Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Echt warm jack met één onderlaag

1094
Forum-lid

1094 02 nov 2024 10:51

wdfl schreef: 02 nov 2024 09:50 ademend vervogen van een stof is rechtstreeks verwant met het klimaat buiten de jas/vest.
zolang er een verschil is gaat er een ademende werking zijn, net als vochtafvoer, maar eenmaal de omstandigheden gelijk og groter buiten de jas den is het ook gedaan.
kan je het niet meer kwijt in de buitenlucht.
dat gaat altijd zo zijn
Heeft toch ook met temperatuur te maken

wdfl
Forum-lid

wdfl 02 nov 2024 15:54

1094 schreef: 02 nov 2024 10:51
wdfl schreef: 02 nov 2024 09:50 ademend vervogen van een stof is rechtstreeks verwant met het klimaat buiten de jas/vest.
zolang er een verschil is gaat er een ademende werking zijn, net als vochtafvoer, maar eenmaal de omstandigheden gelijk og groter buiten de jas den is het ook gedaan.
kan je het niet meer kwijt in de buitenlucht.
dat gaat altijd zo zijn
Heeft toch ook met temperatuur te maken
inderdaad, 't een kan het ander opheffen bij de juiste (foute) omstandigheden.
kan een perfect goed werkend shirt op rit 1 zijn en op rit 2 totaal niet werken gelijk op rit 1.
Een gabba kan enorm veel hebben, maar nat is nat en op den duur raakt die ook verzadigd van buiten en van binnen.
Je blijft wel redelijk warm, maar vocht afvoeren en ademend vermogen is weg.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 nov 2024 19:36

havana schreef: 31 okt 2024 21:01 Laagjes is fijn maar als het echt koud is, is één dikkere laag toch fijner dan 2 dunne omdat je minder een Michelinmannetje bent. Althans, dat is mijn bescheiden mening.
Dat gaat voorbij aan het de verschillende weersoorten en omstandigheden waar we mee moeten omgaan. Koud, fris, wind, regen, bos, polderland.
hun fietsen.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 05 nov 2024 11:03

Ik heb inmiddels mijn Agu Polartec jack ook een paar keer gebruikt. Afgelopen weekend een rit die begon met 5 graden en eindigde met ca. 12 graden en vanochtend een woon-werkrit bij zo'n 2 graden. Beide keren gereden met alleen een korte mouwen merino ondershirt en ik heb het geen moment koud gehad. Aangezien ik een koukleum betekent dit dat het jack echt goed warm is. Als ik mijn Perfetto gebruikt zou hebben zou ik er in ieder geval een kort en een lang thermoshirt onder gedragen hebben.

Het ademend vermogen lijkt ook wel snor te zitten. Bij lagere temperaturen had ik totaal geen last van zweetopbouw. Gaat de temperatuur richting de 10 graden of daarboven dan ga ik wel zweten, maar dat merkte ik pas na afloop van de rit. Tijdens de rit nergens last van gehad. Dit komt denk ik mede door de zachte binnenkant van de jas. Deze voelt totaal niet koud/ klam op de huid. Bij deze hogere temperaturen ook niet het gevoel gehad dat ik veel te warm gekleed was.

Al met al denk ik dat dit mijn meest gebruikte jack gaat worden deze winter.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 05 nov 2024 11:44

klaastuin schreef: 05 nov 2024 11:03 Ik heb inmiddels mijn Agu Polartec jack ook een paar keer gebruikt. Afgelopen weekend een rit die begon met 5 graden en eindigde met ca. 12 graden en vanochtend een woon-werkrit bij zo'n 2 graden. Beide keren gereden met alleen een korte mouwen merino ondershirt en ik heb het geen moment koud gehad. Aangezien ik een koukleum betekent dit dat het jack echt goed warm is. Als ik mijn Perfetto gebruikt zou hebben zou ik er in ieder geval een kort en een lang thermoshirt onder gedragen hebben.

Het ademend vermogen lijkt ook wel snor te zitten. Bij lagere temperaturen had ik totaal geen last van zweetopbouw. Gaat de temperatuur richting de 10 graden of daarboven dan ga ik wel zweten, maar dat merkte ik pas na afloop van de rit. Tijdens de rit nergens last van gehad. Dit komt denk ik mede door de zachte binnenkant van de jas. Deze voelt totaal niet koud/ klam op de huid. Bij deze hogere temperaturen ook niet het gevoel gehad dat ik veel te warm gekleed was.

Gaat er ook om met welke inspanning je rijd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 05 nov 2024 12:10

nijkie schreef: 05 nov 2024 11:44
klaastuin schreef: 05 nov 2024 11:03 Ik heb inmiddels mijn Agu Polartec jack ook een paar keer gebruikt. Afgelopen weekend een rit die begon met 5 graden en eindigde met ca. 12 graden en vanochtend een woon-werkrit bij zo'n 2 graden. Beide keren gereden met alleen een korte mouwen merino ondershirt en ik heb het geen moment koud gehad. Aangezien ik een koukleum betekent dit dat het jack echt goed warm is. Als ik mijn Perfetto gebruikt zou hebben zou ik er in ieder geval een kort en een lang thermoshirt onder gedragen hebben.

Gaat er ook om met welke inspanning je rijd.
Op zich een terechte vraag. Gemiddeld genomen waren het zone 2 ritten. Heuvel op wat meer, heuvel af wat minder ;)
Ik weet alleen niet in hoeverre dat voor anderen heel relevant is. E.e.a. is ook sterk afhankelijk van je koudebeleving en zweetproductie, maar voor de volledigheid wel handig om te vermelden idd.

Brabobikert
Forum-lid

Brabobikert 15 nov 2024 19:31

Ik heb sinds kort een Rapha Core winterjack. Best prijzig (169 euro) maar ik vind het een superfijn jack - en heel mooi afgewerkt. Vandaag bij 10 graden mee gefietst met enkel een (dun) hardloop- thermoshirt van Decathlon eronder. Tijdje terug met 6 graden een extra laagje gedragen, en ook niet koud gehad.

Andere topper vind ik mijn overschoenen, de GripGrab Racethermo X, scheelt erg veel warmte aan voeten en enkels.
Trek Domane
Cannondale Trail

Plaats reactie