Jij discussieert niet, jij maakt een opsomming van halve feiten en een zooitje termen die je ergens hebt opgevangen. Voor een leek kom je vast heel intellectueel over, een expert prikt dwars door je heen. Ik vind je vooral ernstig vermoeiend, en ben na een eerdere "discussie" wel overtuigd dat ik met jou het gesprek niet wil aangaan..Klein_Verzet schreef: ↑06 nov 2024 17:49 Een discussie voer je niet op basis van een titel maar altijd via argumenten. Wen er maar aan. En als deze arts zo graag zijn kennis wil etaleren op dit forum dan kan hij/zij zijn hart ophalen met de genoemde vragen. Ik ben benieuwd.
Het dopingtopic 2.0
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Volgens mij hebben we geen discussie, want ik heb nog geen enkel tegenargument op mijn bijdragen gekregen. Ook breng ik niet aan dat ik arts ben, en dus voer ik de discussie niet op basis van een titel. Wat je met onderstaande vragen doet is een typisch geval van "moving the goalposts". Ook hoef ik niet zo nodig mijn kennis te etaleren. Maar ik kan niet zo goed tegen nepnieuws/foute informatie spuien met grote stelligheid.Klein_Verzet schreef: ↑06 nov 2024 17:49 Een discussie voer je niet op basis van een titel maar altijd via argumenten. Wen er maar aan. En als deze arts zo graag zijn kennis wil etaleren op dit forum dan kan hij/zij zijn hart ophalen met de genoemde vragen. Ik ben benieuwd.
Ik neem 1 en 4 even samen, want dat is grotendeels dezelfde vraag. 22 ATP bij acetoacetaat (in het menselijk lichaam 1 van de belangrijkste ketonen). Bovendien ook nog eens 2 GTP (een andere energiedrager). Het prestatieverhogend effect (dat ook wel wordt betwijfeld) komt waarschijnlijk doordat je enerzijds een andere energiebron aanbiedt (hout + olie brandt ook harder dan hout alleen), maar ook doordat in sommige cellen de energie uit ketonen sneller vrij kunnen maken dan uit glucose.Klein_Verzet schreef: ↑06 nov 2024 14:59 Okay, als je zo graag je kennis wil spuien dan heb ik wel een paar vragen voor je:
1. Waarom zorgen ketonen voor een prestatie verhogend effect? Of is het alleen een koolhydraat besparend goedje?
2. Hoe komt het dat ketonen de EPO productie opschroeven?
3. Waarom geeft het lichaam sowieso de voorkeur aan ketonen-verbranding boven vet(zuren)-verbranding?
4. Hoeveel energie (ATP) komt er vrij bij het verbranden van ketonen (per molecuul), en hoeveel zuurstof kost dat?
5. Hoe zit het met de zuurtegraad van ketonen; is elke maag ertegen bestand of wordt er met kunst en vliegwerk een "verpakking" omheen gekneed waardoor de maag en darmen ze beter verdragen?
2. geen idee, volgens mij is dat mechanisme ook nog niet bekend
3. de ketonen zijn een restproduct uit de verbranding van vetzuren. Dus de vraag klopt, eigenlijk niet. Wel is het zo dat uit vetzuurverbranding meerdere metabolisme opties volgen. De vorming van ketonen gebeurt vooral bij verzadiging vd andere
5. ik ben geen voedingswetenschapper. maar maakt het antwoord op deze vraag echt uit? puur glucose ligt namelijk ook niet zo lekker op de maag. Wat ik er van weet, is dat het nogal een vies goedje is om te drinken. Dat is een eigenschap van de ketonen zelf, aceton (letterlijk dezelfde stof als wat vroeger als nagellakremover werd gebruikt) is namelijk ook een keton.
laat jij nog even weten waar je stelling vandaan komt dat ketonen "in de vrije natuur niet en nergens voorkomen"? En laat je ook even weten wat je nou bedoelde met die gekke post over vlees eten? Laat dan ook even weten waarom je aanneemt dat ik geen vegetarier zou zijn?
-
- Forum-lid
Allereerst word ik een beetje moe van dat belerende toontje van de twee "deskundigen." Vervolgens verneem ik ook en vooral een bepaalde vooringenomenheid om mijn teksten tot op de lettergreep letterlijk te nemen, terwijl toch heel duidelijk blijkt dat de toon niet al te serieus is.
Dat ketonen niet in de vrije natuur voorkomen (moet ik er exclusief bijzetten "als consumptie"?) is voor mij een dooddoener: ze worden immers in een lab gemaakt om als "voedingsstof" voor de mens (militairen) in noodsituaties te dienen. Ja, ik ken de geschiedenis. Toen de wielersport hier lucht van kreeg (niet letterlijk nemen, heren) begonnen wat radertjes in bovenkamers van prestatiebevorderaars over uren te maken. Afijn, de laatste vermoedens zijn dat ketonen een Epo verhogend effect zou hebben; nee, nog niet bewezen.
Dat ketonen een substantie vormen in de energievoorziening van mens en dier is mij ook al bekend. Dit impliceert dat de enige (natuurlijke) manier om ketonen binnen te krijgen is om mensen of dieren te consumeren. Dat eerste is verboden. Blijft over om dieren te eten. Dode dieren rauw op het bord lijkt me geen feest. Braden en bakken dan maar. Hoeveel ketonen gaan hierbij verloren? Geen idee. Dat je als carni- of omnivoor in algemene zin (neem die "je" niet letterlijk aub) na het eten van vlees heel weinig ketonen binnenkrijgt is gewoon een open deur; men ontwikkelt niet voor niets dit goedje in een lab.
Ik hoop dat ik niet te lang op nogal gevoelige en lange tenen heb gestaan en dat het herstel van alle vermoeienissen spoedig zal verlopen.
Dat ketonen niet in de vrije natuur voorkomen (moet ik er exclusief bijzetten "als consumptie"?) is voor mij een dooddoener: ze worden immers in een lab gemaakt om als "voedingsstof" voor de mens (militairen) in noodsituaties te dienen. Ja, ik ken de geschiedenis. Toen de wielersport hier lucht van kreeg (niet letterlijk nemen, heren) begonnen wat radertjes in bovenkamers van prestatiebevorderaars over uren te maken. Afijn, de laatste vermoedens zijn dat ketonen een Epo verhogend effect zou hebben; nee, nog niet bewezen.
Dat ketonen een substantie vormen in de energievoorziening van mens en dier is mij ook al bekend. Dit impliceert dat de enige (natuurlijke) manier om ketonen binnen te krijgen is om mensen of dieren te consumeren. Dat eerste is verboden. Blijft over om dieren te eten. Dode dieren rauw op het bord lijkt me geen feest. Braden en bakken dan maar. Hoeveel ketonen gaan hierbij verloren? Geen idee. Dat je als carni- of omnivoor in algemene zin (neem die "je" niet letterlijk aub) na het eten van vlees heel weinig ketonen binnenkrijgt is gewoon een open deur; men ontwikkelt niet voor niets dit goedje in een lab.
Ik hoop dat ik niet te lang op nogal gevoelige en lange tenen heb gestaan en dat het herstel van alle vermoeienissen spoedig zal verlopen.
Klein_Verzet, je hebt niet door dat jouw toontje zeker niet minder belerend is als het over je cijfertjes gaat? Ik sla ze wel over als ze weer langs komen en lees de bijdragen van de deskundigen, zonder aanhalingstekens, met aandacht.
Dit lijkt me wel een heel erg kort-door-de-bocht redenering.Dat ketonen een substantie vormen in de energievoorziening van mens en dier is mij ook al bekend. Dit impliceert dat de enige (natuurlijke) manier om ketonen binnen te krijgen is om mensen of dieren te consumeren.
