wiel als je daar een beetje handig in bent?
Het wisselen van de fiets tussen wiel en trainer en vice-versa kost (mij) nog geen 5 minuten.

Maar dat valt wellicht zelfs in het niet tov de rest:
Als je de trainer zelf elke keer moet opstellen/opruimen, handdoek, drinken, ventilator, etc. ben je ook even bezig. Je zal je ook wel willen omkleden en nadien even douchen....

En hoe ga je die trainer aansturen? vanaf je fietscomputer (als die dat kan) in ERG mode of wil je iets a la Zwift doen vanaf een tablet/pc. Dan gaat daar ook nog tijd in zitten om een en ander daar voor klaar te zetten.

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 22 okt 2024 09:37

Of gewoon een achterwiel met een trainingsband aanschaffen. Oud wiel van marktplaats kopen, wel nieuwe cassette en band kopen.

pino
Forum-lid HC

pino 22 okt 2024 10:33

Met een tablet en een vaste fiets op een directdrivetrainer, zit ik vanuit mijn luie stoel in vijf minuten op Watopia.
Niet zijken maar reiden !

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 22 okt 2024 11:49

Minste gedoe is de Wahoo Rollr.

Ik ben vanaf de Tacx i-magic naar de Tacx Neo gegaan .
Die eerst was ook simpel en ik wisselde nooit van achterwiel.
Met de Tacx Neo was het altijd gedoe om het wiel er goed in te krijgen. Misschien gaat dat makkelijk met een steekas, dat weet ik niet, maar met een uitval as zat ik altijd te klooien.

Met de Rollr is het écht heel simpel. Fiets erop zetten, voorvork fixeren met een draaiknop en klaar!
Courir c'est mourir un peu

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 22 okt 2024 18:05

Ik was ook van plan om dezelfde fiets te gebruiken voor buiten en binnen. Maar naast het gedoe vind ik het ook niet fijn om een vieze fiets op de indoor trainer te zetten. En inderdaad, een vaste fiets op de trainer maakt de drempel om te gaan trainen minimaal. Dus daarvoor heb ik (weer) gekozen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 22 okt 2024 21:27

Gewoon je fiets schoonmaken ná buiten gebruik.

Plaats reactie