Shimano Ultegra C50 vs Zipp 303S
Ik zoek een goede set carbonwielen onder de 1000 euro en ik heb m’n oog laten vallen op de Zipp 303 S of de Ultegra C50. De Zipp vanwege het rijcomfort dat hookless geeft en de C50 vanwege de mooie diepzwarte looks en de Shimano kwaliteit. Heeft er iemand ervaring met beide wielen en mij tips/ advies kan geven? Hoor graag!
Rijcomfort dat hookless geeft? Daar heb ik nog nooit verschil in gemerkt, waarom zou hookless meer rijcomfort geven? Shimano kwaliteit heb ik als argument ook al een tijd niet meer gehoord, als het gaat om hun wielen.
Als je met 28mm of breder rijdt zou ik voor de Zipp's gaan vanwege de 23mm interne breedte (ook al vind ik de C50's ook mooier qua looks).
Rijd je nog met 25mm, dan zou ik sowieso geen hookless willen en kom je dus op de Shimano's uit.
Als je met 28mm of breder rijdt zou ik voor de Zipp's gaan vanwege de 23mm interne breedte (ook al vind ik de C50's ook mooier qua looks).
Rijd je nog met 25mm, dan zou ik sowieso geen hookless willen en kom je dus op de Shimano's uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een band valt vaak mooier en iets breder op hookless. Dat kan minimaal voor extra comfort zorgen.
Het lagere druk verhaal van tubeless wordt vaak niet goed begrepen. Je zal wel op een lagere spanning moeten rijden omdat een tl band stugger is.
Echter verlagen velen de druk verder, dan voor een gelijk gevoel nodig is en wordt er geroepen meer comfort.
Als je in je biba minder druk doet geeft die ook meer comfort. Het maakt dus niet veel uit maar komt gewoon door de bandenspanning.
Echter zijn normale banden vaak te soepel om op lage druk te rijden en is een iets stijvere band zeker in grotere breedtes beter.
Bij een goed ontworpen hookless velg en band zit de band tegen het velgbed, je zou dan ook helemaal niets aan een hoek hebben.
Alleen gaat het daar nog wel eens mis.
Het lagere druk verhaal van tubeless wordt vaak niet goed begrepen. Je zal wel op een lagere spanning moeten rijden omdat een tl band stugger is.
Echter verlagen velen de druk verder, dan voor een gelijk gevoel nodig is en wordt er geroepen meer comfort.
Als je in je biba minder druk doet geeft die ook meer comfort. Het maakt dus niet veel uit maar komt gewoon door de bandenspanning.
Echter zijn normale banden vaak te soepel om op lage druk te rijden en is een iets stijvere band zeker in grotere breedtes beter.
Bij een goed ontworpen hookless velg en band zit de band tegen het velgbed, je zou dan ook helemaal niets aan een hoek hebben.
Alleen gaat het daar nog wel eens mis.
Hookless MOET je niet tubeless rijden, kan ook met binnenband. De buitenbanden moeten wel tubeless ready zijn en de druk niet hoger dan max. 5 bar voor de meeste hookless velgen.
Zelf heb ik ook altijd een tpu binnenbandje bij als reserve. Beter mee verlegen dan om verlegen
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Zo, iedereen schiet lekker uit de hoek hier als het weer over hookless of niet gaat...
Ik heb geen ervaring met deze wielsets. Wel met de duurdere variant van beide. Maar goed, daar heb jij niets aan. Wat ik wel kan delen is wat ik lees op het WWW omtrent deze wielsets. En dat is, matige lagerkwaliteit van de Zipp's en een vrijloop met nogal wat problemen bij de Ultegra's. Of je zelf die problemen zult ervaren is natuurlijk koffiedik kijken. Mijn Zipp 303FC doet het al 7000km probleemloos en mijn Dura Ace wielen al 2000km probleemloos. En volgens mij zijn er ook genoeg verhalen over de lagerkwaliteit van de 303FC en ook over de vrijloop van de Dura Ace wielen. Zover heb ik met beide wielsets nog nergens last van.
En qua comfort, ja, hookless is inderdaad door de lage druk erg comfortabel vergeleken met een normale band en binnenband (want die zul je echt niet op 4,5 bar rijden).
