Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

galileo2
Forum-lid

galileo2 31 okt 2024 23:55

Sinds wanneer is de Koppenbergcross een klassieker?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2024 07:52

Ik moet toch telkens weer grinniken over de fitties hoe de échte crossfans vasthouden aan de status van het veldrijden en hoe de meer realistische forumleden aangeven dat het afzakt tot niveau wk korfbal :-)

De statuur van 10jr geleden zal de cross niet meer krijgen. Waarschijnlijk vooral door de verschillen in financiële beloning tussen weg en veld.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 01 nov 2024 19:23

daniel1975 schreef: 01 nov 2024 07:52 Ik moet toch telkens weer grinniken over de fitties hoe de échte crossfans vasthouden aan de status van het veldrijden en hoe de meer realistische forumleden aangeven dat het afzakt tot niveau wk korfbal :-)
Er zit zelfs geen tegenstrijdigheid daarin.

Altijd grappig hoe realistische forumleden zich in bochten draaien wanneer die zogenaamde toppers op minuten worden gereden in de zware crossen. VdP heeft dat een aantal keer moeten ondervinden in de zware crossen. Excuses liggen dan overal voor het rapen. Het zegt iets over wat als referentiekader gebruikt wordt. Nogmaals hoeveel percent van het wegpeloton rijdt een cross uit zonder gedubbeld te worden....

Opvallend ook dat de échte crossfans niet neerkijken op topwegrenners die dat moeten ondergaan, integendeel, maar dat de realistische forumleden dat wél doen als het over veldrijden gaat (niveau van korfbal). Ik denk dat het tonen van zo'n dedain onnodig is, het is ook niet meteen een voorbeeld van een sportieve instelling.

Vandaag een prachtige cross gezien waarbij de sterkste gewonnen heeft. Vandaag was dat Lars, gevolgd door Eli en Toon. Volgens sommigen hun denkpatroon kan je dit zien als: de "superieure wegrenner" Thibau moest het dus afleggen tegen die sukkels van veldrijders....

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 nov 2024 19:29

Verbazend hoe dikwijls sommige forumleden denigrerend over het crossen/crossers blijven posten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 01 nov 2024 20:55

Het is niet dat ik denigrerend wil doen over het huidige veldrijden maar ik vond het vroeger, in de tijd van Nys, Albert, Boom, Groenendaal, Wellens, een stuk leuker en interessanter.
Nu heb ik niet het idee dat de huidige generatie het charisma heeft van wat er toen in het veldrijden rond reed.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 01 nov 2024 20:57

lugosi schreef: 31 okt 2024 23:42
ColumsbusMJ schreef: 31 okt 2024 20:12 Dat de hoogmis wat van haar waarde lijkt te verliezen als de twee beste veldrijders van het afgelopen decennia al vijf jaar niet aan de start verschijnen.
Het is eerder omgekeerd, de renners die de klassiekers laten liggen verbleken bij zij die dat niet doen. Ze stemmen natuurlijk grotendeels hun seizoen af op de weg, maar dat is hun keuze. (ik maak graag het vergelijk met ronderenners die geen klassiekers meer willen rijden om toch mee te kunnen in de rondes) Vroeger reed je alles. (en dat vroeger is niet eens zo lang geleden), gelukkig is er nog één die zowel in de rondes als in de klassiekers laat zien dat het kan.

Als ik zie dat VanAert in zijn laatste Koppenbergcross 3e werd na Vanthourenhout en Aerts; tja....
VanAert heeft 'm 3 keer kunnen winnen (met dank aan vuil spel van DeNuwelaere, anders was het wellicht 1 keer minder)
VdP heeft 'm zelfs nog maar één keer gewonnen, de andere keren (toen was hij zelfs nog voltijds crosser) kwam hij aan op meer dan 4 minuten van de winnaar: een blamage. Misschien ligt het zware parcours hem zo niet.
Zo kun je het ook zien. Ik kijk graag de Tour de France met Pogacar en Vingegaard en de Ronde van Vlaanderen met Van der Poel en Van Aert en Pogacar. Als de grote namen niet komen, dan vind ik dat de glans van een wedstrijd minder is.

Dat Van der Poel dit niet parcours niet zo kunnen rijden lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de overmacht van de afgelopen jaren, maar laten we daar van mening verschillen. Het is toch een welles nietes zolang hij niet meedoet.

In ieder geval bedankt voor de tip, ik heb namelijk genoten van de Koppenbergcross. Zonde dat ook op dit soort evenementen ontsierd worden door eencelligen.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 01 nov 2024 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

galileo2
Forum-lid

galileo2 01 nov 2024 21:13

Mijn geheugen is niet zo goed: welke was de laatste zware cross waarin Mathieu op minuten werd gereden? Dan check ik even de uitslag 🤪

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2024 21:22

Theo V schreef: 01 nov 2024 20:55 Het is niet dat ik denigrerend wil doen over het huidige veldrijden maar ik vond het vroeger, in de tijd van Nys, Albert, Boom, Groenendaal, Wellens, een stuk leuker en interessanter.
Nu heb ik niet het idee dat de huidige generatie het charisma heeft van wat er toen in het veldrijden rond reed.
Zo zit ik er ook wel beetje in.
Less is bore

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 01 nov 2024 21:32

Voor charisma zit je momenteel in het veldrijden, zonder VDP en VA, niet in de juiste tak van de wielersport.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2024 22:49

Welke sporters blinken wel uit in charisma? Het zijn saaie trainingsslaven of irritante voetballertjes. Toon je al een beetje "charisma" in de cross, dan kun je een paar bekers pis over je heen krijgen :(

Het is vooral dat er twee bovenuit steken, die meer verdienen met op de weg rijden. Dat kun je ook niemand kwalijk nemen. Daarachter zit een grote groep die aan elkaar gewaagd is. Een jaartje zonder die twee zou eigenlijk wel mooi zijn.

En wat betreft vd Poel: Welke crossen heeft hij nooit gewonnen? De Koppenberg in ieder geval wel, ondanks dat hij meestal later aan het seizoen begon dan zijn concurrenten. Bovendien heeft hij al aangegeven dat hij het maar een smerig knollenveld vol koeienstront vindt, waardoor hij zich er maar moeilijk voor kan opladen.
Campagnolo Ultra Dork

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 01 nov 2024 22:53

Iemand vandaag nog gekeken? Het was vandaag geen beker pis, maar waarschijnlijk bier dat Iserbyt over zich heen kreeg. Mooie overwinningen voor Lars van der Haar en Fem van Empel.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 02 nov 2024 07:56

Mooie cross gezien vandaag bij de mannen!
Lars als oude vos zijn kans afgewacht en op het juiste moment gevlogen met thibau Nys als nuttige adjudant!
Dames was wat minder spannend met een Fem van Empel als onbedreigde winnaar.

Plaats reactie