Advies gevraagd eerste racefiets
Ga lekker uitproberen. Meningen en adviezen van dit forum gaan van links naar rechts, maar uiteindelijk kun je het beste zelf in de praktijk ervaren wat bij jou past.
Eén goeie FM is meer waard dan een heel forum. Vooral voor een beginner.
Eén goeie FM is meer waard dan een heel forum. Vooral voor een beginner.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
+1 voor het advies van Ernie.
Een bikefitter kijkt veel verder dan de standaard metingen van de merken.
1 toevoeging, indien mogelijk binnen budget met een Black friday deal. Ga voor een carbon fiets met 11 speed boven een alu met 12 speed.
Een bikefitter kijkt veel verder dan de standaard metingen van de merken.
1 toevoeging, indien mogelijk binnen budget met een Black friday deal. Ga voor een carbon fiets met 11 speed boven een alu met 12 speed.
Wat uitproberen betreft ben ik het zeker eens. Maar je laatste punt zeker niet. Vooral als beginner heb ik heel veel geleerd op fora en YouTube.
Echt goede FM's zijn schaars en als die net niet bij jou in de buurt zit, wordt gewoon heel snel de mooiste/duurste fiets binnen je budget verkocht, zonder te kijken of iets daadwerkelijk goed past bij jou als aspirant koper.
Verder zeker nog steeds voorstander van de 11 speed, als je voornamelijk hier in de polder gaat fietsen. Daar schaar ik de Lemelerberg ook nog steeds onder en met een 25 achter kom je prima boven.
Hoe fiets je nu in het bos op de mountainbike?
Kijk je met name naar vogels en gaat er geen eekhoorn aan jou voorbij of val je stravasegmentjes aan en is jouw rit geslaagd als je technisch uitgedaagd bent en je hebt kunnen pieken qua hartslag?
In het eerste geval zou ik gaan voor comfort bij een racefiets en in het tweede zou ik kijken naar een race georiënteerd frame. Het is heus niet meteen een knalharde fiets die je dan krijgt maar het sluit dan waarschijnlijk wel meer aan bij je fietsbeleving en je kunt er heus uren op fietsen.
Daarnaast betekent budgetmerk geenszins een slechte fiets; het tegendeel is waar. Bij budgetmerken (of is het middenklasse?) zoals Cube, Sensa of Canyon, krijg je gewoon een meer dan goede fiets alleen is deze wat minder exclusief en zul je in jouw budget geen carbon cockpit op je fiets aantreffen. Is dat erg? Volgens mij niet.
Kijk je met name naar vogels en gaat er geen eekhoorn aan jou voorbij of val je stravasegmentjes aan en is jouw rit geslaagd als je technisch uitgedaagd bent en je hebt kunnen pieken qua hartslag?
In het eerste geval zou ik gaan voor comfort bij een racefiets en in het tweede zou ik kijken naar een race georiënteerd frame. Het is heus niet meteen een knalharde fiets die je dan krijgt maar het sluit dan waarschijnlijk wel meer aan bij je fietsbeleving en je kunt er heus uren op fietsen.
Daarnaast betekent budgetmerk geenszins een slechte fiets; het tegendeel is waar. Bij budgetmerken (of is het middenklasse?) zoals Cube, Sensa of Canyon, krijg je gewoon een meer dan goede fiets alleen is deze wat minder exclusief en zul je in jouw budget geen carbon cockpit op je fiets aantreffen. Is dat erg? Volgens mij niet.
Integendeel. Losse elementen kun je nog eens mee gaan experimenteren voor weinig. Misschien wil je na een paar ritjes wel heel anders op de fiets gaan zitten. (en wel even wachten met vorkbuis in (laten) korten.
Niet zijken maar reiden !
Op de MTB gaat het wel voornamelijk volle bak! Maar dan heb ik bij ritjes van 2,5 uur of langer het ook wel gehad qua houding. Daarom zocht ik eigenlijk eens meer comfortabele racefiets, zodat ik die langere ritjes ook daarop goed kan volhouden. Het lastige is dat 10 minuten op een fiets zitten bij de winkel nog geen gevoel heeft hoe het voelt na 2 uren fietsen. Maar ik moet toch ergens beginnen!bakboord1 schreef: ↑01 nov 2024 15:00 Hoe fiets je nu in het bos op de mountainbike?
Kijk je met name naar vogels en gaat er geen eekhoorn aan jou voorbij of val je stravasegmentjes aan en is jouw rit geslaagd als je technisch uitgedaagd bent en je hebt kunnen pieken qua hartslag?
In het eerste geval zou ik gaan voor comfort bij een racefiets en in het tweede zou ik kijken naar een race georiënteerd frame. Het is heus niet meteen een knalharde fiets die je dan krijgt maar het sluit dan waarschijnlijk wel meer aan bij je fietsbeleving en je kunt er heus uren op fietsen.
Daarnaast betekent budgetmerk geenszins een slechte fiets; het tegendeel is waar. Bij budgetmerken (of is het middenklasse?) zoals Cube, Sensa of Canyon, krijg je gewoon een meer dan goede fiets alleen is deze wat minder exclusief en zul je in jouw budget geen carbon cockpit op je fiets aantreffen. Is dat erg? Volgens mij niet.
Nu is 2,5 uur door het bos crossen wel een stuk belastender voor je lichaam dan 2,5 uur op de racefiets. Het kan maar zo zijn dat je met een sportievere houding toch veel frisser van de fiets stapt.
Een proefritje bij de winkel zegt idd helemaal niks, eigenlijk moet je gewoon een lange rit kunnen maken. Heb je niet iemand in de buurt die je een racefiets kan lenen? Of evt huren?
Een proefritje bij de winkel zegt idd helemaal niks, eigenlijk moet je gewoon een lange rit kunnen maken. Heb je niet iemand in de buurt die je een racefiets kan lenen? Of evt huren?
Wat betreft de keuze tussen 11 of 12 speed: hoe is de markt over 5 jaar. Momenteel is er weinig prijsverschil tussen de verouderde 10 speed cassettes en de 11 speed. Misschien doet over 5 jaar hetzelfde zich voor tussen 11 en 12 speed. Of is de keuze in 11 speed beperkt.
Met regelmatig onderhoud kan je 10000 km doen met een nieuwe cassette. Hoe snel zal je die grens bereiken : over 1 of 2 of 3 jaar?
Met regelmatig onderhoud kan je 10000 km doen met een nieuwe cassette. Hoe snel zal je die grens bereiken : over 1 of 2 of 3 jaar?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
12speed is ook niet veel duurder dat valt echt heel erg mee als je het over slijtage delen hebt.
Scheelt bv 15 euro 11speed ultegra en 12 speed ultegra cassette.
En wil je het een keer verkopen levert 12 gewoon meer op.
Over de maat. Het is best lastig voelen als je van een mtb afkomt.
Neem de zadelhoogte en setback over en ga dan meten.
Kleine regel. Punt zadel naar midden stuurpen is op een MTB 3 tot 4cm meer.
Bij de meeste mensen klopt dat wel aardig.
Scheelt bv 15 euro 11speed ultegra en 12 speed ultegra cassette.
En wil je het een keer verkopen levert 12 gewoon meer op.
Over de maat. Het is best lastig voelen als je van een mtb afkomt.
Neem de zadelhoogte en setback over en ga dan meten.
Kleine regel. Punt zadel naar midden stuurpen is op een MTB 3 tot 4cm meer.
Bij de meeste mensen klopt dat wel aardig.
Sommige zaken geven de bikefitkosten als korting op een nieuwe fiets. Moet je die verkoper/fitter natuurlijk wel vertrouwen…
Dat gezegd, mijn eerste bikefit gaf een maat aan waar ik nu niet meer aan moet denken (+2 cm zadelhoogte, +2,5 cm reach en +3 cm stack).
Inmiddels heb ik een redelijk idee ontwikkeld hoe ik lekker zit, maar dat heeft een aantal stuurpennen en zadels gekost
Dat gezegd, mijn eerste bikefit gaf een maat aan waar ik nu niet meer aan moet denken (+2 cm zadelhoogte, +2,5 cm reach en +3 cm stack).
Inmiddels heb ik een redelijk idee ontwikkeld hoe ik lekker zit, maar dat heeft een aantal stuurpennen en zadels gekost
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent