Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

hugovl
Forum-lid

hugovl 21 okt 2024 09:46

Rij zelf met een Pro PLT Compact Ergo stuur, bevalt me vanaf aanschaf stukken beter dan het standaard ronde stuur wat op mijn TCR zat.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 21 okt 2024 11:31

Ritchey Streem was er dacht ik ook in alu (de carbon bevalt mij iig stuk beter dan het standaard stuur)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Sergov
Forum-lid

Sergov 22 okt 2024 21:22

Ik rij met een Pro Vibe Alu Aero stuur. Top materiaal.

carlo_verhamme
Forum-lid

carlo_verhamme 22 okt 2024 22:28

En zou je je kabels moeten inkorten als je van 44cm naar 38cm gaat?

hugovl
Forum-lid

hugovl 23 okt 2024 14:03

Ik ben van 42 naar 38 gegaan, maar hoefde mijn kabels eigenlijk niet in de korten, omdat ze al heel kort waren. Maar heb wel gelijk de hele zaak vervangen toen, omdat het er wel aan toe was. Nu iets meer lengte gelaten, om het onderhoud aan balhoofd wat makkelijker te maken.

Bij mijn vrouw wel de kabels ingekort, na plaatsen van een smaller stuur. Die waren anders echt te lang naar mijn smaak. ;)

CayoEvo
Forum-lid

Gebruikersavatar CayoEvo 25 okt 2024 12:30

hugovl schreef: 21 okt 2024 09:46 Rij zelf met een Pro PLT Compact Ergo stuur, bevalt me vanaf aanschaf stukken beter dan het standaard ronde stuur wat op mijn TCR zat.
+1
Die bevalt mij ook erg goed. Ik heb zo'n stuur op zowel mijn winter / slechtweer racefiets als mijn crossfiets.

DennisGiant
Forum-lid

DennisGiant 09 nov 2024 20:44

Hoi allemaal,

Begin 2021 heb ik een Giant TCR Advenced Pro aangeschaft. Destijds was deze standaard afgemonteerd met en mechanische Ultegra 11 speed groep. Ik wilde altijd graag een Di2 groep erop zetten maar mijn gebrek aan sleutel ervaring hield me steeds een beetje tegen. Afgelopen maand toch de knoop doorgehakt om het zelf te gaan doen en toevallig kwam al snel een complete Ultegra Di2 11 speed groep tegen op marktplaats.

Naast de schakelgroep wilde ik ook graag een smaller stuur ter vervanging van het standaard 44cm Giant Contact SL stuur. Na een tijdje zoeken is dit een Pro Vibe Aero Alu stuur geworden van 40 cm.

Bij de aanschaf van de TCR zaten al veel onderdeeltjes om de fiets om te bouwen naar Di2, denk aan adfekkapjes en rubbers voor de Di2 kabels.

Oude situatie;
Afbeelding

Pro Vibe Aero stuur;
Afbeelding

Klaar om gestript te worden;
Afbeelding

Oude stuur;
Afbeelding

Derailleurs gemonteerd;
Afbeelding

Afdekplaatje waar normaal de shifterkabels het frame binnengaan;
Afbeelding

Voorderailleur;
Afbeelding

Stuur gemonteerd nog zonder bar tape;
Afbeelding

Bovenaanzicht stuur;
Afbeelding

Eindresultaat;
Afbeelding

De Di2 kabel die van voor naar achter loopt heb ik uiteindelijk met de remkabel het frame in laten lopen. Er omheen heb ik een krimpkous gemaakt zodat het 1 kabel lijkt.

De remkabels door het stuur geleiden was overigens best wel een uitdaging. Erg stug en met veel gedoe heb ik ze uiteindelijk kunnen monteren op de shifters. Voor de Di2 kabels heb ik de Jagwire Pro internal tool gebruikt, die is zeker aan te raden.

Al met al een leuk en leerzaam projectje en blij met het eindresultaat.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 10 nov 2024 07:22

Netjes hoor! :winkthumb:
Geeft altijd veel voldoening wanneer je zelf de klus geklaard hebt.

BTL
Forum-lid

BTL 10 nov 2024 08:39

Knap werk, mooi fietsje ook!
Ik was wel benieuwd, zelf zou ik dit ook graag eens willen doen (ombouwen naar DI2 of zelf een fiets opbouwen).
Ik kan wel het e.e.a., maar vooral het werk omtrent de kabeltjes (remmen en groepset monteren) houdt me een beetje tegen.

Heb je een bepaalde website of filmpje hiervoor gebruikt?

DennisGiant
Forum-lid

DennisGiant 10 nov 2024 10:29

BTL schreef: 10 nov 2024 08:39 Knap werk, mooi fietsje ook!
Ik was wel benieuwd, zelf zou ik dit ook graag eens willen doen (ombouwen naar DI2 of zelf een fiets opbouwen).
Ik kan wel het e.e.a., maar vooral het werk omtrent de kabeltjes (remmen en groepset monteren) houdt me een beetje tegen.

Heb je een bepaalde website of filmpje hiervoor gebruikt?
Omtrent Di2 heb ik veel gehad aan de filmpjes van GPLama op youtube die heeft zelf ook een Tcr. Daarnaast veel gelezen op forums. Heb er overigens ook nog de bluetooth module tussen gehad zodat ik de Di2 gegevens kan aflezen op m’n Wahoo.

Verder moet jeje natuurlijk realiseren dat je wel gereedschap moet aanschaffen voor het monteren van de remmen en het verwijderen van de bottom bracket. Daarbij heb ik veel gehad aan de GCN techniek filmpjes op youtube.

leon1
Forum-lid

leon1 11 nov 2024 13:41

Mooi werk! :winkthumb:
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie