Dilemma: nieuwe gravelfiets of niet?
Ik zit met een (luxe-)dilemma:
Ik heb een aluminium Canyon Inflite cyclocrosser die ik gebruk voor wat nu ‘gravel’ heet
Op zich prima tevreden: degelijk, comfortabel (soort van) en doet wat t moet doen.
Nadeel: 33mm (theoretisch 35mm) bandjes zijn ook wel de max. In ‘het veld’ prima, maar over wortels klapper ik er overheen dat ik bang ben dat ik wat breek: mijn kiezen of mijn wiel.
Fiets is ook relatief zwaar en 9mm QR icm schijven maakt het zoeken naar wielen een beetje lastig.
Ik zou wel iets lichters willen hebben, maar wel relatief ‘sportief’ (ik ga geen epic fietsvakanties doen met 50kg bagage, maar liever een dagje knallen over onverharde paden, met licht MTB-paadjes erbij).
Dus: iemand ideeën wat te doen?
Indien ‘gewoon houden’: suggesties voor upgrades? Is investeren is een minder courante asstandaard nog wijs?
En indien ‘verkoop dat ding’: wat zou zou zoiets kunnen opleveren? (Alles Ultegra 6800 met alu dt-swiss crosswielsetje)
Ik heb een aluminium Canyon Inflite cyclocrosser die ik gebruk voor wat nu ‘gravel’ heet
Op zich prima tevreden: degelijk, comfortabel (soort van) en doet wat t moet doen.
Nadeel: 33mm (theoretisch 35mm) bandjes zijn ook wel de max. In ‘het veld’ prima, maar over wortels klapper ik er overheen dat ik bang ben dat ik wat breek: mijn kiezen of mijn wiel.
Fiets is ook relatief zwaar en 9mm QR icm schijven maakt het zoeken naar wielen een beetje lastig.
Ik zou wel iets lichters willen hebben, maar wel relatief ‘sportief’ (ik ga geen epic fietsvakanties doen met 50kg bagage, maar liever een dagje knallen over onverharde paden, met licht MTB-paadjes erbij).
Dus: iemand ideeën wat te doen?
Indien ‘gewoon houden’: suggesties voor upgrades? Is investeren is een minder courante asstandaard nog wijs?
En indien ‘verkoop dat ding’: wat zou zou zoiets kunnen opleveren? (Alles Ultegra 6800 met alu dt-swiss crosswielsetje)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Je huidige fiets te koop zetten en als de opbrengst je meevalt een nieuwe fiets kopen en als het je tegenvalt ook/niet?
Of,
Als je niet tevreden bent over je huidige bezit, geld niet het issue is en je gebruik gaat maken van je nieuwe bezit, dan altijd kopen toch?
Of,
Als je niet tevreden bent over je huidige bezit, geld niet het issue is en je gebruik gaat maken van je nieuwe bezit, dan altijd kopen toch?
Ik ben van een cyclocrosser naar een gravelfiets gegaan (en van 33mm naar 45 mm en van alu naar carbon), wat een verschil. De gravelbike rijdt zoveeeel lekkerder.
En er zijn genoeg sportieve gravelbikes te koop, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
En er zijn genoeg sportieve gravelbikes te koop, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Kun je echt maar 33 of kwijt? Ik heb een oude Fermo, met velgremmen en daar zit 45 op, en dat past makkelijk. Hiervoor had ik een Ridley, daar ging een maatje smaller op, en daarvoor een oude Fort, die ook gewoon 45 aankon.
Mischien heb je al geprobeerd, maar als je dat niet geprobeerd hebt, zou ik dat zeker even doen.
Mischien heb je al geprobeerd, maar als je dat niet geprobeerd hebt, zou ik dat zeker even doen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Wat is je doel en waar wil je rijden? Als je echt de wortelpaden wilt rijden en wat comfort zoekt, dan mag je de crosser vervangen door een dikke gravelbike met brede banden. Crosser mag je dan verkopen, zoals hierboven al staat.
hun fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Te koop zetten en een lichte carbon gravelbike aanschaffen!
Ik rijd zelf met een Factor LS en Sram force 1x12, 8kg...
Wel met 35mm banden, heb geen behoefte aan nog bredere banden, gebruik de fiets om een paar uur te knallen over dezelfde paden die jij ook wil nemen.
Bang om iets te breken ben ik dan ook niet, wat minder druk in de banden of iets bredere banden zullen ook je vullingen sparen!
Ik rijd zelf met een Factor LS en Sram force 1x12, 8kg...
Wel met 35mm banden, heb geen behoefte aan nog bredere banden, gebruik de fiets om een paar uur te knallen over dezelfde paden die jij ook wil nemen.
Bang om iets te breken ben ik dan ook niet, wat minder druk in de banden of iets bredere banden zullen ook je vullingen sparen!
Het is een crosser, dus 33 was het idee. Formeel kan er 35 op. Ik heb nu met flink blubber op mijn Schwalbe X-one Ultrabite al weinig ruimte over tussen de achtervork bij de bracket. Voor zou nog wel een 37 passen
Misschien (!) kan er nog paar mm bij, maar dan met heel weinig profiel en weinig plakkende modder…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent