Dat lijkt mijn verhaal wel. Van 76kg in het roeiseizoen naar 70kg en liefst daaronder. Afvallen door middel van uithongeren. Heel ongezond en het levert een jarenlange ongezonde houding t.o.v. eten op. Alsof ik 'schade' had in te halen.53x11 schreef: ↑15 nov 2024 10:39 Als roeier in de lichtgewicht categorie woog ik op sommige momenten 67 kg, bij 1m78. Met de nodige spiermassa kwam dat neer op een vetpercentage ver onder de 10%. Niet gezond en ook niet bevorderlijk voor de prestatie. Na die tijd is mijn gewicht naar de 80 gegaan. Beetje meer spekjes, stukje meer spiermassa. Ik heb dat nog 1 keer omlaag gekregen naar een kilo of 72 in het jaar dat ik de transAlp fietste. Alle tussendoortjes laten staan, veel km's maken, accepteren dat je af en toe honger hebt. Door wel te eten als ik moest herstellen van een inspanning en door niet meer aan extreem uithongeren te doen (zoals in mijn roeitijd) lukte dat afvallen op een gezonde manier en werd ik conditioneel gedurende dat jaar ook steeds beter. Heel ingewikkeld is het niet allemaal, maar heel leuk ook niet (ik hou best van lekker eten, en ook van een biertje)
Ik ben nu 60+ en 40 jaar ouder en weeg rond de 80kg. Voor mijn leeftijd is dat gewoon in orde, maar omdat het allemaal rond mijn navel zit, lijk ik te dik zonder het echt te zijn. Gewicht, spiergewicht, vetvrije massa, de hele riedel is tweemaal gemeten.
Op basis daarvan besloten het zo te laten. Een stabiel gewicht is belangrijker dan jojojen.