Het grote schijfremmentopic
Even dit topic weer nieuw leven inblazen..
Ik heb enorm last van krijsende remmen (voorwiel), dus ik ben even op onderzoek uitgegaan. Wiel en remblokjes eruit gehaald en valt gelijk op dat de rechterpiston veel verder uitsteekt dan de link (sterker nog, de linker zit nog helemaal in de caliper). Het gaat hier trouwens om SRAM Force AXS.
Nu heb ik het volgende gedaan: rechter piston teruggeduwd, 4mm inbussleutel op de plek van de schijfrem gestopt. Rem indrukken. De rechterpiston komt er eerst helemaal uit en pas op het moment dat die tegen de inbussleutel komt (en tegengehouden wordt) komt de linkerpiston er uit. Dus ik de boel even goed schoongemaakt (en er kwam wat vuil vanaf ). Pistons weer teruggedrukt, remmen, en weer komt eerst de rechter er uit en pas als die tegengehouden wordt komt de linkerpiston er uit.
Dus op naar de volgende stap. Ik hou de rechterpiston tegen en dus op de rem, de linkerpiston komt gelijk. Dit iets van 10x herhaald dus ik dacht. de linkerpiston zit wel goed los inmiddels. Dus ik de inbussleutel weer geplaatst, ga remmen, komt weer eerst alleen de rechter eruit en pas als die klem zit tegen de inbus komt met pijn en moeite de linkerpiston er uit..
Ik weet even niet meer wat nu toen doen.. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is de Caliper ten dode opgeschreven? Of zou het de moeite waard zijn om de boel nog te onluchten (dat kan ik helaas niet gelijk want ik heb geen ontluchtingsset voor SRAM).
Help!
Ik heb enorm last van krijsende remmen (voorwiel), dus ik ben even op onderzoek uitgegaan. Wiel en remblokjes eruit gehaald en valt gelijk op dat de rechterpiston veel verder uitsteekt dan de link (sterker nog, de linker zit nog helemaal in de caliper). Het gaat hier trouwens om SRAM Force AXS.
Nu heb ik het volgende gedaan: rechter piston teruggeduwd, 4mm inbussleutel op de plek van de schijfrem gestopt. Rem indrukken. De rechterpiston komt er eerst helemaal uit en pas op het moment dat die tegen de inbussleutel komt (en tegengehouden wordt) komt de linkerpiston er uit. Dus ik de boel even goed schoongemaakt (en er kwam wat vuil vanaf ). Pistons weer teruggedrukt, remmen, en weer komt eerst de rechter er uit en pas als die tegengehouden wordt komt de linkerpiston er uit.
Dus op naar de volgende stap. Ik hou de rechterpiston tegen en dus op de rem, de linkerpiston komt gelijk. Dit iets van 10x herhaald dus ik dacht. de linkerpiston zit wel goed los inmiddels. Dus ik de inbussleutel weer geplaatst, ga remmen, komt weer eerst alleen de rechter eruit en pas als die klem zit tegen de inbus komt met pijn en moeite de linkerpiston er uit..
Ik weet even niet meer wat nu toen doen.. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is de Caliper ten dode opgeschreven? Of zou het de moeite waard zijn om de boel nog te onluchten (dat kan ik helaas niet gelijk want ik heb geen ontluchtingsset voor SRAM).
Help!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat je kan doen is de zuiger die vast zit even met bv remolie, stap 2 wd40 of siliconenkit spray in te smeren.
Spuit het dan op een wattenstaafje, eventueel een aantal keren herhalen.
Wat ook een mogelijkheid is dat er toch wat lucht inzit, voor de zekerheid even ontluchten. Met de spuit bij de klauw lichtjes trekken om de eventuele lucht eruit te trekken. Als dat niet werkt een rebuild van de klauw, zuigers en rubber zijn gewoon los verkrijgbaar. Maar een nieuwe klauw is wellicht ook niet veel duurder.
Ps. Je zou dan hope klauwen kunnen overwegen
Spuit het dan op een wattenstaafje, eventueel een aantal keren herhalen.
Wat ook een mogelijkheid is dat er toch wat lucht inzit, voor de zekerheid even ontluchten. Met de spuit bij de klauw lichtjes trekken om de eventuele lucht eruit te trekken. Als dat niet werkt een rebuild van de klauw, zuigers en rubber zijn gewoon los verkrijgbaar. Maar een nieuwe klauw is wellicht ook niet veel duurder.
Ps. Je zou dan hope klauwen kunnen overwegen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40097
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat zou een Hope klauw beter zijn?
Less is bore
Ik had de klauw al schoongemaakt met alcohol (er kwam veel vuiligheid af haha) en daarna ingesmeerd met olie. Ik heb dit (welbekende) filmpje gevolgd: https://youtu.be/vQXFFgRButo?si=_4Lca-Ie3Ys1PZ2Lwasbeer2006 schreef: ↑27 okt 2024 08:03 Wat je kan doen is de zuiger die vast zit even met bv remolie, stap 2 wd40 of siliconenkit spray in te smeren.
Spuit het dan op een wattenstaafje, eventueel een aantal keren herhalen.
Wat ook een mogelijkheid is dat er toch wat lucht inzit, voor de zekerheid even ontluchten. Met de spuit bij de klauw lichtjes trekken om de eventuele lucht eruit te trekken. Als dat niet werkt een rebuild van de klauw, zuigers en rubber zijn gewoon los verkrijgbaar. Maar een nieuwe klauw is wellicht ook niet veel duurder.
Ps. Je zou dan hope klauwen kunnen overwegen
De klauw zit ook niet vast, want als ik de andere tegen hou dan komt die er wel gewoon uit. Alleen tegelijk wil niet .
Ik zal van de week eens een ontluchtingssetje aanschaffen, wie weet helpt het. En anders of de boel eens uit elkaar halen, of een nieuwe kopen. Heeft gelukkig allemaal geen haast want de racer zal de komende maanden toch niet meer gebruikt worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat beter te doseren en gewoon heel mooi.
Daar kan je ook elke onderdeel 10 jaar later nog los voor kopen.
@chris, ja als je nu tijd heb gewoon dan is het ideaal. Meestal krijg je het wel weer werkend tenzij het echt kapot is natuurlijk.
https://www.bike-discount.de/en/sram-ri ... ervice-kit
Ook genoeg voor sram te krijgen overigens
Zo'n servicekit zijn de kosten dan ook niet, ik ga maar eens pielen van de winter. Komt vast goed . En een nieuwe remklauw kan ook altijd nog.
En heel misschien gewoon eens een nieuwe groep er op, speelt ook nog door mijn hoofd.
Keuzes keuzes..
En heel misschien gewoon eens een nieuwe groep er op, speelt ook nog door mijn hoofd.
Keuzes keuzes..
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Herbouwen is niet kosteneffectief. Een caliper is maar ietsje extra maar zit een set blokken in.wasbeer2006 schreef: ↑27 okt 2024 14:03Wat beter te doseren en gewoon heel mooi.
Daar kan je ook elke onderdeel 10 jaar later nog los voor kopen.
@chris, ja als je nu tijd heb gewoon dan is het ideaal. Meestal krijg je het wel weer werkend tenzij het echt kapot is natuurlijk.
https://www.bike-discount.de/en/sram-ri ... ervice-kit
Ook genoeg voor sram te krijgen overigens
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klopt vaak wel, echter zit er voor de force toch 50 euro tussen de rebuild kit is 25 de klauw 75.
Goed blokken ook 15 euro. Het is een keuze.
Goed blokken ook 15 euro. Het is een keuze.
Ik ga het eerst eens proberen op te lossen met ontluchten (eerst maar eens een ontluchtingsset vinden, zie ineens allemaal SRAM sets voor mineraalolie.. en de DOT variant uitverkocht of de hoofdprijs..).
Als dat niet werkt maar eens zo'n repairset, ook leuk om eens te proberen. Een remklauw kopen kan altijd nog
Als dat niet werkt maar eens zo'n repairset, ook leuk om eens te proberen. Een remklauw kopen kan altijd nog
Misschien een set bij iemand lenen?chris80 schreef: ↑27 okt 2024 20:07 Ik ga het eerst eens proberen op te lossen met ontluchten (eerst maar eens een ontluchtingsset vinden, zie ineens allemaal SRAM sets voor mineraalolie.. en de DOT variant uitverkocht of de hoofdprijs..).
Als dat niet werkt maar eens zo'n repairset, ook leuk om eens te proberen. Een remklauw kopen kan altijd nog
Die van mij ligt 364 dagen per jaar in een lade....
Ja dat zou ook nog kunnen inderdaad. Ik zal eens vragen in onze buurtmannen fietsgroep. Al hebben de meeste daarin 2 linkerhanden of rijden met shimano .
En als ik er het halve land voor door moet crossen is het de moeite al niet meer om te lenen.
En als ik er het halve land voor door moet crossen is het de moeite al niet meer om te lenen.