Gedrag tijdens toertochten
-
- Forum-lid HC
Dat gedrag is van alle tijden, dat kwam 20 jaar geleden ook al voor tijdens de veldtoertochten. Wellicht dat het iets meer is, maar het is zeker niet alleen van deze tijd.
Makkelijkste manier om hier zo min mogelijk last van te hebben is door achteraan te starten. De haantjes starten zoveel mogelijk vooraan
Makkelijkste manier om hier zo min mogelijk last van te hebben is door achteraan te starten. De haantjes starten zoveel mogelijk vooraan
Meest irritante tijdens een VTT vind ik dat als je bv rechts gaat houden, zodat snellere voorbij kunnen, er ook nog zijn die denken, ohh dan kan ik ook wel rechts nog inhalen.
Dan krijg je ongelukken en omdat ik me kapot schrok, een grote bek.
Dan krijg je ongelukken en omdat ik me kapot schrok, een grote bek.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)
- CampaYolo
- Forum-lid
Afgelopen zomer reed ik een kleinschalige MTB toertocht in de ardennen.
Tja, dan kan het wel eens gebeuren dat je in een leuke afdaling moet remmen voor een langzamere deelnemer voor je.
Dat is ook helemaal niet erg, het hoort er bij. Daar waar het kan haal je iemand in.
Tenzij het dus een e-biker is. Die halen je bergop vlak voor de top weer in om vervolgens bij het eerste stukje dat er gedaald wordt flink in de remmen te knijpen.
Dat kan na een tijdje toch wel vervelend worden.
Ik snap ook niet helemaal wat die mensen daar doen. De sportieve uitdaging van een beklimming omzeilen ze met een electromotor en het technische aspect van een afdaling vinden ze te eng.
Tja, dan kan het wel eens gebeuren dat je in een leuke afdaling moet remmen voor een langzamere deelnemer voor je.
Dat is ook helemaal niet erg, het hoort er bij. Daar waar het kan haal je iemand in.
Tenzij het dus een e-biker is. Die halen je bergop vlak voor de top weer in om vervolgens bij het eerste stukje dat er gedaald wordt flink in de remmen te knijpen.
Dat kan na een tijdje toch wel vervelend worden.
Ik snap ook niet helemaal wat die mensen daar doen. De sportieve uitdaging van een beklimming omzeilen ze met een electromotor en het technische aspect van een afdaling vinden ze te eng.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Veel herkenning voor mij in de antwoorden.
Mevrouw Bakboord was er ook bij en zei eens en nooit meer. Kan haar geen ongelijk geven.
We hebben nog een lus van de AGR op de planning staan en die fiets ik ook liever op vrijdag dan op zondag ivm de drukte.
Ansich is het een leuke gelegenheid om weer eens op een andere plek te fietsen maar daar heb je geen toertocht voor nodig natuurlijk.
Mevrouw Bakboord was er ook bij en zei eens en nooit meer. Kan haar geen ongelijk geven.
We hebben nog een lus van de AGR op de planning staan en die fiets ik ook liever op vrijdag dan op zondag ivm de drukte.
Ansich is het een leuke gelegenheid om weer eens op een andere plek te fietsen maar daar heb je geen toertocht voor nodig natuurlijk.
Ik merk het niet alleen tijdens toertochten, maar ook op rondjes die ik op zondagochtend rij. E-bikers die als een dolle over de trails (willen) gaan, en vervolgens ergens uit een bocht vliegen, treintjes met hardrijders die bij het begin van de singletracks als groepje de tracks op willen en daar nogal asociaal anderen voor aan de kant beuken.
Ik laat ze lekker hun gang gaan, en als ze naast de singletracks staan of liggen vraag ik ze eerst of het gaat, of ik een ambulance moet bellen (al een aantal keren moeten doen) en of dit het nou allemaal waard was.
En vervolgens ga ik weer verder met mijn ritje.
Ook wel op de weg dergelijk gedrag gezien, iemand die nog dacht even voor een stadsbus langs te kunnen. Nadat hij bijgekomen was van de schrik van de claxon van de bus, dezelfde vraag gesteld. Grote bek teruggekregen. Doorverwezen naar zijn huisarts voor een cursus woedebeheersing.
En weer door....
Ik laat ze lekker hun gang gaan, en als ze naast de singletracks staan of liggen vraag ik ze eerst of het gaat, of ik een ambulance moet bellen (al een aantal keren moeten doen) en of dit het nou allemaal waard was.
En vervolgens ga ik weer verder met mijn ritje.
Ook wel op de weg dergelijk gedrag gezien, iemand die nog dacht even voor een stadsbus langs te kunnen. Nadat hij bijgekomen was van de schrik van de claxon van de bus, dezelfde vraag gesteld. Grote bek teruggekregen. Doorverwezen naar zijn huisarts voor een cursus woedebeheersing.
En weer door....
vrijwilliger Mountainbike Museum, Arnhem
Ik reed een tourtocht voor mountainbikes en gravelbikes.
Op het rechte stuk bospad kwamen de gravelbikes voorbij zelfs tot vlak voor de bocht waar we het bos weer in doken en inderdaad op de singletrack hielden ze iedereen op.
Voelt voor mij een beetje als voordringen bij de kassa en daarna je 30 euro boodschappen afrekenen met muntjes van 5, 10 en 20 cent. Had dan even gewacht denk ik dan.
Laat starten maakte hier niet uit want we waren al vrij laat en alsnog waren er mensen met meer haast.
Op het rechte stuk bospad kwamen de gravelbikes voorbij zelfs tot vlak voor de bocht waar we het bos weer in doken en inderdaad op de singletrack hielden ze iedereen op.
Voelt voor mij een beetje als voordringen bij de kassa en daarna je 30 euro boodschappen afrekenen met muntjes van 5, 10 en 20 cent. Had dan even gewacht denk ik dan.
Laat starten maakte hier niet uit want we waren al vrij laat en alsnog waren er mensen met meer haast.
Ooit, tijdens een triathlon op de St Pietersberg was er een mega smalle singletrack bergaf, op een bergje van wel 30%. Inhalen onmogelijk en iedereen reed voorzichtig naar beneden. Ineens hoorde ik wat achter mij (aan de kant, ik ben sneller), waarna een deelnemer vol van achter tegen me aanklapte. We vielen beiden en onze fietsen gleden bijna de berg af. Ook andere deelnemers achter mij beklaagden zich over meneer. Ik vroeg hem waarom hij dacht hier langs te kunnen rijden, waarna ik een grote bek van hem kreeg en hij op me af kwam lopen. Ik heb hem toen aangekeken, zijn fiets opgetilt en van de berg afgegooid. Meneer wist niet hoe snel hij achter zn Specialized aan moest
Ik ga voortaan voor de Waalse wielerclubritjes...zalig...5 of 7 euro, prima voedsel en prachtige routes....dat massale hoeft voor mij echt niet meer..
Ik ga voortaan voor de Waalse wielerclubritjes...zalig...5 of 7 euro, prima voedsel en prachtige routes....dat massale hoeft voor mij echt niet meer..
Het is wachten tot de fatbike jeugd de routes ontdekken als tijdsverdrijf…