Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
Strava zet gebruik data door externe apps (zoals Veloviewer, Intervals.ICU en JOIN) grotendeels dicht.
https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... -apps/4392
nog meer details bij DCR:
https://www.dcrainmaker.com/2024/11/str ... -apps.html
https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... -apps/4392
nog meer details bij DCR:
https://www.dcrainmaker.com/2024/11/str ... -apps.html
Dat tientje per jaar is eigenlijk te goedkoop. Bij mij wordt het over anderhalve maand afgeschreven maar ik wacht eerst af wat het gaat betekenen.
Mijn data komt primair uit mijn wahoo Roam dus ik denk dat daar ook de oplossing gaat liggen.
Ben benieuwd of er een andere speler op staat die de strijd met Strava aangaat. Ze hebben een behoorlijk monopolie maar tegelijkertijd gebruik ik Veloviewer en intervals.icu omdat Strava simpelweg al jaren te kort schiet qua analyse ook in de betaalde versie (die ik dus heb).
Zou er echt van balen als ik intervals.icu en veloviewer niet meer zou kunnen gebruiken. Eigenlijk meer dan Strava zelf.
Mijn data komt primair uit mijn wahoo Roam dus ik denk dat daar ook de oplossing gaat liggen.
Ben benieuwd of er een andere speler op staat die de strijd met Strava aangaat. Ze hebben een behoorlijk monopolie maar tegelijkertijd gebruik ik Veloviewer en intervals.icu omdat Strava simpelweg al jaren te kort schiet qua analyse ook in de betaalde versie (die ik dus heb).
Zou er echt van balen als ik intervals.icu en veloviewer niet meer zou kunnen gebruiken. Eigenlijk meer dan Strava zelf.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik had juist de gedachte "fijn, strava is net weer afgeschreven voor een jaar"
Misschien ben ik naïef, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit het einde van het verhaal is.
Een hoop kleinere apps (gemeente challenge bijv) zullen de nek om gaan. Maar 30 dagen te tijd krijgen om je aanpassingen te maken is onrealistisch; áls dat tot een conflict komt tussen Strava en de third party app, dan is dat geen gelopen race voor Strava lijkt mij.
Daarnaast is het toch mijn data (of heb ik in de voorwaarden van Strava iets geaccepteerd dat mijn data niet van mij is maar van strava is?). Als ik het download en in Excel verwerk, mag dat nog wel? Als ik iemand anders toestemming geef om mijn excel sheet aan te passen en te updaten, mag dat nog wel? Als ik toestemming geef dat die ander dat doet in een random ander programma, mag dat?
De crux zit hem hier natuurlijk in het automatisch doorduwen van data via een API, dat is wat anders dan een handmatige download actie van een individuele gebruiker.
't Andere wat kan gebeuren is dat de grotere spelers alsnog andere integraties gaan oppakken. Veloviewer leunt op Strava Api. Maar bijv. join kan rechtstreeks met Garmin Connect verbinden. de hub die Strava is, in het midden van het web, is dan niet meer nodig. Het probleem is natuurlijk dat er dan een veelvoud aan interfaces gebouwd en onderhouden moeten worden. Het gaat inefficiënt zijn, kosten zullen overal gaan stijgen. Maar in zeker zin plaatst strava zichzelf uit het centrum.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De mogelijkheid aan Strava te koppelen is voor allerhande apps een reden van bestaan. Maar maakt Strava ook aantrekkelijker voor de consument.
Zou het een optie voor Garmin Connect zijn om die plek in te nemen als hub?
Zou het een optie voor Garmin Connect zijn om die plek in te nemen als hub?
Niet zijken maar reiden !
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Van Facebook post van Veloviewer
Thank you for all the comments and concerns around the recent changes to Strava API use. We have always had a really strong relationship with Strava, and are currently working our way through these changes with them. We will let you know more when our position is confirmed - this is likely to be in a couple more weeks.
Thank you for all the comments and concerns around the recent changes to Strava API use. We have always had a really strong relationship with Strava, and are currently working our way through these changes with them. We will let you know more when our position is confirmed - this is likely to be in a couple more weeks.
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Misschien voor data van mylaps en platforms als zwift wel.
Maar ik zie dat niet snel gebeuren voor data van polar, wahoo etc. dat zijn toch rechtstreekse concurrenten
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Mag ik even onbeschaamd ons eigen artikel spammen hier? Ja, dat mag ik : fiets.nl/nieuws/strava-doet-de-deur-dicht-voor-veel-3th-party-apps/
Superinteressant onderwerp dit. Ik heb ondertussen wat mensen gesproken, die bevestigen dat de grotere trainingsapps vaak al een rechtstreeks linkje met Garmin en Wahoo hebben, die hebben met z'n 2-en 80% vd markt in handen op fietscomputergebied. Die vinden het straks helemaal niet zo rot als Strava verdwijnt als middenman. Voor de kleine spelers is dit wel supervervelend en voor ons als eindgebruiker dus ook.
