Het grote auto-topic
Een tweedehands Q4 of enyaq gaat de voorkeur nu naar uit.
Ik voel me wel thuis bij vag.
Nieuw vind ik te duur en ik wil geen 50k in een auto stoppen.
Helemaal niet als je voor iets meer dan 40k een nieuwe tesla Y hebt.
Hybride zou heel goed bij ons passen maar qua wegenbelasting totaal niet interessant in Nl.
Misschien de Skoda Kodiaq nog maar een tijd blijven rijden.
Heeft bijna alles wat we zoeken in een auto maar de leeftijd en kilometers lopen wel op en ik rijd liever weer iets jongers.
Ik voel me wel thuis bij vag.
Nieuw vind ik te duur en ik wil geen 50k in een auto stoppen.
Helemaal niet als je voor iets meer dan 40k een nieuwe tesla Y hebt.
Hybride zou heel goed bij ons passen maar qua wegenbelasting totaal niet interessant in Nl.
Misschien de Skoda Kodiaq nog maar een tijd blijven rijden.
Heeft bijna alles wat we zoeken in een auto maar de leeftijd en kilometers lopen wel op en ik rijd liever weer iets jongers.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Begint een van de engste mannen ter wereld te worden. Gaat over 4 jaar voor presidentskandidaat vrees ik.Dubbeldekker schreef: ↑08 nov 2024 20:16 Tesla is toch dood nu Musk een functie in de Amerikaanse politiek van Trump krijgt?
Oké hij heeft een paar schamele miljoenen uitgegeven aan een “illegale loterij “ maar hij is miljarden rijker dakzij de (vooruit bedachte) stijging van de bitcoin…
Less is bore
[/quote]
Begint een van de engste mannen ter wereld te worden. Gaat over 4 jaar voor presidentskandidaat vrees ik.
[/quote]
Dat kan niet, Musk is van geboorte Zuid-Afrikaan. Volgens de (huidige, dat wel) wetgeving kan hij geen president van de VS worden. Dit kan alleen als je geboren bent in de VS.
Begint een van de engste mannen ter wereld te worden. Gaat over 4 jaar voor presidentskandidaat vrees ik.
[/quote]
Dat kan niet, Musk is van geboorte Zuid-Afrikaan. Volgens de (huidige, dat wel) wetgeving kan hij geen president van de VS worden. Dit kan alleen als je geboren bent in de VS.
-
- Forum-lid
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Maar je kunt dan weer wel als veroordeeld persoon president worden. Zelfs als je in de gevangenis zou zitten kun je nog president zijn.
Rare jongens die Amerikanen
Rare jongens die Amerikanen
Ik zet de Koreanen op 9.daniel1975 schreef: ↑08 nov 2024 19:27 Koreanen zijn minimaal zo ver als Tesla en China imho.
Een mooie A6 is ook Vag, mag je zo hier parkeren
Je kan alles vinden van Musk (vind ik ook) maar Tesla is voorlopig unbeatable als het op prijs/kwaliteit/range en verbruik aankomt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Terwijl de Koreanen Tesla op de hielen zitten en ook de chinezen een flinke duit in het zakje doen.
Hoewel die binnenkort niet meer te betalen zijn vanwege extra importheffingen...
Toyota blijft voornamelijk inzetten op hybride en ook de tendens is dat volledig elektrisch langzaam terrein aan het verliezen is.
Iedereen elektrisch? Dat gaat het stroomnet niet redden en gezinnen met een modaal inkomen kunnen dat niet betalen!
Hoewel die binnenkort niet meer te betalen zijn vanwege extra importheffingen...
Toyota blijft voornamelijk inzetten op hybride en ook de tendens is dat volledig elektrisch langzaam terrein aan het verliezen is.
Iedereen elektrisch? Dat gaat het stroomnet niet redden en gezinnen met een modaal inkomen kunnen dat niet betalen!
De Chinezen hebben daar al lang een tructje op gevonden, net als Tesla. En dat is gewoon de auto in stukjes naar Europa verschepen en hier in elkaar zetten.
Meer dan 60% van de nieuw aangeschafte auto's in Nederland is een lease-auto en heel veel bedrijven eisen dat dit op zijn minst hybride moet zijn. Dus dat betekent dat ook op de tweedehandsmarkt het aantal EV's en hybrides snel stijgt.
Met onze huidige regering zal het nog wel eventjes duren. Vooral de hoge MRB van elektrisch in privé is voor veel mensen toch een belemmering (naast inderdaad de kosten, alhoewel de prijzen op de tweedehandsmarkt al flink gezakt zijn).
Iets preciezer geformuleerd: het aantal (en aandeel) groeit nog altijd, maar de groei is minder sterk dan voorheen.volledig elektrisch langzaam terrein aan het verliezen is.
Meer dan 60% van de nieuw aangeschafte auto's in Nederland is een lease-auto en heel veel bedrijven eisen dat dit op zijn minst hybride moet zijn. Dus dat betekent dat ook op de tweedehandsmarkt het aantal EV's en hybrides snel stijgt.
Dat is maar zeer de vraag. In 2022 werd geschat dat als alle auto's in Nederland elektrisch zouden zijn, de jaarlijkse elektriciteitsvraag met ongeveer 15-20% zou toenemen. Dit is een aanzienlijke toename, maar niet onoverkomelijk. Met slim laden (makkelijk te sturen door prijsprikkel) zou het zelfs kunnen helpen om de piekmomenten te lijf te gaan.Dat gaat het stroomnet niet redden
Met onze huidige regering zal het nog wel eventjes duren. Vooral de hoge MRB van elektrisch in privé is voor veel mensen toch een belemmering (naast inderdaad de kosten, alhoewel de prijzen op de tweedehandsmarkt al flink gezakt zijn).
Laatst gewijzigd door havana op 09 nov 2024 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Elektrisch rijden is prima voor in de stad en op de kermis. Voor lange afstanden is het gewoon ruk.
Hybride lijkt mij prima, maar wordt met de mrb ook niet aantrekkelijk. Ik kan beter een V60 T5 kopen ipv hybride T6 of een 330 ipv 320e. Te duur qua mrb en teveel extra techniek die kapot kan.
Ik ga zakelijk volgend jaar wel kijken voor hybride, maar als ik voor hetzelfde leasebudget meer auto krijg met 100% benzine is de keuze snel gemaakt.
Ik zou nog steeds heel graag eens een 100% onafhankelijk onderzoek willen naar de echte milieuwinst van een hybride tov benzine. Dus incl productie, accu’s, stroom productie, raffinage, etc.
Hybride lijkt mij prima, maar wordt met de mrb ook niet aantrekkelijk. Ik kan beter een V60 T5 kopen ipv hybride T6 of een 330 ipv 320e. Te duur qua mrb en teveel extra techniek die kapot kan.
Ik ga zakelijk volgend jaar wel kijken voor hybride, maar als ik voor hetzelfde leasebudget meer auto krijg met 100% benzine is de keuze snel gemaakt.
Ik zou nog steeds heel graag eens een 100% onafhankelijk onderzoek willen naar de echte milieuwinst van een hybride tov benzine. Dus incl productie, accu’s, stroom productie, raffinage, etc.
Less is bore
Moderne EV's halen ook in de winter ruim 450 km. Dan kun je dus op en neer naar Groningen vanaf Rotterdam. Dat zal dus voor heel veel mensen echt wel genoeg zijn. Zo niet, even 10 minuten bij Fastned (gaat echt bizar snel tegenwoordig) en je hebt er weer 100 km range bij.Elektrisch rijden is prima voor in de stad en op de kermis. Voor lange afstanden is het gewoon ruk.
Vakanties is waar het irritant wordt. Kost je op een lange reis gewoon een uur extra. Al wordt dat minder en minder nu er steeds sneller geladen wordt.
Dat gezegd hebbende blijf ik voorlopig ook benzine rijden. Mijn V60 heeft nu 161k gelopen dus kan echt nog wel even mee.
Dit is ondertussen al jaren mijn terugkerende dilemma met de uiteindelijke conclusie: Ik rijd nog even door.
Ik heb een landcruiser diesel, die weinig wordt gebruikt. Elke keer de wegenbelasting aftikken is geen pretje (ondertussen bijna 3000 euro per jaar), helemaal als je slechts 10-12K per jaar rijdt. Maar verder een fantastische auto.
Ondertussen aan het kijken voor een switch naar een EV, maar de keuze en praktische ruimte valt tegen. De KIA EV9 lijkt me wel wat, maar is zelfs groter en zwaarder en lijkt mij daardoor toch wel een stuk minder duurzaam dan wat ik voor ogen heb als het gaat om een EV.
Dus ik kom er steeds niet uit en rijd dan maar weer door.
Bij het kiezen van auto’s en veel andere dingen begin ik altijd bij specs.
Dan aan de slag met de database van Autoweek en daar komt dan wat uit wat min of meer klopt. Dan km’s, leeftijd en prijs ernaast. Dan blijven er een enkele over.
Dan aan de slag met de database van Autoweek en daar komt dan wat uit wat min of meer klopt. Dan km’s, leeftijd en prijs ernaast. Dan blijven er een enkele over.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het goedkoopste is bijna altijd blijven rijden wat je hebt.
Prive is het gewoon een risico, want je weet niet aan welk rad ze volgend jaar weer draaien.
Prive een EV kan, maar die zou ik dan nooit te duur kopen, daar schrijf je extreem op af.
Afhankelijk van de rente stand kan private lease net zo duur of goedkoop zijn als prive een risico lopen met koop.
Je moet echt naar je persoonlijke situatie kijken. Nu lease ik steeds via het bedrijf, ik weet dan mijn kosten voor de komende vijf jaar en gooien ze me de deur uit heb ik geen auto, maar ook geen kosten, dus ook 0 risico. Als ik mijn leasbudget laat uitkeren ben ik wel een 100 euro per maand goedkoper denk ik.
Prive is het gewoon een risico, want je weet niet aan welk rad ze volgend jaar weer draaien.
Prive een EV kan, maar die zou ik dan nooit te duur kopen, daar schrijf je extreem op af.
Afhankelijk van de rente stand kan private lease net zo duur of goedkoop zijn als prive een risico lopen met koop.
Je moet echt naar je persoonlijke situatie kijken. Nu lease ik steeds via het bedrijf, ik weet dan mijn kosten voor de komende vijf jaar en gooien ze me de deur uit heb ik geen auto, maar ook geen kosten, dus ook 0 risico. Als ik mijn leasbudget laat uitkeren ben ik wel een 100 euro per maand goedkoper denk ik.