Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbikes met recht stuur?

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 13 nov 2024 09:10

Misschien moet je juist wel voor een krom stuur gaan. Je kan dan namelijk veel meer van handpositie wisselen, en dat ontlast de rug ook weer doordat je net anders zit.
Veel uitproberen, en niet blindstaren op één optie

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 13 nov 2024 09:36

In zo'n crosshybride hangen over het algemeen redelijk waardeloze vorken. Heb je wel het gewicht en niet het gemak. Koop dan een MTB.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2024 10:46

Als het vooral bedoeld is voor gravel en bospaden: koop idd een mtb zoals Klaas ook aangeeft. Veel betere vork, zijn fantastische lichtlopende bandjes voor te krijgen die ook nog eens voor comfort zorgen en goed werkende vorken.
Less is bore

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 nov 2024 11:42

Vicenza schreef: 13 nov 2024 09:10 Misschien moet je juist wel voor een krom stuur gaan. Je kan dan namelijk veel meer van handpositie wisselen, en dat ontlast de rug ook weer doordat je net anders zit.
Veel uitproberen, en niet blindstaren op één optie
Ik zou dat ook doen. Veel uitproberen. Iets omhoog of omlaag. Stuur wat breder of smaller. Kromme sturen zijn er in soorten en maten, met meer/minder reach, drop en flare.
hun fietsen.

Maarten1961
Forum-lid

Maarten1961 14 nov 2024 09:13

Iedereen dank voor het meedenken. Wat ik tot nu toe heb ondernomen: ik heb een bike fitting laten doen. Daaruit is gebleken dat de frames van mijn eerdere fietsen te groot zijn geweest. Door de gestrekte zit kreeg ik rug- en nekklachten. Ook mijn zadel heeft altijd te hoog gestaan. Dus dat was verhelderend.
In diverse winkels heb ik een proefrondje gereden op gravelbikes en mtb's. Mtb is bekend terrein, gravelbike kan ik goed op zitten.
Voor zaterdag heb ik een gravelbike gehuurd. Ben benieuwd hoe dat gaat, op basis daarvan maar weer eens nadenken over de keus tussen gravel en mtb.
De fitness bike heb ik losgelaten, wat er op de markt is is niet geschikt voor het bos

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 14 nov 2024 09:19

Maarten1961 schreef: 14 nov 2024 09:13 Iedereen dank voor het meedenken. Wat ik tot nu toe heb ondernomen: ik heb een bike fitting laten doen. Daaruit is gebleken dat de frames van mijn eerdere fietsen te groot zijn geweest. Door de gestrekte zit kreeg ik rug- en nekklachten. Ook mijn zadel heeft altijd te hoog gestaan. Dus dat was verhelderend.
In diverse winkels heb ik een proefrondje gereden op gravelbikes en mtb's. Mtb is bekend terrein, gravelbike kan ik goed op zitten.
Voor zaterdag heb ik een gravelbike gehuurd. Ben benieuwd hoe dat gaat, op basis daarvan maar weer eens nadenken over de keus tussen gravel en mtb.
De fitness bike heb ik losgelaten, wat er op de markt is is niet geschikt voor het bos
Goeie actie. Probeer de fiets die je gehuurd hebt af te laten stellen, zoals op de bikefit is aangegeven. dan kan je in de praktijk die meting uitproberen en een paar keer de limiet van je eigen fysiek proberen te raken. Als dat lukt, weet je wat je kan kopen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 14 nov 2024 09:49

Ivo W schreef: 14 nov 2024 09:19
Maarten1961 schreef: 14 nov 2024 09:13 Iedereen dank voor het meedenken. Wat ik tot nu toe heb ondernomen: ik heb een bike fitting laten doen. Daaruit is gebleken dat de frames van mijn eerdere fietsen te groot zijn geweest. Door de gestrekte zit kreeg ik rug- en nekklachten. Ook mijn zadel heeft altijd te hoog gestaan. Dus dat was verhelderend.
Goeie actie. Probeer de fiets die je gehuurd hebt af te laten stellen, zoals op de bikefit is aangegeven. dan kan je in de praktijk die meting uitproberen en een paar keer de limiet van je eigen fysiek proberen te raken. Als dat lukt, weet je wat je kan kopen.
Trek FX Sport bekeken?https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... /c/B421-1/
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 nov 2024 10:44

Zeker goede actie!
Te hoog zitten zie je veel bij race fietsers. Mijn uitgangspunt is altijd ga zo laag mogelijk zitten zonder dat je benen naar buiten gaan of je pijntjes krijgt.
De aloude formule BBL x 0.88 blijft best een goed uitgangspunt. De meeste mensen zitten daar echt niet meer dan 1 a 1,5cm vanaf.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 nov 2024 11:30

Complimenten voor het uitproberen en gaan huren. Zo kom je verder.
hun fietsen.

Maarten1961
Forum-lid

Maarten1961 14 nov 2024 14:24

nijkie schreef: 14 nov 2024 09:49
Ivo W schreef: 14 nov 2024 09:19
Trek FX Sport bekeken?https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... /c/B421-1/
Ik heb de Trek FX Sport inderdaad voorbij zien komen. Helaas is deze niet verkrijgbaar, voor zover ik na heb kunnen gaan.

Gve571
Forum-lid

Gve571 14 nov 2024 14:38

Deze al bekeken?
https://www.scott-sports.com/be/en/prod ... 3688103010
Is een Scott Metrix, en als ik het goed voorheb heeft die het frame van de Scott Addict Gravel.
Een forumlid (ik weet niet meer wie), heeft zo'n Metrix voorzien van een krom stuur en gebruikt die als gravelbike.
De prijs is wel iets boven je maximum budget.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 14 nov 2024 14:43

Dat forumlid is al een tijdje niet meer op dit forum aanwezig...

Plaats reactie