Maar Relive heeft dit al eens meegemaakt en die zijn er uiteindelijk prima uitgekomen. Spannende tijden dus, voor mij vooral onbegrijpelijk dat Strava dit zo onhandig aanpakt.
Superinteressant onderwerp dit. Ik heb ondertussen wat mensen gesproken, die bevestigen dat de grotere trainingsapps vaak al een rechtstreeks linkje met Garmin en Wahoo hebben, die hebben met z'n 2-en 80% vd markt in handen op fietscomputergebied. Die vinden het straks helemaal niet zo rot als Strava verdwijnt als middenman. Voor de kleine spelers is dit wel supervervelend en voor ons als eindgebruiker dus ook.
Maar Relive heeft dit al eens meegemaakt en die zijn er uiteindelijk prima uitgekomen. Spannende tijden dus, voor mij vooral onbegrijpelijk dat Strava dit zo onhandig aanpakt.
Tja Strava moet zich aan allemaal wetgevingen op gebied van privacy houden.
Flyby was ook veel leuker toen het nog gewoon voor iedereen werkte.
En natuurlijk zal misbruik via veloviewer niet direct groot zijn maar toch data kan op die manier lekken zonder dat strava er nog controle over heeft maar het blijft data die vanuit strava komt dus strava is soort van verantwoorlijk.
Als al die tools omschakelen naar uitlezen via garmin api, die zal soortgelijke wetgeving hebben waar ze zich aan moeten houden en willen ook geen miljoenen boetes van de EU ontvangen.
Er zal aan de achterkant bij strava wel iets spelen dat ze dit op zo'n korte termijn moeten regelen en geen discussies willen via reacties.
Flyby was ook veel leuker toen het nog gewoon voor iedereen werkte.
En natuurlijk zal misbruik via veloviewer niet direct groot zijn maar toch data kan op die manier lekken zonder dat strava er nog controle over heeft maar het blijft data die vanuit strava komt dus strava is soort van verantwoorlijk.
Als al die tools omschakelen naar uitlezen via garmin api, die zal soortgelijke wetgeving hebben waar ze zich aan moeten houden en willen ook geen miljoenen boetes van de EU ontvangen.
Er zal aan de achterkant bij strava wel iets spelen dat ze dit op zo'n korte termijn moeten regelen en geen discussies willen via reacties.
- daniel1975
- Forum-lid HC
“Activiteiten van Strava zullen binnenkort alleen zichtbaar zijn voor de atleet die de activiteit heeft uitgevoerd, niet voor hun coaches of volgers. Dit is een nieuwe toevoeging aan de Strava API-voorwaarden en -voorwaarden.”
Dan is toch de hele sociale rol van Strava ook weg? Dan kun je toch niet meer zien wat je connecties gedaan hebben, geen fotos kijken, geen inspiratieritjes pikken, etc?
Oja, en van Gamin Connect wordt natuurlijk niemand gelukkig. Enorm onoverzichtelijk imho.
Dan is toch de hele sociale rol van Strava ook weg? Dan kun je toch niet meer zien wat je connecties gedaan hebben, geen fotos kijken, geen inspiratieritjes pikken, etc?
Oja, en van Gamin Connect wordt natuurlijk niemand gelukkig. Enorm onoverzichtelijk imho.
Less is bore
Benieuwd of die externe app binnenkort tegen betaling wel weer mogen gebruik maken...
De manier waarop Strava communiceert is vooral ongelooflijk belabberd.
Remember de saga met hun lidgeld dat overal verschilt? Nooit een deftige uitleg kunnen geven.
Ook de gratis gebruikers konden plots véél minder, terwijl Strava wel die data van miljoenen gratis gebruikers gebruikt om hun betalende functies te kunnen ontwikkelen. Ik gebruik Strava vooral om m'n km's bij te houden en contact met anderen te onderhouden. Verder niet, dus mij maakt het niet zo veel uit.
Al gebruik ik wel een tooltje om routes van andere te kunnen downloaden, wat vermoedelijk niet helemaal legit is...
De manier waarop Strava communiceert is vooral ongelooflijk belabberd.
Remember de saga met hun lidgeld dat overal verschilt? Nooit een deftige uitleg kunnen geven.
Ook de gratis gebruikers konden plots véél minder, terwijl Strava wel die data van miljoenen gratis gebruikers gebruikt om hun betalende functies te kunnen ontwikkelen. Ik gebruik Strava vooral om m'n km's bij te houden en contact met anderen te onderhouden. Verder niet, dus mij maakt het niet zo veel uit.
Al gebruik ik wel een tooltje om routes van andere te kunnen downloaden, wat vermoedelijk niet helemaal legit is...
Laatst gewijzigd door koeroeur op 20 nov 2024 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.