Nee, dat heb je niet nodig. Is hier een samenloop van omstandigheden. In 2017 een 2008 Aygo gekocht om de dochters te leren rijden. Uiteindelijk was de oudste dochter afgestudeerd en had ze voor haar werk als zelfstandig kinesist een auto nodig, Aygo ideaal als oud ding dat je overal gemakkelijk kan parkeren voor haar huisbezoeken. Ondertussen de jongste dochter die nog studeerde en met de week van huis is, die moest dan ook een auto hebben. Een 2013 Suzuki Swift gekocht. En m'n vrouw en ik dan nog één auto. Die ene auto gebruiken we net zoals jij die gebruikt. Mijn vrouw werkt op 14 km en ik op 3 km van m'n werk. Woon-werk allebei altijd met de fiets. Alle kortere verplaatsingen doen we sowieso altijd met de fiets. Ik doe nog amper 5/6.000 km per jaar met de auto. Ik ben vooral het drukke verkeer kotsbeu (file, werken, absurde snelheidsbeperkingen, drempels, enz...).tommeke14 schreef: ↑04 dec 2024 08:14Ik heb buren die als gezin 4 auto’s hebben. Ik vraag me altijd af: heb je als gezin echt meerdere auto’s nodig?jakkel schreef: ↑03 dec 2024 19:44Is helemaal waar! Maar vanaf '26 mag je er Antwerpen niet meer mee in. We hadden tot voor kort drie auto's hier, maar de beide dochters zijn het huis uit en ze hebben de twee benzines meegenomen.daniel1975 schreef: ↑03 dec 2024 19:06 Met een diesel maakt het geen ruk meer uit wat jij hem waard vindt; de overheid trekt de regels zo idioot strak aan dat diesel in waarde kelderen helaas. Die 320d is een fijne auto!
We kunnen nu dus niet anders meer dan de diesel te nemen.
Geen oordeel hoor! M’n vriendin en ik wonen allebei op zo’n 13km van ons werk en gaan dus eigenlijk altijd op de fiets. De auto gebruiken we voor grote boodschappen, familiebezoek, vakantie, bouwmarkt en natuurlijk fietsen vervoeren etc.
Het grote auto-topic
Ik ben ooit van de diesel afgestapt om mijn woon-werkverkeer dat met 25km enkele reis gewoon te kort is voor diesel. Ik had ooit een Mazda 3 en die was altijd aan het regenereren als ik bijna op het werk was (en de cyclus dus niet af kon maken). Dus dat roetfilter werd nooit echt volledig schoongebrand. En dat heb ik geweten want er is vrij snel een nieuw roetfilter opgekomen omdat ie vol was gelopen (met 175.000km). En die was niet goedkoop met 1250 euro! En dat terwijl ik deze er zelf op heb gezet. Dus in de garage zou een wissel dus nog een keer een paar honderd euro hoger uitpakken. Toen snel wakker geworden en benzine gaan rijden. Dan heb je wel meerverbruik en hogere brandstofprijzen maar als je over een paar jaar kijkt qua (mogelijke) onderhoudskosten dan vlak dat elkaar wel uit.
En om ook nog niet te spreken dat die diesels amper het interieur warm krijgen op 25km terwijl een benzine naar 1 km al warme lucht blaast.
En om ook nog niet te spreken dat die diesels amper het interieur warm krijgen op 25km terwijl een benzine naar 1 km al warme lucht blaast.
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40463
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar de soeplesse van een fijne moderne diesel; daar kan een benzine auto echt niet tegenop. Het rijdt zo heerlijk rustig en comfortabel.
Mijn vorige auto was een A3 2.0tdi 150pk, die motor zou ik graag in mijn V60 willen ipv wat er nu in ligt.
Mijn vorige auto was een A3 2.0tdi 150pk, die motor zou ik graag in mijn V60 willen ipv wat er nu in ligt.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Toch lopen benzine auto,s nu ook zou zuinig dat het verschil te verwaarlozen is.
