Alles over vakanties op én met de fiets

Voor welk berggebied zou je kiezen...

Dnomyar
Forum-lid

Dnomyar 23 okt 2024 14:31

Afgelopen zomer in Baskenland, Castilla y León, Asturië, Cantabrië gefietst met de racefiets en gewandeld echt schitterend.
Wat een bergen hebben ze daar zeg.
De gebieden staan bekend als groen en dat betekent dat het wisselvallig is, maar door de hitte golf van Spanje heb ik daar echt weinig van gemerkt.
Heb 1x mist gezien bij Lagos de Covadonga en toen er een bewolking was, dan regent het in de heuvels door de mist.
Op deze website zie je https://www.touretappe.nl/vuelta-2024-parcours/ welke mooie bergen je in de buurt heb.
Ben ook in de Pyreneeën Spanje/Frankerijk en de Alpen Frankerijk Italië geweest wat ook mooi is.
Het klopt dat de bekende cols inderdaad dicht zijn in mei. Maar omdat ik altijd in de zomervakantie ga heb ik daar geen last van.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2024 15:26

Noord Italië..,Deze meneer heeft een iets langere periode en iets meer om handen genomen. Voor als je van slow TV houdt (of tijdens the zwiften): https://www.youtube.com/c/MartijnDoolaard
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 23 okt 2024 19:21

Het verbaast mij dat nog niemand de dolomieten heeft genoemd. Mark misschien, maar heb de link niet bekeken.
Goede wegen, prachtige omgeving, lekker eten, en behoorlijk te doen vanaf hier.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 23 okt 2024 20:39

Tussen Girona en Pamplona ten zuiden de de Pyreneeën.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 23 okt 2024 21:44

Vicenza schreef: 23 okt 2024 19:21 Het verbaast mij dat nog niemand de dolomieten heeft genoemd. Mark misschien, maar heb de link niet bekeken.
Goede wegen, prachtige omgeving, lekker eten, en behoorlijk te doen vanaf hier.

Die zou ik ook direct aanraden! Heeft eigenlijk alles wat je verwacht van een berggebied: winter met mooie sneeuw gebieden, lente met heerlijke wandelroutes, zomer met geweldige fietstochten, najaar met herfst zoals de herfst moet kleuren.

En dan inderdaad het eten door de seizoenen heen!!! Wat een weelde!

Geografisch ook een een heel interessant gebied trouwens. Helaas is het in de huidige klimaat omstandigheden toch ook wel een wat risicovol gebied aan het worden….

Maar Italië zou sowieso mijn voorkeur hebben! Zoveel diversiteit in bergen vind je denk ik nergens.

Kijk ook eens naar het gebied rond Parma. Bergachtig maar ook nabijheid van kust en vlaktes

hansel
Forum-lid

hansel 25 okt 2024 13:05

Bedankt voor alle reacties. Ik had niet gedacht er na de eerste 10 reacties nog meer zouden volgen. Mooie voorstellen, 40 YouTube-minuten verder (bedankt :lol: ) ga ik alles in me opnemen en kijken waar het goed toeven alswel te betalen is. Jullie hebben me mooie plekken laten zien, ik ben weer een hoop informatie rijker.

fred_15
Forum-lid

fred_15 25 okt 2024 13:18

Vergeet de Jura niet ;-)

DDX
Forum-lid HC

DDX 25 okt 2024 13:24

Hangt denk ook beetje af wat voor voorzieningen je om je heen wilt buiten het fietsen.
Zou zelf denk kiezen voor plaats als Valence oid zodat je kan kiezen tussen Vercors, Ardeche en relatief vlak kiezen.
Of Grenoble en dan Vercors als optie of de echte alpen in.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 25 okt 2024 14:55

fred_15 schreef: 25 okt 2024 13:18 Vergeet de Jura niet ;-)
De meesten denken hierbij aan Frankrijk, maar de Zwitserse Jura kan je zeker wel meenemen als je er toch bent.

Het mooiste waar ik ben geweest (voor wat het waard is) was Bormio.
Iets meer dan 10 jaar geleden in hotel Funuvia, waar het me aan niets heeft ontbroken.
Veel mooie col's in de buurt, maar de bergen en omgeving vind ik daar veel mooier dan rond bijvoorbeeld Bourg 'doisans.

En het eten he, het eten.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 25 okt 2024 15:34

Mevr Woefdram en ik zijn redelijk verliefd op Bormio, voor het stadje en voor zowel race als gravel voor het fietsen. Er zijn prima appartementen te vinden, probeer eens Bormiostay. Rustig en remote zou ik het daar alleen niet durven noemen, maar het is een heerlijke uitvalsbasis.

bever
Forum-lid

bever 25 okt 2024 17:23

edwin01 schreef: 23 okt 2024 11:50 Het achterland van Nice.... Heerlijk fietsgebied met talloze weggetjes, schilderachtige dorpjes, colletjes en cols. En over het algemeen mooi weer in die periode. Er wonen zat profs in die streek (Van Baarle, Poels, Pogi...) en niet voor niets!
mooiste gebied waar ik ooit heb gefietst

laurens87
Forum-lid

laurens87 27 okt 2024 20:03

Dolomieten zou ik persoonlijk doen! Je kan om te beginnen wat verder zuidelijk gaan, Bassano Del Grappa bijvoorbeeld. In mei zeker al goed te doen en de toch iets lagere bergpassen daar net boven zullen zeker al open zijn. En vanaf daar is er zoveel op korte afstand dat het sowieso genieten wordt!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Plaats reactie