Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 13 nov 2024 14:35

Laten we in ieder geval eens goed nadenken of ketonen wel onder voedingsstoffen vallen. Voedingsstoffen zijn stoffen die uit het voedsel in het bloed worden opgenomen. En als we dan toch aan het nadenken zijn dat kunnen we tevens vraagtekens zetten bij pijnstillers in het lichaam van een sporter tijdens een wedstrijd. Bardet rijdt overigens niet op stokbrood en wijn, maar wel vóór een Nederlandse pakjes-koerier.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 13 nov 2024 14:41

Dubbeldekker schreef: 13 nov 2024 14:21 Nee maar uit dat lijstje rijdt er wel eentje op pizza met ananas, the occasional hamburger en pasta met tomatenketchup :mrgreen:
Pizza met ananas eet je ook alleen maar om iets te maskeren, dat kan niet anders. :D
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 13 nov 2024 14:47

Klein_Verzet schreef: 13 nov 2024 14:35 Bardet rijdt overigens niet op stokbrood en wijn.
Klopt helemaal, hij rijdt op een fiets.
Of er een postbode in zijn wiel zit durf ik niet te zeggen.
Laatst gewijzigd door CampaYolo op 13 nov 2024 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 13 nov 2024 15:02

Ja, en een auto rijdt niet op benzine maar op vier wielen.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 13 nov 2024 15:54

Klein_Verzet schreef: 13 nov 2024 14:35 Laten we in ieder geval eens goed nadenken of ketonen wel onder voedingsstoffen vallen. Voedingsstoffen zijn stoffen die uit het voedsel in het bloed worden opgenomen. En als we dan toch aan het nadenken zijn dat kunnen we tevens vraagtekens zetten bij pijnstillers in het lichaam van een sporter tijdens een wedstrijd. Bardet rijdt overigens niet op stokbrood en wijn, maar wel vóór een Nederlandse pakjes-koerier.
Is deze definitie van voedingsstoffen niet wat beperkt?

derxx
Forum-lid

derxx 13 nov 2024 16:04

Klein_Verzet schreef: 13 nov 2024 14:35 Laten we in ieder geval eens goed nadenken of ketonen wel onder voedingsstoffen vallen. Voedingsstoffen zijn stoffen die uit het voedsel in het bloed worden opgenomen. En als we dan toch aan het nadenken zijn dat kunnen we tevens vraagtekens zetten bij pijnstillers in het lichaam van een sporter tijdens een wedstrijd. Bardet rijdt overigens niet op stokbrood en wijn, maar wel vóór een Nederlandse pakjes-koerier.
Waar trek je de grens met pijnstillers? Heb je een beetje hoofdpijn mag je dan wel een paracetamolletje of asperine pakken ?

Ik heb wel mijn vraagtekens of we moeten willen dat ketonen preparaten/drankjes/whatever legaal zijn of niet. In hoeverre zijn de deze al dan niet schadelijk op de lange termijn? Is daar uberhaupt onderzoek naar gedaan?
Ik denk dat mbt tot ketonen het ook een vraag is of het mogelijk is om te detecteren of je kunt bepalen of een evt. gedetecteerde ketonen concentratie natuurlijk of niet natuurlijk is. Als het uberhaupt mogelijk is om te detecteren in bloed of urine, en hoe lang na inname het te detecteren is.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 13 nov 2024 16:55

In de sport tijdens wedstrijden geen pijnstillers, zo simpel kan het zijn. Of je bent te ziek of te erg gekwetst om te rijden of niet.
Wat Nederland betreft komen die er maar bekaaid van af bij het eerder genoemde lijstje met punten per land en renner. En hadden ze dan eens een topper met Dumoulin dan fietst die toch niet graag zeker. Gelukkig is er Mathieu nog om de boel een beetje te redden. :-)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 13 nov 2024 17:58

Het menselijk lichaam maakt 3 ketonen aan; aceton, acetoazijnzuur, en beta-hydroxyboterzuur (strikt chemisch genomen geen keton). Indien deze te hoog worden (> 3mmol/l) krijg je verzuring van je bloed, dat is totaal niet gunstig voor je prestaties. Of ze lichaamseigen zijn of uit de fabriek kan je niet onderscheiden.
Er zijn ook nog andere ketonen, of die te metaboliseren zijn door het menselijk lichaam weet ik niet. Ze zullen wel te detecteren zijn. Ik weet niet precies welke pKa ze hebben, maar vermoedelijk zorgen ze in te hoge concentratie ook voor verzuring (en dus niet gunstig).
Lage doseringen zou kunnen werken.
Detectie kan indd in bloed en urine.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 13 nov 2024 18:07

Laatst kwam ik deze tegen.
53x11 schreef: 07 nov 2024 14:00 De meest intelligente mensen die ik ken weten heel ingewikkelde materie op een heel toegankelijke manier uit te leggen. Dan is er nog een hele grote groep mensen die hun onkunde probeert te verbergen onder een dikke brei terminologie, zodat het lijkt alsof ze ergens verstand van hebben. Take your pick...
Dus nogmaals de simpele vraag vallen ketonen onder de voedingsstoffen?

derxx
Forum-lid

derxx 13 nov 2024 19:36

Kun je net zo goed vragen of vitamines onder voedingsstoffen vallen
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 13 nov 2024 20:21

Volgens sommigen is het het vierde macronutrient.
https://foodandhealth.ucdavis.edu/keton ... onutrient/

UC Davis is toch niet slecht.
Mij gaat dat wel ver, wel zijn het belangrijke metabolieten.
Vind maar een sluitende definitie van voedingsstof...

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 13 nov 2024 21:35

Klein_Verzet schreef: 13 nov 2024 18:07 Laatst kwam ik deze tegen.
53x11 schreef: 07 nov 2024 14:00 De meest intelligente mensen die ik ken weten heel ingewikkelde materie op een heel toegankelijke manier uit te leggen. Dan is er nog een hele grote groep mensen die hun onkunde probeert te verbergen onder een dikke brei terminologie, zodat het lijkt alsof ze ergens verstand van hebben. Take your pick...
Dus nogmaals de simpele vraag vallen ketonen onder de voedingsstoffen?
Simpel antwoord: ja als je lichaam ze zelf aanmaakt, al dan niet middels een specifiek dieet.

Nee als je ze toevoegt aan je dieet door extogene ketonen.

Die laatste categorie is onderdeel van discussie (niet zijnde de doping discussie) omdat de werking ervan nog steeds niet helemaal duidelijk is.

Of het legitiem is om extroge ketonen in te nemen om je vermeende prestaties te bevorderen is niet een vraag die in dit topic gesteld moet worden. Aangezien het niets met doping van doen heeft.

Plaats reactie