Zipp 353 nsw levensgevaarlijk kwaliteits probleem
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13690
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb thuis een setje zipp 353 nsw,s liggen. Heel mooi. Maar de kwaliteits controle van Zipp is heel slecht.
Heb inmiddels zipp zelf ook op de hoogte gesteld.
Dit is 100% zeker een van de problemen waarom banden van de velg klappen.
De mal die op het interne stuk van de velg vormt heeft drie delen. Dat sluit niet goed op elkaar aan, waar9door er in de hookless hook en oneffenheid zit. De hars komt naar binnen.
Ik check velgen altijd goed voor montage om dit soort zaken te onderzoeken. Ik heb dit soort extreme afwijkingen nog nooit gezien.
Foto na het wegsteken van de hars
Heb inmiddels zipp zelf ook op de hoogte gesteld.
Dit is 100% zeker een van de problemen waarom banden van de velg klappen.
De mal die op het interne stuk van de velg vormt heeft drie delen. Dat sluit niet goed op elkaar aan, waar9door er in de hookless hook en oneffenheid zit. De hars komt naar binnen.
Ik check velgen altijd goed voor montage om dit soort zaken te onderzoeken. Ik heb dit soort extreme afwijkingen nog nooit gezien.
Foto na het wegsteken van de hars
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13690
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb het op beide velgen makkelijk weg kunnen halen. Soort drukken met een mesje aan bovenkant en zijnkant en het is weg.
Die zijn nu gewoon goed. Banden vallen mooi strak, dus nu is er bij deze set geen probleem.
Maar ik denk dat niet iedereen zijn velgen nakijkt en dan kan het echt gevaarlijk zijn.
Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
Die zijn nu gewoon goed. Banden vallen mooi strak, dus nu is er bij deze set geen probleem.
Maar ik denk dat niet iedereen zijn velgen nakijkt en dan kan het echt gevaarlijk zijn.
Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
-
- Forum-lid
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Maar 0 bewijs.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2024 16:38 Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
Meestal zorgt de latex er voor dat er tussen 'slechte aansluiting' met de velg etc. wordt afgedicht.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2024 16:38 Ik heb het op beide velgen makkelijk weg kunnen halen. Soort drukken met een mesje aan bovenkant en zijnkant en het is weg.
Die zijn nu gewoon goed. Banden vallen mooi strak, dus nu is er bij deze set geen probleem.
Maar ik denk dat niet iedereen zijn velgen nakijkt en dan kan het echt gevaarlijk zijn.
Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Nee, N=2 al in dit geval. En ook als het slechts 1 geval betrof geen best verhaal toch?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13690
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat zijn altijd van die goede opmerkingen.......Tussendoor schreef: ↑02 nov 2024 17:10Maar 0 bewijs.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2024 16:38 Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
Het is gewoon bizar dat een setje van bijna 3K zo de fabriek verlaat en het is echt niet alleen deze set. Het voorwiel komt namelijk ergens anders vandaan dan het achterwiel. De mal is gewoon niet goed.
Het draagt iig niet bij aan de fitting van de band. Er zit op die plaats een hele kier. het was ruim 1mm vanaf het velgbed omhoog, dus de band wordt al omhoog geduwd. Daarbij ook de zijkant zorgt gewoon voor een slechte afdichting waar lucht achterkan komen die de band wegdrukt.
Het burpen wat bij een MTB band nog wel eens gebeurt is hier ook gewoon gebeurt maar dan met 5 bar.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13690
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tuurlijk, dat had in dit geval ook wel gelukt, maar de band zit dan gewoon niet mooi. Er zitten in deze carbon velgen een soort drie lasnaden. Het tape heeft ook ruimte onder de "lasnaad"Orlok schreef: ↑02 nov 2024 17:48Meestal zorgt de latex er voor dat er tussen 'slechte aansluiting' met de velg etc. wordt afgedicht.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2024 16:38 Ik heb het op beide velgen makkelijk weg kunnen halen. Soort drukken met een mesje aan bovenkant en zijnkant en het is weg.
Die zijn nu gewoon goed. Banden vallen mooi strak, dus nu is er bij deze set geen probleem.
Maar ik denk dat niet iedereen zijn velgen nakijkt en dan kan het echt gevaarlijk zijn.
Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
Hij gaat ze met gravelbanden rijden en dan ben ik niet zo bang dat er iets mis gaat. de fit van de schwalbes is ook erg goed. Maar als iemand ermee gaat rijden met 4 of 5 bar, dan weet ik het niet.
Ik heb behoorlijk wat velgen in mijn handen gehad, ook ali express velgen van 125 euro. Maar ik heb nog nooit zo,n slechte lelijke afwerking gezien als bij deze wielen. Het lijkt wel de binnenkant van een frame die 3 lasnaden
-
- Forum-lid
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Je constateringen die je nu schrijft zijn meer feitelijk. Prima. Ook de bewoording is nu een stuk voorzichtiger: "draagt niet bij", "kan",wasbeer2006 schreef: ↑03 nov 2024 10:51Ja dat zijn altijd van die goede opmerkingen.......Tussendoor schreef: ↑02 nov 2024 17:10Maar 0 bewijs.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2024 16:38 Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde
Het is gewoon bizar dat een setje van bijna 3K zo de fabriek verlaat en het is echt niet alleen deze set. Het voorwiel komt namelijk ergens anders vandaan dan het achterwiel. De mal is gewoon niet goed.
Het draagt iig niet bij aan de fitting van de band. Er zit op die plaats een hele kier. het was ruim 1mm vanaf het velgbed omhoog, dus de band wordt al omhoog geduwd. Daarbij ook de zijkant zorgt gewoon voor een slechte afdichting waar lucht achterkan komen die de band wegdrukt.
Het burpen wat bij een MTB band nog wel eens gebeurt is hier ook gewoon gebeurt maar dan met 5 bar.
Maar je stelde eerst "Ik weet bijna zeker dat dit de reden is dat de band er bij die lotto rijder afknalde"
En daar heb je 0 bewijs van. Dus dat is inderdaad een goede opmerking van mij.
Ook je titel "levensgevaarlijk kwaliteits probleem"(Sic) is een stellingname waar je geen bewijs van hebt. Je maakt je zorgen: prima, je constateert dingen: prima. Maar de titel is niveau Privé, Story, etc. Hoe vaak is deze band van een velg gelopen? En had de betreffende velg deze problemen? Je weet het allemaal niet vanuit je schuurtje.
Je schrijft het zelf: je weet het niet...wasbeer2006 schreef: ↑03 nov 2024 10:54 Maar als iemand ermee gaat rijden met 4 of 5 bar, dan weet ik het niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13690
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gaan we nou woordzoekertje spelen om je gelijk te halen.
Het is gewoon levensgevaarlijk en stuitend dat dit door de kwaliteitscontrole van zo,n merk komt.
Vind het echt geen Prive titel. Er zijn mij teveel verhalen van afklappende banden op Zipp velgen en dat kan gewoon je leven kosten. Deze afwijking brengt gewoon een heel groot extra risico.
In andere topic heb ik ook al eens de C +5mm regel aangegeven. Die is mijns inziens punt 2 waarom het mis kan gaan.
De netto bandbreedte moet naar mijn inzicht minimaal 5mm breder zijn dan de binnenbreedte van de velg.
Ook nooit bewezen, maar kijk wat er van de velgen afspringt het zijn zonder uitzondering tot nu toe 28mm banden wat op YT en internet te vinden is.
Ik ben heel benieuwd waar zipp zelf mee komt
Het is gewoon levensgevaarlijk en stuitend dat dit door de kwaliteitscontrole van zo,n merk komt.
Vind het echt geen Prive titel. Er zijn mij teveel verhalen van afklappende banden op Zipp velgen en dat kan gewoon je leven kosten. Deze afwijking brengt gewoon een heel groot extra risico.
In andere topic heb ik ook al eens de C +5mm regel aangegeven. Die is mijns inziens punt 2 waarom het mis kan gaan.
De netto bandbreedte moet naar mijn inzicht minimaal 5mm breder zijn dan de binnenbreedte van de velg.
Ook nooit bewezen, maar kijk wat er van de velgen afspringt het zijn zonder uitzondering tot nu toe 28mm banden wat op YT en internet te vinden is.
Ik ben heel benieuwd waar zipp zelf mee komt
Met netto bedoel je dan WAM of wat er op de band staat?wasbeer2006 schreef: ↑03 nov 2024 13:34 Gaan we nou woordzoekertje spelen om je gelijk te halen.
Het is gewoon levensgevaarlijk en stuitend dat dit door de kwaliteitscontrole van zo,n merk komt.
Vind het echt geen Prive titel. Er zijn mij teveel verhalen van afklappende banden op Zipp velgen en dat kan gewoon je leven kosten. Deze afwijking brengt gewoon een heel groot extra risico.
In andere topic heb ik ook al eens de C +5mm regel aangegeven. Die is mijns inziens punt 2 waarom het mis kan gaan.
De netto bandbreedte moet naar mijn inzicht minimaal 5mm breder zijn dan de binnenbreedte van de velg.
Ook nooit bewezen, maar kijk wat er van de velgen afspringt het zijn zonder uitzondering tot nu toe 28mm banden wat op YT en internet te vinden is.
Ik ben heel benieuwd waar zipp zelf mee komt
Verder interessant topic, ben ook erg benieuwd. Mijn farsports (8)/light bicycle (6) velgen waren allemaal superstrak so far, en dat voor 1/4 van de prijs.. Idd belachelijk. Dat icm met de reputatie van de hubs doet me echt afvragen waarom je ze in vredesnaam zou kopen.