Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ergernis over cockpit sturen

Blizzard!
Forum-lid

Blizzard! 10 nov 2024 15:48

Ja, het zal als vloeken in de kerk klinken maar in mijn zoektocht naar een nieuwe goede comfortracer loop ik bij meerdere merken tegen het probleem aan dat ze tegenwoordig vaak met een nauwelijks verstelbaar cockpitstuur worden geleverd i.p.v. een losse (verstelbare) stuurpen. Ziet er leuk uit maar handig is anders. Ik als 50er wil i.v.m. ouderdomspijntjes makkelijk aanpassingen kunnen doen aan de hoogte en reach van het stuur. Bij bijvoorbeeld een Canyon Endurace kan je alleen spelen met de hoogte van het stuur (1.5 cm maar door spacers) en is een verstelbare stuurpen met los stuur niet eens verkrijgbaar! Bij goedkopere fietsen heb je dit wel maar die hebben dan weer geen 105 di2 groep bijvoorbeeld. Ik zoek een fiets waarbij ik stuur en zadel op gelijke hoogte kan afstellen. Hebben meer mensen soortgelijke ervaringen wat betreft dit issue?

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 nov 2024 09:01

Het vervangen van de hele cockpit levert de fabrikant meer duiten op.
hun fietsen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 nov 2024 09:35

Is het een idee om naar een fitness/hybride fiets te kijken?
Bijvoorbeeld https://www.12gobiking.nl/trek-fx-sport-6
Maar wat is je ouderdom pijntje? er zijn meerdere hier op het forum die 50+ zijn :D
Ondergetekende rijd met 13 cm drop.
Laatst gewijzigd door nijkie op 11 nov 2024 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2024 09:35

Een goedkoper model (laten) uitrusten met draadloze Sram-groep?

De Merida Scultura Endurance 6000 met 105 Di2 heeft nog wel een losse stuurpen, maar wel grotendeels weggewerkte kabels. Ik weet niet of die stuurpen te vervangen is. Even informeren bij een dealer.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid

marsman 11 nov 2024 09:47

Canondale Synapse heeft ook nog een traditionele pen - stuur combinatie. Er zijn er vast nog meer. Het issue zit vooral in het feit dat kabels steeds meer via merkspecifieke stuurpen, stuurbocht of vaste stuurcombinaties weggewerkt worden. Achteraf nog wat wijzigen is dan vaak heel arbeidsintensief. Laat staan dat je überhaupt nog het stuur kunt kopen dat je nodig hebt. Bij Canyon is bijv. het CP0018 stuur niet meer verkrijgbaar. Dat is gewoon kwalijk, want ze leveren nog steeds fietsen met dit stuur. Als het niet past, is retourneren van de hele fiets de enige optie.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 11 nov 2024 09:55

Of een goedkopere versie van een model aanschaffen en vervolgens de rest aanpassen aan je wensen.
De topversies van een model hebben vaak die geïntegreerde cockpits, terwijl de goedkopere versie van dat model wel een aparte stuurnok en stuur hebben.
Je wil een endurance fiets waarvan de cockpit verstelbaar is: Kijk eens naar de Scott Addict 30, die appelleert aan al je wensen...

chris80
Forum-lid

chris80 11 nov 2024 09:59

Scott, Trek, Giant hebben de endurance modellen ook met een 105di groep en losse stuurpen en stuur. En zo zijn er vast nog wel meer merken. Wel zie je wel bij bijna alle merken dat de kabels/leidingen dan wel het balhoofdbuis ingaan, maar als de kabels/leidingen genoeg lengte hebben zal het vervangen van een stuurpen/toevoegen van een spacer toch moeten kunnen.

Of de hele cockpit eraf slopen en er zelf een stuur en stuurpen opzetten.. Maar dat zal ook niet gratis zijn, zeker als je het zelf niet kunt..

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 nov 2024 10:41

Ts wil graag zadelhoogte gelijk aan stuurhoogte lees ik,dan kom je afhankelijk van zijn bbl etc met een aantal spacers onder de pen of een schuine stuurpen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2024 11:21

Dan moet je bijna met een omhoog gerichte stuurpen gaan werken. En sowiso heeeeel goed de geometrie checken voor je iets koopt.
Less is bore

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 11 nov 2024 11:39

Daarom vraag TS ook om een verstelbare stuurpen. Lees eens de openingspost … ik denk ook niet dat er veel nieuwe fietsen afgemonteerd worden met zo’n verstelbare stuurpen. Maar zoals iemand al opperde : een hybride fiets misschien met zadel en stuur op dezelfde hoogte.

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAE
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2024 11:47

Een Orbea biedt een 15mm riser stuur en +15 graden stuurpen. Helaas ontbreekt dan weer een carbon endurance model of een gravelracer met 2x elektrisch schakelen.

Misschien eens bij een dealer praten wat mogelijk is op een Avant of Terra of hoe b.v. een Orca uitpakt.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 11 nov 2024 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 11 nov 2024 11:47

rene schreef: 11 nov 2024 11:39 Daarom vraag TS ook om een verstelbare stuurpen. Lees eens de openingspost … i
Zo lees ik het niet. Ik lees dat TS een fiets wil waar hij zelf de stuurpen kan verwisselen om zodoende via trial en error tot de juiste afstelling te komen. Dat lukt niet met een cockpit.
scottpch64 schreef: 11 nov 2024 09:55
Je wil een endurance fiets waarvan de cockpit verstelbaar is: Kijk eens naar de Scott Addict 30, die appelleert aan al je wensen...
+1. Kabels lopen onder het stuur door en gaan bij de stuurpen naar binnen. Die stuurpen is in verschillende lengtes te krijgen en ook breedte stuur is makkelijk aan te passen. Op internet al wel tegengekomen dat er ook andere stuurpennen opgezet worden, al ziet dat er niet het mooiste uit. Ik heb er nu een Canyon stuur op zitten om de breedte en reach te testen vooraleer ik overga op een cockpit.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Plaats reactie