SRAM XPLR 13 speed gespot
Weet iemand iets over de levensduur? Mijn Red cassette voor de weg gaat inmiddels 4 jaar / 17.000 km mee.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat maakt geen donder uit voor het argument. Een simpele 105 cassette ga je echt niet korter mee doen. Behalve dan dat je minder snel gaat nadenken of je hem wel of niet moet vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou de sram kettingen en cassettes (RED, XX1 en X01) gaan we echt twee keer zo lang mee als de shimano's
Echter dat komt per kilometer nogsteeds duurder uit.
Het hangt er vooral vanaf hoe je ermee gaat rijden. Je krijgt hier hetzelfde probleem als met de MTB cassettes in NL.
Je rijd te veel op de kleine kransen en dan slijt de cassette hard.
Stel je rijd altijd in zuid limburg dan gebruik je de hele cassette. Ik denk dat er dan weinig zijn die in een fiets leven een cassette versluiten.
Let bij de 13speed XLPR wel op, dat je door het T type alleen met deze vertanding kan rijden!
Met de 12speed road en gravel kan je best wat andere cassettes steken.
Echter dat komt per kilometer nogsteeds duurder uit.
Het hangt er vooral vanaf hoe je ermee gaat rijden. Je krijgt hier hetzelfde probleem als met de MTB cassettes in NL.
Je rijd te veel op de kleine kransen en dan slijt de cassette hard.
Stel je rijd altijd in zuid limburg dan gebruik je de hele cassette. Ik denk dat er dan weinig zijn die in een fiets leven een cassette versluiten.
Let bij de 13speed XLPR wel op, dat je door het T type alleen met deze vertanding kan rijden!
Met de 12speed road en gravel kan je best wat andere cassettes steken.
Klopt. Ik rijd 90% van de km’s op de 13/14 van mijn GX cassette. Kan je die apart vervangen?wasbeer2006 schreef: ↑03 nov 2024 11:00 Nou de sram kettingen en cassettes (RED, XX1 en X01) gaan we echt twee keer zo lang mee als de shimano's
Echter dat komt per kilometer nogsteeds duurder uit.
Het hangt er vooral vanaf hoe je ermee gaat rijden. Je krijgt hier hetzelfde probleem als met de MTB cassettes in NL.
Je rijd te veel op de kleine kransen en dan slijt de cassette hard.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee, dat zit allemaal aan elkaar. Nu slijt de 13 niet, want die zit niet inderdaad cassette
Wat bij de MTB helpt rijd een groter voorblad 36 of 38, zeker op de relatief vlakke polderrondjes.
Continu 1 kransje hoger zitten scheelt zomaar 30 tot 50% slijtage.
En als een nieuwe ketting overslaat, rijd lekker door op de oude.
Dat gaat heel lang goed hoor.
Wat bij de MTB helpt rijd een groter voorblad 36 of 38, zeker op de relatief vlakke polderrondjes.
Continu 1 kransje hoger zitten scheelt zomaar 30 tot 50% slijtage.
En als een nieuwe ketting overslaat, rijd lekker door op de oude.
Dat gaat heel lang goed hoor.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nadeel is vaak op de MTB cassette's dat je echt 90% 12,14,16,18 rijd en de rest amper.
Dan schiet ie inderdaad vaak over op 0.75. Als het een beetje gelijk slijt kan je wel langer door.
Met een 36 zit je al aardig, maar echt op de polder baandtje kom je ook niet veel hoger.
Dan schiet ie inderdaad vaak over op 0.75. Als het een beetje gelijk slijt kan je wel langer door.
Met een 36 zit je al aardig, maar echt op de polder baandtje kom je ook niet veel hoger.