Ik heb geen ervaring met deze wielsets. Wel met de duurdere variant van beide. Maar goed, daar heb jij niets aan. Wat ik wel kan delen is wat ik lees op het WWW omtrent deze wielsets. En dat is, matige lagerkwaliteit van de Zipp's en een vrijloop met nogal wat problemen bij de Ultegra's. Of je zelf die problemen zult ervaren is natuurlijk koffiedik kijken. Mijn Zipp 303FC doet het al 7000km probleemloos en mijn Dura Ace wielen al 2000km probleemloos. En volgens mij zijn er ook genoeg verhalen over de lagerkwaliteit van de 303FC en ook over de vrijloop van de Dura Ace wielen. Zover heb ik met beide wielsets nog nergens last van.
En qua comfort, ja, hookless is inderdaad door de lage druk erg comfortabel vergeleken met een normale band en binnenband (want die zul je echt niet op 4,5 bar rijden).
Ride bikes, not tanks!
https://handgespaakt.nl/aanbiedingen/
kijk eens hier. dan heb je voor jouw budget wielen die veel beter zijn.
kijk eens hier. dan heb je voor jouw budget wielen die veel beter zijn.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16536
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Shimano wielen moet je echt niet willen.
De body is van een echt slechte kwaliteit, niet van horen zeggen maar "net niet eigen" ervaring (in mijn vriendengroep).
Als je 1000 Euro wil uitgeven kan je beter voor een handgespaakt set met DT350 naaf en Sapim spaken gaan.
Over de "niet-kwaliteit" van de naven van Zipp wielen staat de verschillende fietsfora vol, niettegenstaande Zipp bij elke nieuwe wielset zegt dat het probleem deze keer wel echt van de baan is.
De body is van een echt slechte kwaliteit, niet van horen zeggen maar "net niet eigen" ervaring (in mijn vriendengroep).
Als je 1000 Euro wil uitgeven kan je beter voor een handgespaakt set met DT350 naaf en Sapim spaken gaan.
Over de "niet-kwaliteit" van de naven van Zipp wielen staat de verschillende fietsfora vol, niettegenstaande Zipp bij elke nieuwe wielset zegt dat het probleem deze keer wel echt van de baan is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik denk dat het allemaal wel relatief is. Van de Shimano en ZIPP wielsets zijn er zoveel in omloop en ja, tevreden klanten hoor je niet. Het is gewoonweg niet waar dat iedere gebruiker problemen krijgt met wielsets van deze merken. En tuurlijk, een handgespaakt setje is bijna altijd wel een beter setje eigenlijk. Je vraagt je af waarom er nog fabriekssets worden verkocht.
Zelf heb ik voor mijn DA-set wel voorzorgsmaatregelen getroffen om problemen voor te zijn (en zo ervoor te zorgen dan die wielset niet maanden aan de kant staat). Zo heb ik een reservebody liggen (want bij tijd en wijle erg slecht verkrijgbaar) en ik heb een paar van die kunststof ringen liggen die tussen de verbinding van body en naaf zitten. Als die ringen 'verteerd' zijn dan maakt het metaal van de body dus 1 op 1 contact met de naaf en dat vreet in. Toch heb ik een donkerbruin vermoeden dat ik die nooit ga gebruiken....
Zelf heb ik voor mijn DA-set wel voorzorgsmaatregelen getroffen om problemen voor te zijn (en zo ervoor te zorgen dan die wielset niet maanden aan de kant staat). Zo heb ik een reservebody liggen (want bij tijd en wijle erg slecht verkrijgbaar) en ik heb een paar van die kunststof ringen liggen die tussen de verbinding van body en naaf zitten. Als die ringen 'verteerd' zijn dan maakt het metaal van de body dus 1 op 1 contact met de naaf en dat vreet in. Toch heb ik een donkerbruin vermoeden dat ik die nooit ga gebruiken....
Ride bikes, not tanks!
Euhm toch wel. Schwalbe One 30mm op een 19mm velg: 4,8 bar achteraan en 4,5 bar vooraan, met binnenband.
Dus achter toch meer dan 4,5. Ik rijd zelfs soms met 4 op mijn Zipps trouwens (met 28mm). Als ik het dan toch mag onderbieden. En dan ga je uit van 30mm maar we weten niet wat de beste hier wil rijden. Kan 28mm zijn. En als je over gaat naar 32mm zal je nog meer lucht eruit kunnen laten.
Ride bikes, not tanks!