Orbea
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40113
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
105 is dikke prima, heb ik nu ook ivm de mooiere kleur tov suf Ultegragrijs.
Al bijna alle groepen gemonteerd en gebruikt (incl DA en SR) en 105 doet er niet (meer!) voor onder qua werking.
Enige wat je mist is de extra knopjes op de shifter om bijv Garmin te bedienen en iets meer disc-clearance omdat 105 geen servowave heeft.
Al bijna alle groepen gemonteerd en gebruikt (incl DA en SR) en 105 doet er niet (meer!) voor onder qua werking.
Enige wat je mist is de extra knopjes op de shifter om bijv Garmin te bedienen en iets meer disc-clearance omdat 105 geen servowave heeft.
Less is bore
Knopjes Ultegra shifters betreft, zijn er volgens mij niet zoveel die deze gebruiken. Gezien het prijsverschil zullen er dan veel voor 105 groep gaan kiezen die gewend zijn Ultegra te kiezen bij een nieuwe fiets. Is mijn idee.daniel1975 schreef: ↑20 nov 2024 20:52 105 is dikke prima, heb ik nu ook ivm de mooiere kleur tov suf Ultegragrijs.
Al bijna alle groepen gemonteerd en gebruikt (incl DA en SR) en 105 doet er niet (meer!) voor onder qua werking.
Enige wat je mist is de extra knopjes op de shifter om bijv Garmin te bedienen en iets meer disc-clearance omdat 105 geen servowave heeft.
Volgens de orbea website is de OMR dus stijver. Zie onderstaand grafiek. (kreeg de afbeelding niet in dit bericht HTTPfout ofzo, dus hier de link naar de orbea website)
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... #Stiffness
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40113
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@werkpaard: prijsverschil tussen 105 en ult is niet groot. Ultegra vind je ook al onder de €1300.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Als je twijfelt zou ik zeker eens googlen op de verschillen tussen OMR en OMX; Cyclingweekly (geschreven testverslag) en Velovelovelo (youtube) bijvoorbeeld. De OMX is meer dan een lichte OMR. Hij is ook minder vergevingsgezind. Dat vraagt kennelijk iets meer concentratie, wat voor de een de kick is en voor de ander vermoeiend.Koen Soon schreef: ↑20 nov 2024 20:42Vet hoor. Ik mag zelf in januari weer een nieuwe fiets en zit ook sterk te denken aan een Orca. Maar mijn budget rijkt niet zo ver als de jouwe en twijfel tussen de M20iTeam en den M30iLTD PWR. De eerste is met het OMR frame (zwaarder) en Ultegra di2, de tweede is met OMX frame (lichter) en 105 di2 met 4iiii powermeter. Ze zijn beide dezelfde prijs €5799,-. Wat is hierin wijsheid? Duurder frame of duurdere groepset? Neig naar die met het lichtere frame, groepset is wat makkelijker up te graden denk ik?Beam me up, Scotty schreef: ↑20 nov 2024 18:01 De kogel is door de kerk. Na 2x Scott stap ik over naar Orbea. Heb een Orca M21ELTD besteld, met wat aanpassingen. Wordt vervolgd.
Een groepset updaten kost relatief veel geld en moeite. Dat heb ik nog nooit gedaan, behalve met een cassette en/of ketting.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Vwoila. Ik weet niet meer welke reviewer het was, maar ik las een review waarin ze eerst op een Orca met Dura Ace reden en daarna eentje met 105. Zelfs dat verschil was nauwelijks merkbaar.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 21 nov 2024 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is niet groot? Een 105 groep heb je al voor €900,-daniel1975 schreef: ↑21 nov 2024 06:53 @werkpaard: prijsverschil tussen 105 en ult is niet groot. Ultegra vind je ook al onder de €1300.
https://www.mantel.com/racefiets-groeps ... ec[]=14912
Welkom thuis
Het heeft enkele maanden geduurd maar de Orbea in een nieuw kleedje.
