My First Gravelbike
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23 jun 2024 09:49
Je twijfel zit er dan blijkbaar in dat als je een GB koopt dat die niet 'echt heel anders is' dan je Domane.
Het is toch vrij simpel, met genoemde gravelbike heb je veel meer overlap in inzetbereik met je Domane dan met een MTB ernaast. Maar als je geen MTB wil maar een GB omdat je daar vanwege de paden die je rijdt al meer dan genoeg aan denkt te hebben, maakt dat niet uit natuurlijk. Dus ga dan gewoon voor die GB. YOLO.
Het is toch vrij simpel, met genoemde gravelbike heb je veel meer overlap in inzetbereik met je Domane dan met een MTB ernaast. Maar als je geen MTB wil maar een GB omdat je daar vanwege de paden die je rijdt al meer dan genoeg aan denkt te hebben, maakt dat niet uit natuurlijk. Dus ga dan gewoon voor die GB. YOLO.
Trek Domane
Cannondale Trail
Cannondale Trail
Als bruintje het kan trekken lekker kopen,ik ben 56ewout schreef: ↑25 okt 2024 10:06 Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad, met de Domane is het zeker mogelijk om te gravelen. Dus vanuit kostentechnisch oogpunt zou het aanschaffen van een andere wielset een verstandige keuze zijn. Maar stel dat ik mezelf toch de luxe gun om er twee fietsen op na te houden, wat zou die tweede fiets dan voor fiets moeten zijn? Ik zie mezelf niet als een MTB’er. Ik hoef niet zo nodig over uitdagende single tracks te raggen. Misschien speelt hierin mee dat de jaren beginnen te tellen (ik ben 60 jaar ). Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om ook ritten te maken over landweggetjes etc. De Domane is dan bedoeld voor de ritten op de weg, en de andere fiets zou ik pakken voor de meer off-road ritten. Dus even los van het kostenaspect: waar zou ik mezelf het meeste plezier mee doen? Dat is een beetje de vraag.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
N+1 is altijd leuk en goed.
Belangrijk in deze is de vraag waar ga je fietsen? Hier in Noord Holland kan ik makkelijk alle paden aan met 35mm semi slicks. Die incidentele keer dat ik op de Veluwe fiets, red ik daar ook nog wel mee, maar daar houd dat op de echte onverharde paden niet over. Zou ik daar veel fietsen, dan zou ik daar graag 45mm banden voor hebben. Voorvering is dan niet nodig.
Belangrijk in deze is de vraag waar ga je fietsen? Hier in Noord Holland kan ik makkelijk alle paden aan met 35mm semi slicks. Die incidentele keer dat ik op de Veluwe fiets, red ik daar ook nog wel mee, maar daar houd dat op de echte onverharde paden niet over. Zou ik daar veel fietsen, dan zou ik daar graag 45mm banden voor hebben. Voorvering is dan niet nodig.
-
- Forum-lid
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ik snap je keuze helemaal. Op mijn racefiets kan ik licht gravelen, heb er mee door de Dolomieten en de Alpen gegraveld met bepakking. En toch heb ik sinds kort weer een gravelbike voor er bij gekocht. Zodat ik lekker kan racen op de racefiets en gravelen op de gravelbike. Zonder wielen te hoeven wisselen of andere trucs uit te hoeven halen.
Dus ja: koop vooral een tweede fiets!
Omdat ik graag fietsvakanties op mijn gravelbike vier, heb ik gekozen voor 2 voorbladen. Breder inzetbaar en ook op de weg goed te doen zonder dat de stappen te groot zouden worden. Een verende voorvork mis ik zelden. Het extra gewicht vind ik het niet waard.
Moet jij mijn keuzes volgen? Natuurlijk niet! Maar als ik je startpost lees, wil je een gravelbike kopen. Dat zou ik vooral doen. Welke het wordt, ligt aan je portemonnee, je smaak en de manier waarop je de fiets gaat gebruiken.
Dus ja: koop vooral een tweede fiets!
Omdat ik graag fietsvakanties op mijn gravelbike vier, heb ik gekozen voor 2 voorbladen. Breder inzetbaar en ook op de weg goed te doen zonder dat de stappen te groot zouden worden. Een verende voorvork mis ik zelden. Het extra gewicht vind ik het niet waard.
Moet jij mijn keuzes volgen? Natuurlijk niet! Maar als ik je startpost lees, wil je een gravelbike kopen. Dat zou ik vooral doen. Welke het wordt, ligt aan je portemonnee, je smaak en de manier waarop je de fiets gaat gebruiken.
Michiel
Op mijn 60ste een MTB erbij gekocht, naast de racefiets.ewout schreef: ↑25 okt 2024 10:06 Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad, met de Domane is het zeker mogelijk om te gravelen. Dus vanuit kostentechnisch oogpunt zou het aanschaffen van een andere wielset een verstandige keuze zijn. Maar stel dat ik mezelf toch de luxe gun om er twee fietsen op na te houden, wat zou die tweede fiets dan voor fiets moeten zijn? Ik zie mezelf niet als een MTB’er. Ik hoef niet zo nodig over uitdagende single tracks te raggen. Misschien speelt hierin mee dat de jaren beginnen te tellen (ik ben 60 jaar ). Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om ook ritten te maken over landweggetjes etc. De Domane is dan bedoeld voor de ritten op de weg, en de andere fiets zou ik pakken voor de meer off-road ritten. Dus even los van het kostenaspect: waar zou ik mezelf het meeste plezier mee doen? Dat is een beetje de vraag.
Ik heb een tijd met een trekking fiets als "gravel" fiets (ontdaan van spatborden, bagagedrager, stuur wat dieper, 50mm banden op lagere druk gezet) rondom het dorp over veld- en boswegen gereden. Het was mij uiteindelijk toch te veel stuiteren met de vele kuilen en grove kiezelstenen bezaaide veldwegen alhier. Toch maar een MTB gekocht, een XC fully zelfs.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Na de twede reactie van de TS zou ik zeker een twede fiets kopen.
Wat dat doen moet zijn? Dat is best lastig. Heb je nooit een MTB gehad. Zou ik wellicht toch voor een gravelbike met brede banden gaan 45 a 50mm.
De andere kant is weer dat dit op prima met een MTB gaat en je wat meer controle hebt. Scott heeft dacht ik een scale gravel een MTB hardtail met krom stuur. Dat zie je ook steeds meer verschijnen.
Vering werkt echt pas bij een cm of 10, liever nog 12, zeker voor.
3cm heeft geen zin, kan je beter een starre vork rijden en bredere banden.
Wat is nog best aardig vond rijden is een diverge met achter en voor vering, dat voelt best natuurlijk.
Wat dat doen moet zijn? Dat is best lastig. Heb je nooit een MTB gehad. Zou ik wellicht toch voor een gravelbike met brede banden gaan 45 a 50mm.
De andere kant is weer dat dit op prima met een MTB gaat en je wat meer controle hebt. Scott heeft dacht ik een scale gravel een MTB hardtail met krom stuur. Dat zie je ook steeds meer verschijnen.
Vering werkt echt pas bij een cm of 10, liever nog 12, zeker voor.
3cm heeft geen zin, kan je beter een starre vork rijden en bredere banden.
Wat is nog best aardig vond rijden is een diverge met achter en voor vering, dat voelt best natuurlijk.
"... wat zou die tweede fiets dan voor fiets moeten zijn? ..."
Als je over onverharde paden wilt rijden: gravelbike of mtb.
Koop een tweede mooie wielset voor de Domane en een setje banden.
Maar hoeft het niet zo hard en wil je rijden waar je wilt zonder op te letten: kan je ook kijken voor een mtb. (desnoods een Surly Moonlander fatbike ) Daar hoéf je niet de vaste uitgepijlde routes mee af.
Als je over onverharde paden wilt rijden: gravelbike of mtb.
Koop een tweede mooie wielset voor de Domane en een setje banden.
Maar hoeft het niet zo hard en wil je rijden waar je wilt zonder op te letten: kan je ook kijken voor een mtb. (desnoods een Surly Moonlander fatbike ) Daar hoéf je niet de vaste uitgepijlde routes mee af.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ik woon ook in NH maar ben zeer blij met 48mm banden.scottwilko schreef: ↑25 okt 2024 11:33 N+1 is altijd leuk en goed.
Belangrijk in deze is de vraag waar ga je fietsen? Hier in Noord Holland kan ik makkelijk alle paden aan met 35mm semi slicks. Die incidentele keer dat ik op de Veluwe fiets, red ik daar ook nog wel mee, maar daar houd dat op de echte onverharde paden niet over. Zou ik daar veel fietsen, dan zou ik daar graag 45mm banden voor hebben. Voorvering is dan niet nodig.
Dus hangt er nogal vanaf waar je fietst en persoonlijke voorkeur. Ik pak geregeld een stuk strand mee en soms een stuk MTB parcours Schoorl.
Vering heb ik niet nodig maar soms denk ik dat een dropper (zadelpen) daar voordelen kan hebben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 26 sep 2023 18:08
Laat ik een duit in het zakje doen. Toevallig heb ik vorige week die Grizl Trail gekocht. Ik ga die aankoop verder niet verantwoorden want het maakt me verder geen hol uit wat een ander daarvan vindt, hoogstens van wat mijn vrouw vindt en die vindt hem erg gaaf.
Wel wil ik even reageren op stellingen als vering op een gravelbike is onzin en het heurt niet.
Wat een onzin zeg. Ik laat mij graag op voorschriften wijzen waar een 'echte' gravelbike aan moet voldoen. Nog daargelaten dat er helemaal geen definitie is van wat 'gravelen' precies inhoudt.
Het is allemaal maar wat je wensen zijn en waar je wilt rijden / wat je wilt doen. Er zijn inmiddels steeds meer merken die inzetten op verende onderdelen. Zie ook Redshift. Dat is echt niet omdat er geen vraag naar is. Overigens zie je in de ultra wereld steeds meer hybride achtige fietsen voorbij komen. Fullys met dropbars, ligsturen etc.
Of het hier in Nederland nodig is, is een ander verhaal. Vast niet. Ademen is nodig anders ga je dood. Tot het zover is, lekker genieten. Zo kun je alles wel wegredeneren. Dan zouden we ook nog steeds op 23 mm rijden. Dit soort discussies komt ook iedere keer op als het om hardtail vs fully gaat. Is een fully nodig, nee, rijdt het comfortabel, ja nogal
Gewoon lekker een tweede fiets kopen. Een gravelbike zonder vering lijkt mij te volstaan maar als je lekker met vering wilt rijden. Koop gewoon lekker die Grizl Trail. Zeer complete fiets voor dat geld. Mijn eerste ervaring is zeer positief.
Ik ga er morgen weer de bossen mee in. Gewoon lekker fietsen joh.
Wel wil ik even reageren op stellingen als vering op een gravelbike is onzin en het heurt niet.
Wat een onzin zeg. Ik laat mij graag op voorschriften wijzen waar een 'echte' gravelbike aan moet voldoen. Nog daargelaten dat er helemaal geen definitie is van wat 'gravelen' precies inhoudt.
Het is allemaal maar wat je wensen zijn en waar je wilt rijden / wat je wilt doen. Er zijn inmiddels steeds meer merken die inzetten op verende onderdelen. Zie ook Redshift. Dat is echt niet omdat er geen vraag naar is. Overigens zie je in de ultra wereld steeds meer hybride achtige fietsen voorbij komen. Fullys met dropbars, ligsturen etc.
Of het hier in Nederland nodig is, is een ander verhaal. Vast niet. Ademen is nodig anders ga je dood. Tot het zover is, lekker genieten. Zo kun je alles wel wegredeneren. Dan zouden we ook nog steeds op 23 mm rijden. Dit soort discussies komt ook iedere keer op als het om hardtail vs fully gaat. Is een fully nodig, nee, rijdt het comfortabel, ja nogal
Gewoon lekker een tweede fiets kopen. Een gravelbike zonder vering lijkt mij te volstaan maar als je lekker met vering wilt rijden. Koop gewoon lekker die Grizl Trail. Zeer complete fiets voor dat geld. Mijn eerste ervaring is zeer positief.
Ik ga er morgen weer de bossen mee in. Gewoon lekker fietsen joh.
Ik heb 2 racefietsen en hardtail MTB en een gravelbike, nl Cube Nuroad C62 Pro met Shimano GRX DI2 1x11. Mijn vorige gravelbike was met GRX 2x11 mechanisch. Ik heb bewust voor 1by gekozen om niet”constant “ vooraan te moeten wisselen tussen buiten en binnen blad. Ik heb er nu een jaartje mee gereden, en zou opnieuw voor 1by kiezen. De sprongen achteraan zijn groter, maar ik ervaar dat niet als een probleem. Dan rijd ik maar iets kleiner en trager. Die grotere sprongen zijn alleen een nadeel als je meerijdt ‘met een groep die net te snel rijdt. Kleinere versnelling trap je jezelf suf, grotere versnelling is te zwaar. Ik rijd veelal alleen en dan stelt dat probleem zich niet, tenzij je gemiddelde snelheid heel belangrijk is. Verder valt het op dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende graveltochten: sommige zijn verkapte MTB tochten. Dan zijn banden met een grof profiel en voorveering aangewezen. Ik had op mijn vorige bike een geveerde stuurpen van Redshift gemonteerd. Die ligt hier nu in kast. Ik heb nog niet de behoefte gehad om die te monteren. Als ik zwaar off road ga, dan neem ik mijn MTB.
Toch even over die vering. Ik schreef in mijn eerste post dat ik bang ben dat het 'wollig' gaat rijden, dat je het gevoel krijgt dat een deel van de uitgeoefende vermogen verloren gaat. Niet dat het mij nou om snelheid gaat, maar toch. En hoe is het als je even uit het zadel komt? Het lijkt me dat je dan een deel van 'de directheid' kwijtraakt. Ik heb nooit op een geveerde fiets gezeten, dus ik heb er helemaal geen ervaring mee.