Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

sram 11 speed x01 groep ombouwen naar 12 speed axs

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 16 nov 2024 17:25

Ls,

op mijn mtb heb ik een 11 speed x01 groep. de crank is voorzien van een stages powermeter. de cassette en crank bladen zijn langzaamaan versleten en nu zat ik te denken om de fiets om te bouwen naar een 12 speed axs. ik wil graag de powermeter houden. de fiets is boost qua passing (bianchi methanol rs) het frame bevat een drailleurhanger.

nu mijn vragen:

welke 12 speed axs derailleur(s) kan ik gebruiken?
kan ik mijn crank behouden en daar simpelweg een 12 speed kettingblad opzetten?
past elke schakelknop op elke derailleur (volgens mij wel)
welke ketting moet ik gebruiken? moet dit flattop zijn, of een normale 12 speed ketting?

de crank vervangen door een pm crank wordt me qua kosten wat gortig.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 17 nov 2024 07:51

Je kan de GX, XO1 en de XXderailleurs nemen icm een shifter van Sram, de Rocker of gewone shifter.
Welke passing heb je, direct mount of de 3bolt? Kijk naar een Narrow Wide 12sp blad voor boost.
Je wielen hebben nog een Shimano/Sram passing, 12 sp Sram cassettes wordt XD, maar je kan met Shimano cassettes blijven rijden met een Sram AXS drivetrain, samen met evt. een 12 sp Shimano ketting.
Sram gebruikt geen flattop ketting op de MTB dus een gewone 12sp ketting past.
Zelf rijd ik ook met een Sram AXS XX1 drivetrain met Shimano cassette en ketting.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 17 nov 2024 09:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ben niet zo thuis in de mtb groepen en SRAM heeft de laatste jaren zoveel ontwikkeld dat ik door alle standaarden een beetje de bomen door het bos niet meer zie. Volgens mij heb ik een directmount kettingblad, al zit mij ook iets bij dat ik dat dan weer met 3 boutjes moet vastzetten :|

wat is het verschil tussen een rocker of een gewone shifter?

qua derailleurs ben ik nog enigzins in het ongewis welke nu direct op het frame moeten en welke via een hanger gemonteerd kunnen worden. Hoe kan je dat zien?

Die shimano cassette is inderdaad wel een idee. Ik heb nu een XD body, maar heb nog een paar shimano body's liggen voor de naaf, dus omzetten is geen probleem. De shimano cassettes zijn een stuk goedkoper en mijn ervaring met mtb is dat het toch naar de kl*te gaat. Is de spacing van de cassette van shimano exact gelijk aan die van sram? maw loopt die derailleur dan precies op die cassette?

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 17 nov 2024 09:56

nog een vraag. Ik heb nu een 1x setup 34 voor en 10/42 achter. De modernere groepen hebben veelal 32 voor en 10/52 achter. Heeft dit grote bereik nog wel een voordeel voor gebruik enkel in NL met eventueel een enkele uitwijking naar Z limburg of de Ardennen? Wie heeft ervaring met zulk een grote cassette? gebruik je die 52 wel?

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 17 nov 2024 13:25

Aan de hand van je foto's heb je een direct mount blad met 3 torx boutjes, daar kun je dus een nieuw blad op krijgen.
Echter je kan met deze complete crank blijven rijden, dat blad moet ook passen voor 12sp.

Rocker shifter bestaat uit 2 knopjes, normale shifter uit 1 knopjes net wat je prettig vind. Ik heb de normale shifter, google maar eens.

Kwa derailleur moet je de gewone hebben, dus niet de T-type of UDH type die direct op het frame gemonteerd worden.

De spacing van de MTB 12sp cassettes zijn gelijk aan de Sram cassettes, voordeel is idd dat de Shimano cassettes goedkoper zijn en dat je losse kransjes kunt vervangen itt tot Sram.
Derailleur loopt er perfect op!

Omdat ik alleen in NL rijd met de MTB heb ik een voorblad van 36T en een cassette van 10/42, voor mij voldoende en je gebruikt dan achter ook iets meer kransjes dan de laatste 3 of 4.
Dat lichtste kransje gebruik ik hier nooit, zelfs niet op de Gulbergen in Nuenen (Dak van Brabant)! ;)

In principe heb je alleen een upgrade kit nodig van Sram GX of XX1 met ketting en cassette, die heb je vanaf €499,- bij Mantel voor de GX versie, de XX1 versie kost je €709,- beiden zonder ketting en cassette.
Shifter en derailleur monteren evenals ketting en cassette, pairen, afstellen en klaar is kees!

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 17 nov 2024 20:13

ben benieuwd. Heb de hele zwik besteld bij Bike Discount. wordt een X01 derailleur met GX slijtagedelen. toch volledig SRAM gedaan. Prijsverschil was bij bike discount nihil. Heb de boel voor 663,-- bij elkaar: kettingblad, cassette, ketting, shifter, derailleur en accu. gegaan voor 34 x 10/50. Bedankt @scottpch64!!

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 18 nov 2024 07:21

Succes!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 18 nov 2024 09:34

Tipje voor de volgende keer, neem wel altijd de X01 of XX1 ketting dat scheelt veel.
En kiijk zelf even hoe vaak je op de 50 achter komt.

Wat ik bewust heb gedaan is een 10/52 nemen en voor een tandwiel groter, dat scheelt veel slijtage omdat je achter altijd 1 krans groter fiets.
Scheelt zomaar 20 a 30% slijtage per stap.

Plaats reactie