Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

My First Gravelbike

galileo2
Forum-lid

galileo2 25 okt 2024 21:12

Ik kan de vering van mijn MTB locken vanochtend het stuur, maar dat doe ik eigenlijk nooit.
Die Canyon Grizl lijkt mij heel aanlokkelijk geprijsd

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 okt 2024 21:21

jwkeij schreef: 25 okt 2024 14:17 @wasbeer: volgens mij is die Scott juist een gravelbike met recht stuur.
De scale is echt een MTB frame maar wellicht hebben ze een ander model omgebouwd.
Ik zoek het even op......

Op een beurs hadden ze een scale gravel met krom en recht stuur staan. Op de site staan inderdaad scale gravel met recht stuur.

Ja...... dat is dan weer een MTB zonder vering, kan ook, maar dan zou ik ook een krom stuur nemen.
Of gewoon de scale mtb en je vork locken. Dan heb je altijd vering bij je

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 okt 2024 21:43

ewout schreef: 25 okt 2024 20:51 Toch even over die vering. Ik schreef in mijn eerste post dat ik bang ben dat het 'wollig' gaat rijden, dat je het gevoel krijgt dat een deel van de uitgeoefende vermogen verloren gaat. Niet dat het mij nou om snelheid gaat, maar toch. En hoe is het als je even uit het zadel komt? Het lijkt me dat je dan een deel van 'de directheid' kwijtraakt. Ik heb nooit op een geveerde fiets gezeten, dus ik heb er helemaal geen ervaring mee.
Ik heb samen met een gravelrijder pas gereden in het Kroondomein,hij was met zijn nieuwe speeltje deze https://www.laufcycles.com/ww/product/lauf-seigla Hij weegt 95kg en was razend enthousiast.
De kleur was ice wit een plaatje.
https://ibb.co/HVc3CX4
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 okt 2024 19:54

Mijn suggestie voor een MTB kwam voort uit de wens voor een zoveel mogelijk verschillende fiets. Dan zit met een gravelbike gewoon te dichtbij een Domane imho.
Of vering langzamer is, of een krom stuur sneller, is niet te zeggen. Dat ligt aan het parcours en weer van de dag, de vaardigheden van de berijder en dat soort factoren.

De gravelgroepjes met oudere mannen die dagelijks bij mij door de "achtertuin" crossen, zijn in ieder geval ongeveer 50/50 verdeeld tussen gravelbike en MTB. Dat geeft wel aan dat beiden kan. Ik preferereer de gravelbike met 2x, vooral omdat ik hem ook regelmatig op de weg inzet.

De vraag is natuurlijk: Moet er wel zoveel verschil in zitten, of is dat psychologisch om je aankoop te verantwoorden.
Twee fietsen snap ik helemaal, maar voor jouw gebruik zou een tweede Domane met gravel setup ook volstaan (of je huidige uitrusten met brede banden en spd pedalen uitrusten en een nieuwe voor op de weg). Dat heeft dan weer als voordeel dat je dezelfde geometrie hebt.

Dus een nieuwe Domane, een MTB en alles daartussen zal prima gaan. Uiteindelij gaat het om details en waar de verschillen groter zijn om persoonlijke voorkeur. De vraag is vooral of je dan bij Canyon moet gaan shoppen of bij de betere fietsenmaker waar je ook kunt proefrijden. Dat zegt meer dan 1000 reacties op internet.
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 27 okt 2024 10:19

Ik lees nog nergens waar de fiets gebruikt gaat worden. Dat is volgens mij een heel belangrijk gegeven voor een goed advies mbt een gravelbike.
Ervan uitgaande dat het aanstekelijk is en je dus meer en moeilijkere offroad paden gaat fietsen indien je eenmaal een dergelijke fiets hebt. Maar dan nog, kies de fiets die ruim geschikt is voor de ondergrond die jij in gedachten hebt.
Wil je alleen de grindpaden fietsen, dan komt er een heel ander advies dan wanneer je mtb routes wilt kunnen meepakken.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 28 okt 2024 10:38

nijkie schreef: 25 okt 2024 21:43
Ik heb samen met een gravelrijder pas gereden in het Kroondomein,hij was met zijn nieuwe speeltje deze https://www.laufcycles.com/ww/product/lauf-seigla Hij weegt 95kg en was razend enthousiast.
Ah, dan was dat de Lauf van Bram van Dirty Felua! Mooie bak!
De Lauf vork kan ik alleen maar toejuichen. Staat 'raar', maar doet z'n werk goed.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 okt 2024 12:42

jwkeij schreef: 28 okt 2024 10:38
nijkie schreef: 25 okt 2024 21:43
Ah, dan was dat de Lauf van Bram van Dirty Felua! Mooie bak!
De Lauf vork kan ik alleen maar toejuichen. Staat 'raar', maar doet z'n werk goed.
Klopt,is er zeer tevreden mee.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 29 okt 2024 10:34

Die Laufs zijn enkel via hun eigen shop te koop? Vervelend want het is altijd knap lastig inschatten hoeveel je aangesmeerd krijgt door de douane.
Uno-X Mobility or bust!

ewout
Forum-lid

ewout 09 nov 2024 23:45

Een update van degene die dit topic gestart heeft :) . Ik heb vandaag een Giant Revolt Advanced 2 besteld (modeljaar 2024). Giant geeft op dit moment flinke kortingen, waardoor deze fiets op 2349 euro uitkwam. Het is natuurlijk een flink bedrag, maar volgens mij heb ik hiervoor wel een heel mooie fiets te pakken. Ik kan 'm over een week ophalen. En dan daarna de gravelpaden op!

Nu moet ik nog wel even goede schoenen zien te vinden, want ik heb er SPD-pedalen op laten zetten. (Ik heb tot nog toe altijd met SPD-SL gereden.) Ik denk dat de keuze van die schoenen minder tijd zal gaan kosten dan de keuze van de fiets ;) .

Plaats reactie