Goede omschrijving van ook de meest recente post van Klein_Verzet. Wederom is het vooral vermoeiend. Dat is natuurlijk een mooie strategie om je schijnbare gelijk te halen: de 'tegenstander' uitputten.53x11 schreef: ↑06 nov 2024 21:29
Jij discussieert niet, jij maakt een opsomming van halve feiten en een zooitje termen die je ergens hebt opgevangen. Voor een leek kom je vast heel intellectueel over, een expert prikt dwars door je heen. Ik vind je vooral ernstig vermoeiend, en ben na een eerdere "discussie" wel overtuigd dat ik met jou het gesprek niet wil aangaan..
Wel een mooie bijvangst voor meelezers zoals ik dat ik er veel van leer. Bedankt Vincenza
-
- Forum-lid
De drie voorgaande berichten voegen niets toe aan deze draad. Jammer.
Deskundigen hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor. Soms hebben mensen ergens (lang) voor geleerd en erover nagedacht en weten daarom gewoon veel over een onderwerp. Dat is niet schermen met titels, het is soms gewoon best relevant om te weten wat iemands achtergrond is. Helpt om iemands argumenten op waarde te schatten als je zelf geen expert bent. Zeg maar het onderscheid tussen, ik noem maar wat, een arts, en iemand die wikipedia heeft uitgespeeld...
De meest intelligente mensen die ik ken weten heel ingewikkelde materie op een heel toegankelijke manier uit te leggen. Dan is er nog een hele grote groep mensen die hun onkunde probeert te verbergen onder een dikke brei terminologie, zodat het lijkt alsof ze ergens verstand van hebben. Take your pick...
De meest intelligente mensen die ik ken weten heel ingewikkelde materie op een heel toegankelijke manier uit te leggen. Dan is er nog een hele grote groep mensen die hun onkunde probeert te verbergen onder een dikke brei terminologie, zodat het lijkt alsof ze ergens verstand van hebben. Take your pick...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Ook het vorige bericht voegt weer niets toe van betekenis aan deze draad. Dat een "deskundige" telkens weer zijn frustratie op dit forum laat blijken over een discussie uit het verleden, vind ik uhh nogal rancuneus, maar eigenlijk zelfs een beetje kinderachtig. Kom op, verman je wat.
Volgens mij ben jij de enige die met een discussie uit het verleden in zn hoofd zit want ik lees hier itt jouw berichten duidelijke uitleg op een normale toon van vicenza en 53x11Klein_Verzet schreef: ↑07 nov 2024 14:28 Ook het vorige bericht voegt weer niets toe van betekenis aan deze draad. Dat een "deskundige" telkens weer zijn frustratie op dit forum laat blijken over een discussie uit het verleden, vind ik uhh nogal rancuneus, maar eigenlijk zelfs een beetje kinderachtig. Kom op, verman je wat.
Aan jouw berichten is doorgaans geen touw vast te knopen.
Wellicht eens tijd om in de spiegel te kijken.
Er gaat iets mis in je redenering, denk ik.
Een dier maakt (soms?) ketonen aan. Aanvullende (kunstmatige) supplementen kunnen (mogelijk) helpen bij bijv herstel.
Een mens maakt vitamine D aan. Supplementen (uit een lab) helpen in de winter om het niveau op een gezond niveau te houden.
Over vlees ‘ moeten eten’ voor ketonen: omdat de mens een groot deel van zijn vitamine D oiv zonlicht aanmaakt, moet je elke dag een stukje zon eten??
Een dier maakt (soms?) ketonen aan. Aanvullende (kunstmatige) supplementen kunnen (mogelijk) helpen bij bijv herstel.
Een mens maakt vitamine D aan. Supplementen (uit een lab) helpen in de winter om het niveau op een gezond niveau te houden.
Over vlees ‘ moeten eten’ voor ketonen: omdat de mens een groot deel van zijn vitamine D oiv zonlicht aanmaakt, moet je elke dag een stukje zon eten??
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent