Gedrag tijdens toertochten
Afgelopen weekend weer eens een toertocht gereden en mijzelf verbaasd over een aantal zaken.
Heel veel deelnemers gedragen zich voorbeeldig maar een paar maken het helaas bont.
Waarom ga je met een e-bike deelnemen aan een drukke toertocht met singletracks? Je fietst veel sneller dan de rest op sommige stukken en inhalen is vaak niet mogelijk en verder super irritant. Toertochten zijn vaak toch een beetje filerijden en dan moet je geen kommetjes willen rijden.
Als je door een groepje wordt ingehaald kondigt niemand dit aan en niemand zegt met hoeveel ze zijn. Nummer 1 komt voorbij en nummer 4 en 5 snijden jou nog even af omdat ze anders zelf op een boompje klappen. Even wachten kan niet want dan is nummer 1 van hun groepje uit het zicht..
Bovenaan een klimmetje van 1,5m gaan mensen links en rechts stil staan op de track zodat iedereen die na hen komt het klimmetje niet kan nemen omdat uiteindelijk iedereen stil staat.
500m voor de finish snijd je nog even een groepje af bij een inhaalactie omdat anders je gemiddelde te laag is ofzo? Als ik moet remmen, om een botsing te voorkomen, met 8 man achter me dan moet nummer 5 al serieus remmen..
Heb ik pech gehad of is dit helaas bij iedere toertocht het geval en nemen er te veel mensen deel aan toertochten die beter op een rustiger moment de fiets kunnen pakken.
Heel veel deelnemers gedragen zich voorbeeldig maar een paar maken het helaas bont.
Waarom ga je met een e-bike deelnemen aan een drukke toertocht met singletracks? Je fietst veel sneller dan de rest op sommige stukken en inhalen is vaak niet mogelijk en verder super irritant. Toertochten zijn vaak toch een beetje filerijden en dan moet je geen kommetjes willen rijden.
Als je door een groepje wordt ingehaald kondigt niemand dit aan en niemand zegt met hoeveel ze zijn. Nummer 1 komt voorbij en nummer 4 en 5 snijden jou nog even af omdat ze anders zelf op een boompje klappen. Even wachten kan niet want dan is nummer 1 van hun groepje uit het zicht..
Bovenaan een klimmetje van 1,5m gaan mensen links en rechts stil staan op de track zodat iedereen die na hen komt het klimmetje niet kan nemen omdat uiteindelijk iedereen stil staat.
500m voor de finish snijd je nog even een groepje af bij een inhaalactie omdat anders je gemiddelde te laag is ofzo? Als ik moet remmen, om een botsing te voorkomen, met 8 man achter me dan moet nummer 5 al serieus remmen..
Heb ik pech gehad of is dit helaas bij iedere toertocht het geval en nemen er te veel mensen deel aan toertochten die beter op een rustiger moment de fiets kunnen pakken.
Gebeurt altijd, maar ik denk dat je zelf beter een rustig moment kan kiezen om de toertocht zelf te rijden dan van zeg 10% van die aso’s verwachten dat zij dat doen. Of laat starten, want dat levert ook minder problemen op. Dan zijn de meeste testosteron trappertjes al onderweg
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik heb een jaar of 10 geleden mijn laatste toertocht gereden. Te druk, te commercieel, teveel debielen die denken dat het een race is. Helemaal klaar mee. Het is een verademing om een Amstel Gold lus op een rustige doordeweekse dag met een paar maten te rijden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Precies dit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ook helemaal mijn idee.
Het beeld dat in sommige fb groepen van would be renners in lycra wordt opgehangen is gewoon te dikwijls waarheidsgetrouw.
In deze "Garmin/Wahoo/Mio" tijden heb je echt geen wegwijzers meer nodig om een mooie tocht over voor jou onbekende wegen te rijden met het bijkomend voordeel dat je geen last hebt van de negatieve randverschijnselen.
Het beeld dat in sommige fb groepen van would be renners in lycra wordt opgehangen is gewoon te dikwijls waarheidsgetrouw.
In deze "Garmin/Wahoo/Mio" tijden heb je echt geen wegwijzers meer nodig om een mooie tocht over voor jou onbekende wegen te rijden met het bijkomend voordeel dat je geen last hebt van de negatieve randverschijnselen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Van het weekend voor het eerst in jaren (20?) weer een veldtoertocht gereden (Arnhem) en geen wanklank gemerkt. We reden de kortste afstand en werden regelmatig door snelle groepen van langere afstanden ingehaald, en dat ging heel prettig. Vreedzamer dan de fietspaden. Stimuleerde om het weer eens op te pakken.
Vooral verbaasd over een gravelrijder met de nodige tassen op zijn fiets maar een pompje in zijn achterzak.
Vooral verbaasd over een gravelrijder met de nodige tassen op zijn fiets maar een pompje in zijn achterzak.
Niet zijken maar reiden !
Ach dat gedrag is niet perse voorbehouden aan toertochten toch? Wat je op een mooie zondag op de dijk allemaal ziet gebeuren... En van die gare lui met ebike op de mtb routes kom ik ook geregeld tegen (no offence tegen ebikers an sich).
Hoe kleiner de toertocht, en hoe verder van de Randstad, zijn wel variabelen voor een fijne sfeer is wat ik merk.
Hoe kleiner de toertocht, en hoe verder van de Randstad, zijn wel variabelen voor een fijne sfeer is wat ik merk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Klopt inderdaad, aso’s op de fiets zie je ook op een normale zondag. Al wordt het altijd wat minder in de herfst/winter als de mooiweerfietsers binnen zitten en het rustiger is op de weg.
Los van die hufters, vind ik een toertocht op z’n tijd best leuk. Niet vanwege de route, die vind je wel op een andere manier. Maar al fietsend kletsen met vreemden, naar andere fietsen kijken, de gezelligheid na afloop: één keer per jaar ben ik daar best voor te porren.
Los van die hufters, vind ik een toertocht op z’n tijd best leuk. Niet vanwege de route, die vind je wel op een andere manier. Maar al fietsend kletsen met vreemden, naar andere fietsen kijken, de gezelligheid na afloop: één keer per jaar ben ik daar best voor te porren.
Michiel
Hoe verder van de Randstad hoe gezelliger, is ook iets wat niet alleen voor toertochten geldtfatmodul schreef: ↑05 nov 2024 18:09 Ach dat gedrag is niet perse voorbehouden aan toertochten toch? Wat je op een mooie zondag op de dijk allemaal ziet gebeuren... En van die gare lui met ebike op de mtb routes kom ik ook geregeld tegen (no offence tegen ebikers an sich).
Hoe kleiner de toertocht, en hoe verder van de Randstad, zijn wel variabelen voor een fijne sfeer is wat ik merk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik rij in de winterperiode wekelijks toertochten in Belgisch Limburg. Ik vind dat het al bij al wel meevalt met hufterig gedrag.
Je ziet wel eens wat gekke dingen, maar is veelal niet uit kwade wil ; iemand of een groepje wil inhalen en dan lijkt het bredere gedeelte net iets te kort of te smal. Of het omgekeerde ; iemand die een kilometers lange single track aan wandeltempo rijdt met achter hem een meute gefrustreerden omdat ze niet door kunnen rijden. Dat zijn van die dingen waardoor wrevel ontstaat. Het niveauverschil onder de deelnemers is ook enorm ; van (would be)profs tot absolute beginners op gympies.
Ik probeer de snelleren door te laten zo gauw dat mogelijk is en ik hoop dat de tragere rijders mij ook laten passeren als de gelegenheid er is.
Je ziet wel eens wat gekke dingen, maar is veelal niet uit kwade wil ; iemand of een groepje wil inhalen en dan lijkt het bredere gedeelte net iets te kort of te smal. Of het omgekeerde ; iemand die een kilometers lange single track aan wandeltempo rijdt met achter hem een meute gefrustreerden omdat ze niet door kunnen rijden. Dat zijn van die dingen waardoor wrevel ontstaat. Het niveauverschil onder de deelnemers is ook enorm ; van (would be)profs tot absolute beginners op gympies.
Ik probeer de snelleren door te laten zo gauw dat mogelijk is en ik hoop dat de tragere rijders mij ook laten passeren als de gelegenheid er is.
Meestal valt het mee. Het meeste gaat goed.
De heel grote toertochten rijd ik niet meer. Hoe kleiner het evenement hoe gemoedelijker. In mijn wedstrijdperiode heb ik wel geleerd assertief te rijden. Je niet laten wegdrukken en wanneer nodig even met een koershandje laten voelen waar je zit.
Hoe langer de afstand hoe meer je op elkaar bent aangewezen. Bijvoorbeeld bij brevetten.
De heel grote toertochten rijd ik niet meer. Hoe kleiner het evenement hoe gemoedelijker. In mijn wedstrijdperiode heb ik wel geleerd assertief te rijden. Je niet laten wegdrukken en wanneer nodig even met een koershandje laten voelen waar je zit.
Hoe langer de afstand hoe meer je op elkaar bent aangewezen. Bijvoorbeeld bij brevetten.
hun fietsen.