Mijn 1350 kilo wegende passat had na 130k een gemiddeld verbruik van 6.5 op 100km
Mijn 1700 kilo zware V60 benzine met 80pk meer zit na 55K op 6.9 op 100km
Dan moet je wat kilometers gaan rijden om de wegenbelasting eruit te hebben.
Een goede benzine rijd niet veel anders dan een goede diesel. Velen hebben vaak auto,s gehad met weinig vermogen en dan is een diesel fijner door het hoge vermogen. Maar ik heb eens back to back kunnen rijden met een 540i en een 540d. Het zal me boeien welke ze op de oprit zetten Echt geen voorkeur.
Mijn 1350 kilo wegende passat had na 130k een gemiddeld verbruik van 6.5 op 100km
Mijn 1700 kilo zware V60 benzine met 80pk meer zit na 55K op 6.9 op 100km
Dan moet je wat kilometers gaan rijden om de wegenbelasting eruit te hebben.
Een goede benzine rijd niet veel anders dan een goede diesel. Velen hebben vaak auto,s gehad met weinig vermogen en dan is een diesel fijner door het hoge vermogen. Maar ik heb eens back to back kunnen rijden met een 540i en een 540d. Het zal me boeien welke ze op de oprit zetten Echt geen voorkeur.
Nú vergelijk je een oudere diesel met een nieuwere benzine auto : even mijn situatie ( leuk rekenvoer )wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 10:01 Toch lopen benzine auto,s nu ook zou zuinig dat het verschil te verwaarlozen is.
Mijn 1350 kilo wegende passat had na 130k een gemiddeld verbruik van 6.5 op 100km
Mijn 1700 kilo zware V60 benzine met 80pk meer zit na 55K op 6.9 op 100km
Dan moet je wat kilometers gaan rijden om de wegenbelasting eruit te hebben.
XC 60 D4 vergelijkbaar met de XC60 T5 ( beide model 2016 ). Beide particulier aangekocht, dus geen lease.
Verbruik D4 gem. 1:15,7 over 32K km (bron: mijn auto )
Verbruik T5 gem. 1:10,7 over 10K km (bron: autoweek duurtest )
Wegenbelasting D4 : € 177,- maand.
Wegenbelasting T5 : € 100,- maand.
Aanschafprijs T5 tov D4 ca: + € 7000,- voor de benzine auto. Er staat momenteel een T5 te koop met 1000km minder dan mijn auto had. Vergelijkbare opties en zelfde kleur, mijn auto van Dé Volvo specialist in het zuiden / de T5 bij een universele garage in Flevo.
Alleen al voor het verschil in aanschaf kan ik al een tijdje rondrijden. Maandberekening incl. aanschaf zal ik eens maken. Onderhoud: onze eerste beurt na 1 jaar / € 315,- compleet.
Maanbedrag diesel bij 1500 km : € 160,- brandstof + € 177,- WB = € 337,-
Maandbedrag benz bij 1500 km : € 277,- brandstof + € 100,- WB = € 377,-
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja deze gevallen liggen wat uit elkaar en ook weer niet
De passat was niet echt oud..... De T5 die jij noemt was er toen ook al.
Wat wel scheelt van de V60 heb ik een B4 en die is echt flink zuiniger dan een T5 door de mild hybird en automaat.
Ik heb met de V60 regelmatig lange stukken waarbij ik op 1/20 uitkom.
De D4 XC60 is ietsje zuiniger dan mijn V60 en die laatste is iets meer aero
Voor de rest natuurlijk dezelfde auto.
Daarbij had de passat net wat te weinig vermogen met dakkoffer en fietsen was die onzuinger dan de V60.
Ook had ik een keer een week een A4 benzine mee en daar reed ik dezelfde waarde mee als de passat.
Vergelijken blijf ook altijd wel lastig.
Wat ik bij de V60 merk ik Frankrijk tankte ik 98, dat lijkt echt bijna 10% te schelen aan verbruik en er zijn er meer die dit opmerkte.
Dat bio spul is ook niet niet altijd het beste
De passat was niet echt oud..... De T5 die jij noemt was er toen ook al.
