Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 12 nov 2024 20:40

mimoza schreef: 12 nov 2024 20:20 De ‘nieuwe’ Gloworm XSV?

USB C connectors
3600 lumens
2 uur runtime op Max power
< €400

https://www.glowormlites.co.nz/product/ ... tset-g2-0/

Ik heb zelf (ook) een gloworm X2, nog maar zelden licht te kort gehad, en indien ik licht te kort had, reed ik iets te snel en vertraagde ik, dan was alles weer in orde
Marginal gains qua licht. Mijn G1.0 heeft 3000 of 3200lm, dus 400 of 600lm winst. Redelijk schamele winst voor een hoge prijs.
Dogma F

1094
Forum-lid

1094 12 nov 2024 21:48

In wat voor situaties gebruik je deze hoeveelheid licht?

walters
Forum-lid

walters 12 nov 2024 22:15

Nogmaals https://sigma.bike/nl/product/buster-2000/
Is nu overal in de aanbieding. Licht is prima in te stellen qua sterkte en accu gaat erg lang mee. Prijs/kwaliteit niet te verslaan.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 12 nov 2024 22:31

1094 schreef: 12 nov 2024 21:48 In wat voor situaties gebruik je deze hoeveelheid licht?
Meer dan genoeg wegen die onbetrouwbaar, modderig, overdekt onder bomen zijn waar ik 3000lm toch nog krap aan vind. Ik wil niet hoeven vertragen omdat de luchthoeveelheid tekort schiet.
Dogma F

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2024 08:56

Mwa, ik vind het overkill. Zelfs met een Stromer op volle snelheid (45km/u) heb ik meer dan genoeg aan 1800lm.
De koplamp van Stromer staat dan gewoon altijd op dimlicht en de rest stuur ik met een losse Lezyne. Koplamp van de standaard Stromers is teleurstellend.
Less is bore

abdr
Forum-lid

abdr 13 nov 2024 12:34

Eén van de onverwachte neveneffecten van die goedkope LED-licht revolutie, is dat het op pijnlijke wijze aantoont hoe weinig mensen met elkaar rekening willen houden. Ik heb deze zomer op verschillende campings aan verschillende mensen gaan vragen of ze a.u.b. hun koplampen konden afzetten zodat ik ook nog iets aan mijn avond had. Op een gegeven moment op een trekkersveld brandde er voor iedere tent een kampvuurtje en had iedereen tegelijkertijd een koplamp op die zo sterk was dat je geen vlammen meer zag. WTF?

Op zich kan het me niet veel schelen hoe sterk je fietslicht is als het naar beneden schijnt en mij niet verblindt. De lampen die hier besproken worden, zijn een hel voor brildragers in mistige omstandigheden zoals de laatste weken. Als mijn bril vol condens hangt, zie ik echt niets meer als zo'n onafgeschermde lamp mijn richting uit komt. Spijtig genoeg is de belgische wetgeving hierin zeer vaag, er staat alleen in dat "een licht niet mag verblinden". Maar wat mij betreft, moesten alle fietslichten aan de STZVO-norm voldoen.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 13 nov 2024 20:56

Goeie lichten schijnen niet naar boven. Tenzij de eigenaar een absolute **** is en hem slecht richt.
Ik passeer er dagelijks wel eentje met een knaller van een LED licht op z'n helm. Iedere keer ik hem passeer, zeg ik luid dat ik niets meer zie.
Twee jaar later nog steeds hetzelfde k*tlicht waarmee hij dan vrolijk rond kijkt.

Ik ben ook brildrager en herken wel wat je zegt. Maar dat ligt aan de gebruiker, niet aan het licht.
Iedere fietser die ik passeer , draai ik m'n licht wat meer naar beneden.
Maar een natte bril zal altijd problemen geven. Alle lichten van auto's, straatlichten,... zorgen voor 'rays of light'.
Weinig aan te doen vrees ik?
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2021 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

abdr
Forum-lid

abdr 13 nov 2024 22:58

Al die lampen met open face LED's hebben geen cut-off, geen scherpe aflijning, want daar heb je spiegels en/of lenzen voor nodig. Als je per sé zo'n lamp wil gebruiken en je medeweggebruikers niet wil storen, dat moet je die op ongeveer 2m voor je fiets richten, wat natuurlijk niemand doet.

Ik heb veel meer last van die krachtige goedkope, al dan niet chinese, fietslampen dan van koplampen van auto's en moto's, want die zijn wel fatsoenlijk ontworpen met een scherpe cut-off, verplicht door wetgeving. In Duitsland is gelijkaardige wetgeving van toepassing voor fietsverlichting, de eerder genoemde STZVO-goedkeuring. Het kan dus wel, maar uit eigen beweging kopen maar weinigen zo'n lamp.

