'Trekken' aan stuur
Ik vond niet meteen een juist subforum, dus ik probeer het hier maar even. Bij steile spurtjes bergop heb ik de neiging om aan mijn stuur te trekken, ik heb vrij veel macht en ik trek mijn voorwiel als het ware soms van de grond als ik echt snelheid tracht te maken. Ik veronderstel dat dit niet goed is? Is er iemand die mij kan zeggen wat ik het best doe? Is het beter om met je armen je stuur op de grond te duwen? Ik weet dat dit zeer idioot kan overkomen, maar ik weet het echt niet dus ik vraag het maar even
Kijk naar een start van de km tijdrit of de teamsprint op de baan om te zien hoe je kracht kunt zetten en toch je wiel aan de grond kunt houden.
Persoonlijk probeer ik de remgrepen altijd zo los/ontspannen mogelijk te houden bij bergop rijden.
Persoonlijk probeer ik de remgrepen altijd zo los/ontspannen mogelijk te houden bij bergop rijden.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
- Locatie: Maasland (ZH)
Ik ga er van uit dat je zittend bedoelt.... Dan dien je je gewicht iets naar voren te verplaatsen. (Ik herken dit uit mijn MTB verleden.)
Ook staand , als het dan gebeurt, lichaam verder naar voren.
Trekken aan het stuur (staand dan wel zittend) lijkt me niet verkeerd, het is om te voorkomen dat je jezelf omhoog duwt. (je kan harder trappen/je kan je kracht beter kwijt}
Ook staand , als het dan gebeurt, lichaam verder naar voren.
Trekken aan het stuur (staand dan wel zittend) lijkt me niet verkeerd, het is om te voorkomen dat je jezelf omhoog duwt. (je kan harder trappen/je kan je kracht beter kwijt}
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
- Locatie: Maasland (ZH)
Vooral als je gaat staan kan je niet harder trappen dan je gewicht. Door je aan het stuur vast te houden kan je met meer vermogen trappen (buiten ht feit dat het sowieso praktisch is om het stuur vast te houden )
Van aan je stuur trekken gaat je wiel niet omhoog. Dat komt door kracht op de pedalen icm gewicht op het achterwiel. Bergop verplaatst de hellingshoek het gewicht sowieso al meer naar achter. Combineer dat met de verhoogde trekkracht van je lichte versnelling en je maakt een wheelie. Een wheelie controleer je in principe met je achterrem, maar dat is bij een sprint bergop geen aanrader. Gewicht beter verdelen dus.
Campagnolo Ultra Dork
Beste forumleden
Gisteren eens gaan rijden en ik moet Ernie (en de anderen) bedanken voor de duidelijke tip. Door mijn gewicht veel meer naar voor te leggen bij sprints, blijft mijn wiel netjes op de grond. Ik voel me een idioot dat ik dat zelf niet bedacht heb, maar bij deze, hartelijk dank!
Groet
Thomas
Gisteren eens gaan rijden en ik moet Ernie (en de anderen) bedanken voor de duidelijke tip. Door mijn gewicht veel meer naar voor te leggen bij sprints, blijft mijn wiel netjes op de grond. Ik voel me een idioot dat ik dat zelf niet bedacht heb, maar bij deze, hartelijk dank!
Groet
Thomas