Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlopen

DrvC
Forum-lid

DrvC 22 okt 2024 10:06

Ramon73 schreef: 21 okt 2024 20:29
DrvC schreef: 21 okt 2024 09:33
Qua schoenen goed kijken welk tempo je loopt en of het zin heeft om dure schoenen te kopen. Ik zie zoveel mensen met Carbon zolen met een pace van 5min/km of meer. Totaal nutteloos.
Carbon zolen? Nooit van gehoord. Kun je uitleggen wat dat is? (Serieuze vraag, binnenkort wil ik mijn Asics vervangen)
Maar 5min/km is toch redelijk vlot? Ik moet toch heus wel moeite doen om dat tempo te halen, en ik loop nog niet lekker dan. Sweet spot ligt tussen 5.15 en 5.25. Ik word wel sneller maar loop en train te weinig om forse verbetering te realiseren.

Lees bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.runnersworld.com/nl/gear/sc ... at-effect/

Maar ga echt naar een goede winkel en loop daar op verschillende schoenen. Of je betaalt online €110, of in de winkel €150. Het klinkt aantrekkelijk, maar schoenen zijn wel het belangrijkste voor het hardlopen. Dus wat is dan die paar tientjes.

Ik loop veel rond een pace van 4:00 - 4:30, dus ik dacht ook; ga eens carbon proberen. In de winkel kwam ik er achter hoe wiebelig/onstabiel dit is. Daarom ben ik voor foam gegaan (voor overpronatie).
Dan maar 2% minder snel, maar wel blessurevrij.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 22 okt 2024 11:01

scottwilko schreef: 22 okt 2024 09:41 Schoenen met carbon zool zijn alleen voor wedstrijden. Die schoenen zijn na 500km ofzo al op, niets voor de recreant inderdaad. (Maar dat geldt ook voor klapschaatsen en aero fietsframes)
Dat is niet helemaal waar. Een schoen met carbonzool (er zit dan carbon in het foam) hoeft niet sneller op te zijn. Dat ligt met name aan het bovenwerk en hoe licht de zool is gemaakt. Bijvoorbeeld een Nike Vaperfly gaat idd maar zo'n 500km mee en is echt een minimalistische schoen.

Ik loop op een Saucony Kinvara Pro en dat is niet de lichtste schoen die er is dus stevig bovenwerk en zool. Die gaan wel 800km mee. Hangt er ook vanaf hoe zwaar een loper is. Een loper van 65km zal een schoen minder belasten dan een loper van 85kg.

Ik ben het wel met je eens dat je carbon schoenen vooral moet gebruiken voor intervallen/tempo's en wedstrijden en voor rustige duurloopjes beter een meer comfortabele schoen erbij moet hebben. Laat je inderdaad goed adviseren bij een goede loopzaak. Als je op een gegeven moment weet wat voor schoen goed bij je past (neutraal, overpronatie etc) demping, ondersteuning, reactiviteit dan kan je zelf ook een geschikte schoen vinden op all4running.nl daar kan je per schoen zien hoe ze daarop scoren en je huidige schoen vergelijken.

Bij futurumshop kan je een schoen ook 14 dagen vrijblijvend testen, dat geeft vaak nog een beter beeld dan even buiten de winkel en op de loopband.

bikerke
Forum-lid

bikerke 22 okt 2024 11:08

Schoenen met de carbon plaat zijn gemaakt voor snelheden hoger dan 14km/hr.
Daaronder zijn ze contraproductief.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 22 okt 2024 11:23

bikerke schreef: 22 okt 2024 11:08 Schoenen met de carbon plaat zijn gemaakt voor snelheden hoger dan 14km/hr.
Daaronder zijn ze contraproductief.
Er zit een verschil tussen de Nike Vaperlfy en andere schoenen met carbon zool. Ze zijn echt allemaal niet zo agressief en minimalistisch. Een maatje van mij heeft de Vaperfly (liep zondag 6km loop met tempo 3:42). Ik zelf zou er nu niet voor kiezen, maar er zijn meer soorten met carbon zool die niet zo agressief zijn. Laat je goed adviseren in een goede winkel!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 okt 2024 13:08

Hardlopen op een vlakke harde ondergrond gaat niet lang goed met mijn rug en knieën.

Een beetje trailrunning gaat wel goed, gewoon in de polder zijn tegenwoordig genoeg paadjes met wat bultjes en paden met bochten, draaien keren remmen optrekken. Ook veel leuker.

prjz
Forum-lid

prjz 22 okt 2024 17:27

Jans schreef: 21 okt 2024 16:11
rikkert schreef: 21 okt 2024 13:44 Tuurlijk wel. Met een beetje training kan iedereen een halve marathon lopen. Hoeft niet binnen het uur he. Gewoon rustig en regelmatig trainen dan kan vrijwel iedereen dat. Ik loop momenteel ook max 12km hoor, en daarnaast fiets ik.
Geldt toch niet voor iedereen. Het lopen inmiddels opgegeven. Ook de sportarts is het met me eens. Dan gewoon het hele jaar door fietsen. Is geen straf.
Inderdaad Jans, ouderen moeten oppassen met hardlopen. Ooit veel gedaan en in het weekend een wedstrijdloop van 10 km tot halve marathon. Drie keer een marathon gelopen. Ik heb nu liever een zadel onder mijn kont.
prj

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 okt 2024 17:31

Ik ben echt oprecht heel benieuwd hoe ik de zwaarte van een marathon ga ervaren t.o.v. een zware cyclo.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 22 okt 2024 18:50

prjz schreef: 22 okt 2024 17:27
Jans schreef: 21 okt 2024 16:11
rikkert schreef: 21 okt 2024 13:44 Tuurlijk wel. Met een beetje training kan iedereen een halve marathon lopen. Hoeft niet binnen het uur he. Gewoon rustig en regelmatig trainen dan kan vrijwel iedereen dat. Ik loop momenteel ook max 12km hoor, en daarnaast fiets ik.
Geldt toch niet voor iedereen. Het lopen inmiddels opgegeven. Ook de sportarts is het met me eens. Dan gewoon het hele jaar door fietsen. Is geen straf.
Inderdaad Jans, ouderen moeten oppassen met hardlopen. Ooit veel gedaan en in het weekend een wedstrijdloop van 10 km tot halve marathon. Drie keer een marathon gelopen. Ik heb nu liever een zadel onder mijn kont.
Ik heb jaren lang - van mijn ong. 50 tot ong. 55 jr. - iedere ochtend op mijn nuchtere maag 5 km hardgelopen (heerlijk) - ong. half uur - voordat ik na een ontbijt naar mijn werk ging totdat ik beetje bij beetje pijntjes in de knieën kreeg, dus rustiger aan ging doen, daarna minder en tenslotte gestopt met hardlopen. Uiteindelijk bleef tijdens mijn werkzaam leven het fietsen in de weekenden over. Vanaf mijn pensioen om de dag een fietstocht. Momenteel kan ik geen honderd meter hardlopen of zelfs traplopen zonder pijn in de knieën, gelukkig kan ik nog wel uren met de racefiets rond rijden. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 okt 2024 19:23

havana schreef: 22 okt 2024 17:31 Ik ben echt oprecht heel benieuwd hoe ik de zwaarte van een marathon ga ervaren t.o.v. een zware cyclo.
Dat hangt er echt vanaf hoe makkelijk je loopt.
Wat ik uit mijn omgeving hoor van mensen die het doen. Ik heb meer hardlopers dan fietsers om me heen.

Dat het frisser aankomen gevoelsmatig bij lopen nog een stuk belangrijkers is.
Hou rekening met de eerste 2 kilometer, die zijn druk en je ritme is slecht te vinden.