Overigens ben ik van mening dat je beter je fietsverlichting aanpast aan de omgeving zodat je ogen aan het donker kunnen wennen en je niet al je perifeer zicht verliest, maar dat is een andere verhaal.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 nov 2024 07:56

Ja en nee: met 45km/u op een Stromer door de polder wil je gewoon serieus licht hebben. Zodra ik over verlicht fietspad of langs doorgaande weg rij dan schakel ik gewoon terug naar dimlicht.
Maar >2.000lm is echt overkill.
Less is bore

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 14 nov 2024 08:29

Tja het is een terugkerende discussie. Zelf ben ik wel om naar echte voor de weg bedoelde fietsverlichting. Sigma Auro 80 en 100 en of VDO ecolight 90. sinds kort heb ik van die laatste een kloon in huis (5,95 bij de Aldi maar die accu houdt het maar 3 uur uit) Voor op de weg is dit type lamp echt heel erg fijn. 80 of 100 lux is echt wel een serieuze bak ligt en de bundel is ook goed ontworpen en zoals je op onderstaande foto ziet ook voor onverlichte polderwegen prima. In mijn geval is het een beetje jammer dat mijn stuurtas (zit mijn regenjack in) hier een hoekje weghaalt aan de rechterkant.
dit is de Sigma aura 80. Dus 80 lux en een afgeplatte lichtbundel en hier juist dus naar beneden gericht afgesteld. Het blijft natuurlijk fel licht op de volle stand, maar je schijnt iemand niet meer in zijn/haar gezicht.
Afbeelding
Een foto vertekend natuurlijk altijd wel een beetje maar ik heb gewoon met de telefoon gefotografeerd, dus geen langere sluitertijd etc.

Ik heb nog wel van die lumenlampen maar dat is fijn voor als je in een bos fietst want dan verlicht zo'n ding vooral veel om je heen. In zo'n geval is een combinatie van deze twee type lampen fijn weet ik inmiddels en dan is 1000lumen ook meer dan genoeg.

Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik heb niet veel meer nodig en ik fiets echt heel veel in het donker.
Waar ik wel serieus last van heb dat is inderdaad de moderne autoverlichting. en helemaal dat zogenaamde automatische grootlicht. want die reageert niet op fietsers die in tegenovergestelde richting fietsen rechts van de auto. En overigens heb ik er als automibilist zelf ook last van. Ik ben niet de enige want momenteel wordt er op meerdere plekken in Europa onderzoek gedaan hoe en of er aangepaste regels kunnen komen. Maar goed.. laten we het in dit topic maar beter houden bij Fietsverlichting.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 14 nov 2024 10:29

Op woon-werk ritten weet ik vrij aardig waar ik mensen tegemoet rijd. Dat zijn bijna steeds hondenuitlaters met donkere kleding, je ziet ze dus pas op het laatste moment met een niet-verblindende verlichting. Dus ik rij buiten de bebouwde kom (zonder openbare verlichting) met een flinke lichtbundel. De remote aan het stuur gebruik ik om het licht te verzwakken zodra ik de wandelaar gespot heb. Het is ook de tegenpartij die een rol speelt.
Maar e-bikes kunnen er ook wat van.....paar weken geleden kwam ik er een tegen die de zon wilde nabootsen.....paar lichtsignalen gegeven ter attentie. Krijg ik een boze schreeuw dat ik verblindend licht voer.

Enfin lampjes:
Mijn Magicshine Monteer 8000 wordt omgeruild met deze info: "wir tauschen den Lampenkopf gegen die überarbeitete Version des Monteer 8000S V2 um.
Darüber hinaus erhalten Sie die neue Generation LI ION Akku MJ 6118 V2 mit 3 Pin Stecker." Fijn, maar voelt toch beetje gek aan, ik kreeg eerst de 2-pin versie en nu ruilen ze hem om, nadat ik de functionaliteit in twijfel trek.
Hebben ze dan een oude versie gestuurd, in de hoop dat de klant niet klaagt? Ze doen er nog een leuk cadeautje bij. Naja, alles prima zolang ze de retourkosten maar vergoeden.
Dogma F

Pat-G
Forum-lid

Gebruikersavatar Pat-G 14 nov 2024 11:14

Ik ben zeer tevreden met de lampen van Ravemen.
Ja, ik heb de FR300 (daglichtlamp) via BusyBee bikeproducts gekregen, maar had al een tijd geleden zelf een PR1600 koplamp gekocht ben daar zeer tevreden mee.
De koplamp komt met een draadloze afstandsbediening die handig is omdat ik de lamp met een gopro houder onder de Wahoo heb hangen. Hiermee kun je tussen
normaal en groot licht schakelen. En met maximaal 1600 Lumen ben je altijd wel te zien :-)

Met PAT25 krijg je bij Busybee op alles 25% korting, dus ook op de Ravemen lampen. Nee, ik krijg daar geen geld voor! Alleen af en toe een gratis artikel dat ik, als ik zelf wil, mag promoten op insta.

Plaats reactie