En het voelt toch een beetje als new bike day
Ik had eigenlijk al mat gouden stickers besteld voor het logo op de onderbuis, maar in real life valt het gloss zwart op mat zwart (al is het eerder donker antraciet) goed mee.Past bij de wielset, dus ik kijk het nog even aan.
Mooi @koeroeur !! Met deze kleur antraciet van de logo's is de bandenkeuze veilig. Ik heb op mijn BMC ooit gouden logo's gehad, nu brushed silver - en daar gaan geen skinwall banden bij. Trouwens wel een ERG compact bend stuur zeg ... wat is de drop < 120 mm zeker ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Da's een Ali stuurtje. Ik denk dat het 125 was.
Ik heb dit stuurtje op de SUP ook staan en ben er heel tevreden over.
Fiets even gewogen en komt op 8,5 kg.
De 105 groep weegt natuurlijk wel iets en ik kijk bij aankoop van onderdelen nooit naar het gewicht.
Ik had op de witte Orca gouden accentje (derailleur wieltjes, sluitringen schijven, bar ends, chain catcher, top cap) in goud maar ik denk top cap en bar ends weer zwart te steken. Het is sowieso ook moeilijk om die allemaal in dezelfd etint goud te vinden.
Het logo laat ik op z'n minst voorlopig ook zo.
Nu wachten op een mooie en droge dag om even te testen. Dat zal helaas dus niet dit weekend zijn...
Ik heb dit stuurtje op de SUP ook staan en ben er heel tevreden over.
Fiets even gewogen en komt op 8,5 kg.
De 105 groep weegt natuurlijk wel iets en ik kijk bij aankoop van onderdelen nooit naar het gewicht.
Ik had op de witte Orca gouden accentje (derailleur wieltjes, sluitringen schijven, bar ends, chain catcher, top cap) in goud maar ik denk top cap en bar ends weer zwart te steken. Het is sowieso ook moeilijk om die allemaal in dezelfd etint goud te vinden.
Het logo laat ik op z'n minst voorlopig ook zo.
Nu wachten op een mooie en droge dag om even te testen. Dat zal helaas dus niet dit weekend zijn...
Kon het niet alten en toch naar buiten getrokken voor een kort testritje.
Verre van ideale omstandigheden. Echt wel een pittige wind. Toch redelijk wat fietsers gekruist, waarvan de helft in korte broek.
Na 23 km al weer thuis, maar genoeg voor enkele eerste indrukken.
Kort samengevat: heel lichtvoetig fietsje.
Een vers opgebouwde fiets voelt natuurlijk altijd fijn aan, maar het voelde echt als een compleet nieuwe fiets.
De fiets reageert heel 'licht', insturen vergt weinig input, zonder dat het zenuwachtig wordt. De 2021 Orca was echt een ander soort fiets.
Deze 2024 is by far de meest levendige fiets die ik al had.
Dit wordt écht fijn in de bergen
Ik had al een custom sticker laten maken met metallic mat gouen/brons sticker mag ga het voorlopig even aanzien.
Dit full black bevalt me wel.
Verre van ideale omstandigheden. Echt wel een pittige wind. Toch redelijk wat fietsers gekruist, waarvan de helft in korte broek.
Na 23 km al weer thuis, maar genoeg voor enkele eerste indrukken.
Kort samengevat: heel lichtvoetig fietsje.
Een vers opgebouwde fiets voelt natuurlijk altijd fijn aan, maar het voelde echt als een compleet nieuwe fiets.
De fiets reageert heel 'licht', insturen vergt weinig input, zonder dat het zenuwachtig wordt. De 2021 Orca was echt een ander soort fiets.
Deze 2024 is by far de meest levendige fiets die ik al had.
Dit wordt écht fijn in de bergen
Ik had al een custom sticker laten maken met metallic mat gouen/brons sticker mag ga het voorlopig even aanzien.
Dit full black bevalt me wel.