Veldrijden 2024 - 2025
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
https://www.nataschabauwens.nl/verschil ... correlatie.
In het artikel op wielerflits relateren ze de kijkcijfers aan het wel of niet meedoen van vd Poel en v Aert.
Maar ze benoemen zelf ook al het verschil in jaargetijde (januari versus november). Ze benoemen het aantal verschillende winnaars, maar dat was vorig jaar toch niet veel anders? de 2 toppers reden maar een paar crossen en begonnen ergens in december te koersen.
Ook toen werd al vaak benoemd dat de crossen zonder de toppers gewoons spannend en interessant waren om te kijken. Dus dat is geen verschil met dit jaar.
Zijn er nog andere factoren wellicht? de WK gravel in België heeft vroeg in het seizoen de aandacht om het onverharde omhoog gestuwd, incl de vergelijk tussen cross/gravel/weg, en discussies over de deelnemers en het parcours.
Het weer.., waarbij minder slecht weer zorgt voor meer bezoekers op de cross zelf?
In het artikel op wielerflits relateren ze de kijkcijfers aan het wel of niet meedoen van vd Poel en v Aert.
Maar ze benoemen zelf ook al het verschil in jaargetijde (januari versus november). Ze benoemen het aantal verschillende winnaars, maar dat was vorig jaar toch niet veel anders? de 2 toppers reden maar een paar crossen en begonnen ergens in december te koersen.
Ook toen werd al vaak benoemd dat de crossen zonder de toppers gewoons spannend en interessant waren om te kijken. Dus dat is geen verschil met dit jaar.
Zijn er nog andere factoren wellicht? de WK gravel in België heeft vroeg in het seizoen de aandacht om het onverharde omhoog gestuwd, incl de vergelijk tussen cross/gravel/weg, en discussies over de deelnemers en het parcours.
Het weer.., waarbij minder slecht weer zorgt voor meer bezoekers op de cross zelf?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Als iemand zo dominant is, dan snap ik wel dat een deel van het Belgische publiek afhaakt. Bij sommige "supporters" zat de frustratie zelfs zo hoog dat een Nederlander er met alle prijzen vandoor ging dat onsportief gedrag de enige uitweg voor hen leek. De spanning is nu groter dan afgelopen wintermaanden wat het voor de kijker interessanter maakt voor de toeschouwer.
Meer Giro's en TDF's zoals afgelopen jaar en ik voorzie ook een dip in de kijkcijfers.
Meer Giro's en TDF's zoals afgelopen jaar en ik voorzie ook een dip in de kijkcijfers.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ja, ik snap dat dominantie niet altijd goed is voor de aantrekkelijkheid.
Maar het hele punt is nu juist dat vd Poel vorig jaar in oktober en november nog niet of nauwelijks aanwezig was. Dus daar zit het verschil met vorig jaar niet in. Al doet Wielerflits dat wel zo voorkomen en vergelijkt daarom met eind januari.
Maar het hele punt is nu juist dat vd Poel vorig jaar in oktober en november nog niet of nauwelijks aanwezig was. Dus daar zit het verschil met vorig jaar niet in. Al doet Wielerflits dat wel zo voorkomen en vergelijkt daarom met eind januari.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Ik denk dat je goede punten hebt.
Los van wat Wielerflits schrijft, zou het mij niet verbazen als de dominantie van Van der Poel iets doet met de kijkcijfers en interesse voor de cross.
Los van wat Wielerflits schrijft, zou het mij niet verbazen als de dominantie van Van der Poel iets doet met de kijkcijfers en interesse voor de cross.
De Cross bereikte een hoogtepunt qua kijkcijfers toen Nys deze domineerde, evenals ten tijde van Merckx hier ten lande de populariteit van het wielrennen dit later nooit meer geevenaard werd.MarkVeenstra schreef: ↑20 nov 2024 11:01 Ja, ik snap dat dominantie niet altijd goed is voor de aantrekkelijkheid.