Daarnaast is het kralingse bos een mentale breker voor vele. Op een of andere manier staat daar ook bijna niemand.
Degenen die ik ken hebben daar de lastigste tijd gehad.

Risico met Rotterdam is dat je net een van de eerste 25 graden dagen kan hebben. Dat kan ook tegenvallen.

rikkert
Forum-lid

rikkert 23 okt 2024 09:09

havana schreef: 22 okt 2024 17:31 Ik ben echt oprecht heel benieuwd hoe ik de zwaarte van een marathon ga ervaren t.o.v. een zware cyclo.
Ik heb beiden in mijn leven gedaan. En ook hele triathlons. Ik moet zeggen dat ik bij de marathons steevast achteruit de trap af moest. Ten opzicht van de hele triathlons had ik daarvan minder last, ook omdat het looptempo iets lager lag. En cyclo's, gewoon zware houten poten. Maar geen spierschade, die je wel hebt bij marathons. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

En blaren. Ook zo'n wonderlijk iets. Honderden kilometers gemaakt in de trainingen, geen blaren. Na de marathon deed ik dan mijn schoenen uit (geen last tijdens de race): blaren. Geen idee waarom.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 okt 2024 09:29

Voor mij is hardlopen tegenwoordig vooral een last resort.

In militaire dienst veel aan hardlopen gedaan. Kwam ook omdat ik alleen in het weekend (veel ook niet naar huis) over m'n racefiets kon beschikken.
Heb toen ook de halve marathon net binnen de 1:30 gelopen.

Daarna vooral in de winter op doordeweekse dagen als het te donker was om te fietsen.
Ben 15 jaar geleden begonnen met trailrunnen (paar gave dingen gedaan in Kroatie) met het idee het Sellaronde kwartet vol te maken. Alleen 1 knie gaat na een tijdje op slot. Met fietsen, duiken, wandelen skiën totaal geen last van dus ik ga er niet aan laten pielen.
Dus die ambitie in de prullenbak gegooid want ik wil m'n fietsen niet in gevaar brengen.

Ik loop eigenlijk alleen nog hard als het 3-4 dagen pleuris weer is. Te slecht weer (10 jaar jaar rond woon werk gedaan van 60 per dag dus klaar mee) om te fietsen en ook te slecht om een paar uur te gaan wandelen.
Na 2-3 dagen niet buitenspelen komt bij mij dan het chagrijn.
Dan doe ik - hoe slecht het dan ook is - de stoute schoenen aan. In dit geval een paar trailrunners en gewoon in korte broek ga ik dan even een rondje hardlopen dat doorgaans net 500 meter te lang is...................
Met de hele klerezooi aan onder de douche.............makkelijk kleren aan en hopen dat het voorlopig de laatste keer was.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 23 okt 2024 09:30

Voor mij komt/kwam de zwaarte van de marathon en een voor competitie gereden cyclo min of meer overeen. Ik heb steeds prestatiedoelen (age group positie in cyclo, tijd in marathon) en die zijn/waren ambitieus, dus op de rand van mijn kunnen. En dat doet pijn.

Bij een cyclo heb ik vrij vroeg in de wedstrijd al het gevoel: 'dit ga ik nooit volhouden' - en dat klopt ook, maar naarmate de kilometers vorderen, gaat de scherpte er in de rest van je groep ook wel wat af. Bij een marathon denk je zo'n 25-30km lang: 'dat zit hier goed, makkie' en erna wordt het werken - heel hard werken - om dat tempo toch vast te houden. De laatste 3-4km lijken wel een uur te duren, da's echt aftellen per looppas.

Wat hierboven gezegd wordt over spierschade na een marathon klopt zeker. Ik ben ook al wel eens achterwaarts de trap afgekomen the day after. Maar soms ook weer niet - na de Stockholm marathon heb ik gewoon nog 2 dagen ge-citytript met het gezin, en zonder probleem kilometers gewandeld.
Afbeelding

Plaats reactie