Wat wel scheelt van de V60 heb ik een B4 en die is echt flink zuiniger dan een T5 door de mild hybird en automaat.
Ik heb met de V60 regelmatig lange stukken waarbij ik op 1/20 uitkom.
De D4 XC60 is ietsje zuiniger dan mijn V60 en die laatste is iets meer aero
Voor de rest natuurlijk dezelfde auto.
Daarbij had de passat net wat te weinig vermogen met dakkoffer en fietsen was die onzuinger dan de V60.
Ook had ik een keer een week een A4 benzine mee en daar reed ik dezelfde waarde mee als de passat.
Vergelijken blijf ook altijd wel lastig.
Wat ik bij de V60 merk ik Frankrijk tankte ik 98, dat lijkt echt bijna 10% te schelen aan verbruik en er zijn er meer die dit opmerkte.
Dat bio spul is ook niet niet altijd het beste
Dat is in Oostenrijk qua wegenbelasting beter geregeld. Gewoon naar vermogen belasten. Dan wordt diesel heel snel interessant. En heb je een dikke snelle auto dan betaal je meer. Prima opzet. Zou hier ook moeten. Eens kijken of die snelle krachtige EV's dan nog zo in trek zijn.
Ride bikes, not tanks!
https://www.nu.nl/auto/6235554/waarom-h ... html#nujij
https://www.nu.nl/auto/5964359/dieselau ... ttest.html
Twee jaar terug werd er best wat interessant onderzoek gepubliceerd. De laatste jaren volgens mij wat minder. Diesels (de nieuwste versies met Eur6d) zijn echt zo slecht niet voor het milieu. En EV's zijn echt zo groen niet. Mits je het maar eerlijk meet over het de hele levensfase van een auto.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar lokale uitstoot. Daarom snap ik dat veel steden over willen naar zones waarin alles EV's rijden. Prima. Maar hoe er nu gekeken wordt naar Diesel is onterecht.
https://www.nu.nl/auto/5964359/dieselau ... ttest.html
Twee jaar terug werd er best wat interessant onderzoek gepubliceerd. De laatste jaren volgens mij wat minder. Diesels (de nieuwste versies met Eur6d) zijn echt zo slecht niet voor het milieu. En EV's zijn echt zo groen niet. Mits je het maar eerlijk meet over het de hele levensfase van een auto.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar lokale uitstoot. Daarom snap ik dat veel steden over willen naar zones waarin alles EV's rijden. Prima. Maar hoe er nu gekeken wordt naar Diesel is onterecht.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40463
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik vind dat serieus heel knap. Ik ben blij als ik op 7.9/100km uit kom met een V60 B3.wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 10:01
Mijn 1700 kilo zware V60 benzine met 80pk meer zit na 55K op 6.9 op 100km
Momenteel red ik dat niet eens (winterbanden, slecht weer, druk op de weg).
Less is bore
+1!
Dat men EV's in de stad wil promoten, prima! Voor de lucht in de stad is dat zeker een plus. En wat jij zegt, een moderne diesel is gewoon best schoon te noemen.
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40463
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar als ze EV's gewoon voor de volle mep gaan belasten in de wegenbelasting zal de opmars fors stagneren. En is het rijden in een aantal grote steden vooral voor de rijke mensen weggelegd. Auto gaat weer een luxeartikel worden straks.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja en daar zit gok ik 15K vakantie verkeer bij met dakkoffer en fietsen achterop.daniel1975 schreef: ↑04 dec 2024 11:37Ik vind dat serieus heel knap. Ik ben blij als ik op 7.9/100km uit kom met een V60 B3.wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 10:01
Mijn 1700 kilo zware V60 benzine met 80pk meer zit na 55K op 6.9 op 100km
Momenteel red ik dat niet eens (winterbanden, slecht weer, druk op de weg).
Met woon werk zit ik echt lager en ik trap hem toch redelijk vaak echt wel in.
Automaat scheelt veel jij hebt een 8 traps ik een 7 traps met dubbele koppeling