Maar een strijd tussen Wout en Mathieu zal altijd hoge toppen scheren qua kijkcijfers. En de parcours zelf en de periodes doen er ook wel toe natuurlijk. Koppenberg, Gavere, Overijse en Namen hebben een verleden en ook een naam.
Bij de wedstrijden zonder de toppers Wout en Mathieu heb je de spanning als trekpleister. Met Wout en Mathieu en Pidcock er nog bij heb je in elk geval de namen die volk trekken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Alleen al het feit dat deze discussie wordt gevoerd zegt toch genoeg.......
Less is bore
Dat denk ik ook wel, meestal kijk ik dan ook niet of zeer kort. Niet alleen zijn dominantie, maar vooral de omstandigheden maken het oninteressant om hem te zien winnen op niet uitdagende parcours.ColumsbusMJ schreef: ↑20 nov 2024 11:10 Ik denk dat je goede punten hebt.
Er is toch meer aan de hand dan de periode alleen, het voorbeeld ging over Hamme, maar er staat ookMarkVeenstra schreef: ↑20 nov 2024 10:00 https://www.nataschabauwens.nl/verschil ... correlatie.
Ik geloof niet heel hard in de impact van het WK gravel. De meeste cyclocross fans in Vlaanderen hebben totaal geen idee van wie of wat in de gravelscene.'En ook in de bezoekerscijfers op de Koppenberg, in Lokeren, Niel en Hamme zag Golazo dezelfde trend'.
De impact van meer bezoekers (wat is meer? in Lokeren waren er 6000? niet slecht, maar slechts een fractie van wat het ooit was) is te klein om invloed te hebben op de kijkcijfers.
De verklaring zal niet eenduidig zijn, maar vele factoren zullen een rol spelen.
Ik denk dat je de populariteit van VdP in Vlaanderen onderschat. Nu zal hij misschien voor frustratie zorgen bij fanatieke VanAert supporters, maar wielerminnend Vlaanderen staat gewoon positief tegenover VdP.ColumsbusMJ schreef: ↑20 nov 2024 10:32 Als iemand zo dominant is, dan snap ik wel dat een deel van het Belgische publiek afhaakt. Bij sommige "supporters" zat de frustratie zelfs zo hoog dat een Nederlander er met alle prijzen vandoor ging dat onsportief gedrag de enige uitweg voor hen leek. De spanning is nu groter dan afgelopen wintermaanden wat het voor de kijker interessanter maakt voor de toeschouwer.
-
- Forum-lid
Van der Poel is ook een halve Belg dus ik zou zijn populariteit ook wel begrijpen. Vorig jaar is er wellicht (ook door mij) wat te veel aandacht geweest op de incidenten tijdens de een aantal wedstrijden.lugosi schreef: ↑20 nov 2024 18:11Ik denk dat je de populariteit van VdP in Vlaanderen onderschat. Nu zal hij misschien voor frustratie zorgen bij fanatieke VanAert supporters, maar wielerminnend Vlaanderen staat gewoon positief tegenover VdP.ColumsbusMJ schreef: ↑20 nov 2024 10:32 Als iemand zo dominant is, dan snap ik wel dat een deel van het Belgische publiek afhaakt. Bij sommige "supporters" zat de frustratie zelfs zo hoog dat een Nederlander er met alle prijzen vandoor ging dat onsportief gedrag de enige uitweg voor hen leek. De spanning is nu groter dan afgelopen wintermaanden wat het voor de kijker interessanter maakt voor de toeschouwer.
Dat is er natuurlijk ook, maar imo gaat dat toch vooral over pubers en dronken mensen, niet de wielerliefhebbers dus. Goed dat er ingegrepen wordt als het ontspoort zoals onlangs op de Koppenbergcross toen de politie meteen de biergooier van Iserbyt verwijderde en er klacht ingediend werd.
(en ook goed dat de regisseur de man duidelijk in beeld bracht terwijl hij werd afgevoerd)
(en ook goed dat de regisseur de man duidelijk in beeld bracht terwijl hij werd afgevoerd)