Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

leon1
Forum-lid

leon1 11 nov 2024 21:03

wasbeer2006 schreef: 11 nov 2024 19:37 Het beste is om vooral niets te kopen en gewoon te blijven rijden wat je hebt. Zowel financieel als voor het miljeu.

Jammer er dat er nooit goede onderzoeken naar hybrids zijn gedaan. Accu van 25% van de ev, maar het gros van ons kan 80% van de kilometers ermee rijden. Dat is pas effectief en je lange vakantie rit kan gewoon op benzine.
Efficiënt in de stad en op de snelweg ook een extra voordeel
Ik was ook van plan nog best nog wat jaren met mijn 15 jaar oude auto door te gaan. Wel een aardige slurper, zeg maar in en rond Rotterdam met gemak 11 liter op de 100km. Uiteindelijk toch gewisseld naar een plug-in en inderdaad, ik rijd nu bijna geheel electrisch op en neer naar het werk. 80% electrisch haal ik wel. Benzineverbruik nu is iets meer dan 3 liter op de 100km en ik schat iets van 15-16kWh per 100km. Verbruikskosten zijn hiermee gehalveerd t.o.v. de vorige auto.

En met 224pk gaat het ook nog prima vooruit! Naar Oostenrijk lag het verbruik trouwens op 7 liter op de 100km. Ook een stuk minder dan mijn oude auto maar dat komt ook wel doordat ik nu een iets kleinere auto heb (maar wel een pak meer vermogen).

Nu is mijn woon-werkafstand echt mooi afgestemd op de auto die ik nu rijd. Dus ja, een auto met wat voor motor dan ook moet gewoon passen en dan is het toch prima.
Ride bikes, not tanks!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 nov 2024 11:00

De vraag is of er ooit onafhankelijk onderzoek was. Bij brandstof moet je natuurlijk ook alle negatieve gevolgen van de productie meerekenen, inclusief olierampen e.d.
En hoeveel "schoner" kan mijnbouw en productie als de bedrijven daar wel toe worden gedwongen?

Uiteindelijk moet de EV-rijder blij zijn dat er nog genoeg mensen op benzine en diesel willen rijden en andersom houdt de EV-rijder de prijs van olie lager, waar dan weer de brandstofrijder van profiteert.

Dat steden de EV prefereren en brandstof ontmoedigen, lijkt mij verstandig. Subsidie op de EV is ook prima. Voor een bouwbedrijf en/of grote aanhanger is diesel dan weer ideaal. Vervoer per auto is in eerste instantie sowieso gestimuleerd door de overheid. Die (snel)wegen zijn echt niet gefinancierd met paardenbelasting.

Uiteindelijk kies je wat het beste past bij jou. Ik snap echt niet waarom dit vraagstuk bij de hele polarisatie getrokken is. De beste oplossing is gewoon minder vervoersbewegingen.
Campagnolo Ultra Dork

CharlieP
Forum-lid

CharlieP 12 nov 2024 11:27

Ernie C. schreef: 12 nov 2024 11:00 De beste oplossing is gewoon minder vervoersbewegingen.
Dat is het beste punt denk ik. Behalve met de fiets dan he ;)
Volgens een stukje wat ik vorige week in de media zag over afgelegde auto-KM per hoofd van de bevolking, zitten "we" nog niet op het niveau van voor covid. Als ik op de weg kijk kan k het me niet voorstellen. Er staat hier werkelijk elke dag en ook een groot gedeelte van de dag file. Ook in het weekend. Ik vraag me dan oprecht af wat al die mensen gaan doen...

rikkert
Forum-lid

rikkert 12 nov 2024 12:02

Als ik kijk hoeveel mensen er bij het bedrijf waar ik werk, thuiswerken, dan snap ik wel dat we nog niet op het oude nivo zitten. Mijn afdeling is vrij extreem, daar komen mensen eens in de 14 dagen, vroeger minimaal 4 dagen in de week. Tel maar uit.

Dus kijkend naar werkpatroon snap ik het, kijkend naar volk op de weg, snap ik het ook niet.

Ernie zegt minder vervoersbewegingen, en gelijk heeft ie. Daar steekt het me ook een beetje. Ik rijd een benzine-wagen, en die is 15 jaar oud, dus duurzaam, ik rijd heel weinig (<10d pj), ik vlieg niet, en dan zie andere mensen 50d pj elektrisch rijden en 2 maal per jaar naar de tropen vliegen, vrijwel gratis. Ik vraag me dan af wat beter voor het klimaat is. Ik doe best wel mijn best, maar heb met dit soort dingen wel een beetje moeite om dat mijn best doen vol te houden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

pino
Forum-lid HC

pino 12 nov 2024 12:03

CharlieP schreef: 12 nov 2024 11:27 Ook in het weekend. Ik vraag me dan oprecht af wat al die mensen gaan doen...
Op weg naar de Action of andere outlet om nutteloze dingen goedkoop aan te schaffen.
Niet zijken maar reiden !

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 12 nov 2024 12:21

Of met de auto naar de sportschool
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

kopjethee
Forum-lid

kopjethee 12 nov 2024 12:24

Of gaan met de auto ergens heen om daar te fietsen :mrgreen: .

Maar sportschool klinkt erger :winkthumb:

leon1
Forum-lid

leon1 12 nov 2024 12:58

Minder verkeersbewegingen is inderdaad het mooiste. Maar ja, als iedereen ver van zijn werk gaat wonen omdat het daar goedkoper wonen is..... Ik vraag mij af of dat goedkoper is. Tijd is toch het kostbaarste ter wereld? Dat kun je ook niet kopen. Maar je bent het wel kwijt in de file. Makkelijk praten, dat weet ik ook wel. Zelf moet ik zeggen dat ik echt niet de meest milieubewuste mens ben maar toch wel een beetje probeer na te denken. Maar vergelijken met anderen werkt niet (@rikkert). Er is nl. altijd iemand die meer of minder doet.
Ride bikes, not tanks!

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 12 nov 2024 13:13

De mensen die meer doen, zouden ze dan ook meer moeten belasten, dat lijkt mij het eerlijkst. Alles wat schadelijk is voor het milieu direct doorbelasten naar de verbruiker. Mensen hebben geen zonnepanelen op hun dak omdat het goed is voor het milieu, maar omdat het goed is voor hun portemonnee. Je krijgt mensen mee door ze in hun portemonnee te raken/te helpen. Zielige verhalen over koeien boeit mensen maar weinig, als je 100 (?) euro betaalt voor een kilo biefstuk, dan ben je wat eerder geneigd minder vaak vlees te eten. Een kilometerheffing in plaats van wegenbelasting lijkt mij een mooie oplossing voor legere wegen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 nov 2024 13:16

ColumsbusMJ schreef: 12 nov 2024 13:13 Een kilometerheffing in plaats van wegenbelasting lijkt mij een mooie oplossing voor legere wegen.
De mensen buiten de Randstad, die werken in ploegendienst, die in tuinbouw-/industrie-gebieden werken waar geen OV is, etc danken u voor uw positieve bijdrage....

Km-heffing is compleet oneerlijk, zeker als ze ook nog eens buitenlandkm's gaan belasten. Kan ik dan ook mijn franse tol terugvorderen omdat ik niet dubbel wil betalen? En grote kans dat km-heffing bij de leaserijders (=heel veel auto's) door de werkgever gepakt gaat worden, omdat werk gewoon door moet gaan.
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 12 nov 2024 13:24

Als het voor woon-werkverkeer is, dan kan de werkgever dit toch betalen? Dat iedereen die een auto bezit evenveel betaalt of naar de specificaties van de auto betaalt, lijkt mij een stuk minder eerlijk dan naar het aantal kilometers dat je gebruik maakt van het wegennetwerk.

Als het openbaar vervoer buiten de randstad zo beroerd is, dat zou dan aangepakt moeten worden.

Je kunt natuurlijk ook voor een hybride vorm gaan, dat schijnt met auto's ook een groot succes te zijn. Een deel kilometerheffing en een deel wegenbelasting.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 nov 2024 13:39

ColumsbusMJ schreef: 12 nov 2024 13:24 Als het voor woon-werkverkeer is, dan kan de werkgever dit toch betalen? Dat iedereen die een auto bezit evenveel betaalt of naar de specificaties van de auto betaalt, lijkt mij een stuk minder eerlijk dan naar het aantal kilometers dat je gebruik maakt van het wegennetwerk.

Als het openbaar vervoer buiten de randstad zo beroerd is, dat zou dan aangepakt moeten worden.

Je kunt natuurlijk ook voor een hybride vorm gaan, dat schijnt met auto's ook een groot succes te zijn. Een deel kilometerheffing en een deel wegenbelasting.
Ik zit in het ov,als ik zie wat er in de bus zit na 19:00 uur naar de streek is echt niet veel.
Als je een half uurs dienst als voorbeeld neem op van 90 min rit is 6 bussen als er 8 pax in zitten reken maar uit.
Wegenbelasting bij de brandstof in zou ook veel eerlijker zijn.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie