Kruising tussen beachbike en gravelbike
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gravel is ook al aan het opschuiven twee jaar terug was het de MTB van 15 jaar terug.
Nu al van 10 jaar terug. Dan gaan sommige merken ook nog met micro vering werken.
Dan lees ik de post van de TS, pak een MTB en overweeg eventueel een krom stuur.
Scheelt je ook heel veel geld. MTB,s zijn tot 50 a 60% korting te krijgen, zat ruimte nog voor een stuurtje en een paar shifters.
Nu al van 10 jaar terug. Dan gaan sommige merken ook nog met micro vering werken.
Dan lees ik de post van de TS, pak een MTB en overweeg eventueel een krom stuur.
Scheelt je ook heel veel geld. MTB,s zijn tot 50 a 60% korting te krijgen, zat ruimte nog voor een stuurtje en een paar shifters.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
In de basis is een beach racer toch ook gewoon een mtb met vaste vork? En die zijn ook heel goed te gebruiken voor gravel. Alleen heeft een echte gravelbike meer ruimte en mogelijkheden voor tassen.
Ik rij ook graag op het strand en heb daarvoor afgelopen jaar toch weer gekozen voor een dedicated beach racer.
Top fiets voor op het strand en om naar het strand toe te rijden, carbon MTB frame opgebouwd met race stuur, etc. Maar ik beleef weinig plezier met deze fiets als 'gravel bike' of om er lange stukken mee op de weg te rijden. Alles voelt traag en sloom op deze fiets. Eenmaal op snelheid gaat het prima, maar om op snelheid te komen en misschien wel belangrijker het gevoel dat de fiets je geeft dat is niet te vergelijken met bijvoorbeeld mijn racy gravelbike.
Ook slijt alles op het strand zo hard dat ik liever geen hele dure fiets heb voor op het strand.
Als het kan zou ik een niet te dure (tweedehands) beach bike kopen en als je veel wilt gaan gravelen daarvoor ook zoeken naar een (tweedehands) gravelbike.
Top fiets voor op het strand en om naar het strand toe te rijden, carbon MTB frame opgebouwd met race stuur, etc. Maar ik beleef weinig plezier met deze fiets als 'gravel bike' of om er lange stukken mee op de weg te rijden. Alles voelt traag en sloom op deze fiets. Eenmaal op snelheid gaat het prima, maar om op snelheid te komen en misschien wel belangrijker het gevoel dat de fiets je geeft dat is niet te vergelijken met bijvoorbeeld mijn racy gravelbike.
Ook slijt alles op het strand zo hard dat ik liever geen hele dure fiets heb voor op het strand.
Als het kan zou ik een niet te dure (tweedehands) beach bike kopen en als je veel wilt gaan gravelen daarvoor ook zoeken naar een (tweedehands) gravelbike.
+1 voor Beukers! Storm Moana is volgens mij een perfecte oplossing.
ik rij al weer een paar jaar met een tweedehands koga beachracer frame uit 2018, ik heb er juist voor wat meer controle over de strand op en afgangen een recht stuur opgezet. paar lichte carbon wieltjes erin , kabelbediende schijfremmen, en een rival achterderrailleur icm een apex 1x11 trigger shifter. werkt prima allemaal voor op het strand. enige "nadeel" van dit frame is dat het nog non boost is en je er dus maar max een 42t voorblad op kwijt kan. bij de wat modernere strandfietsen kunnen deze vaak nog net wat groter.
Ik heb zoals ik dus al zei een Wikkit L-Niño SL.
En daarnaast heb ik ook een Gravelracer (Factor LS)
Beide leuk om te gravellen, waarbij de wikkit vooral handig is om lekker lange tochten te maken waar je ook onverhard tegenkomt.
En leuk als je op de veluwe gaat fietsen als het mulle zand er ligt.
DeFacor is gewoon wat speelser, deels door smallere banden (40mm vs 55mm) maar ook wielbasis scheelt best wel wat.
En ja zou ik de wikkit ook andere banden kunnen monteren maar ik heb gewoon andere fiets dan staan
Ik zou als ik jou was gewoon eens bij Beach Bastards langsfietsen en even babbeltje maken met Ramses.
Ze hebben diverse frames, als je meer gravel wilt en soms strand kan dat ook prima.
Ja ergens heb je wel gelijk, de reden dat ik tot nu toe nog geen MTB heb overwogen is omdat in mijn gedachten die dingen altijd heel log aanvoelen (zoals iemand twee posts) verder op ook zegt. Maar misschien als je een carbon MTB pakt en daar een racestuur opzet? Heb je dan misschien wel meer het gevoel van snelheid?wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 09:39 Gravel is ook al aan het opschuiven twee jaar terug was het de MTB van 15 jaar terug.
Nu al van 10 jaar terug. Dan gaan sommige merken ook nog met micro vering werken.
Dan lees ik de post van de TS, pak een MTB en overweeg eventueel een krom stuur.
Scheelt je ook heel veel geld. MTB,s zijn tot 50 a 60% korting te krijgen, zat ruimte nog voor een stuurtje en een paar shifters.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De huidige MTB's voelen ook log aan. Echter ben je er extreem snel mee.
Comfort en rust geeft een vertroebeld beeld van snelheid.
Ik rijd vaak naast gravelbikes met mijn MTB. Op de weg is het een no brainer dan is een gravelbike sneller.
Dat scheelt een 8 a10% vermogen, ruim de helft is banden denk ik. Als het onverhard in NL is en geen MTB route, dus gewoon vlakke gravelpaden die redelijk zijn van kwaliteit. Dan ligt het heel erg aan de ervaring in banden(spanning) van de berijder, maar een gravelbike is dan sneller, maar dat scheelt geen 3 a4% meer in vermogen.
Ik ga binnenkort de oude gravelbanden van een maat van mij monteren op de MTB om te kijken hoeveel dat scheelt. Probeer ik op dezelfde dag te doen. Wielen wisselen en paar rondjes rijden.
Ik was zelf van plan om een krom stuur op mijn hardtail te zetten. Maar omdat mijn zoon in de vakanties ook graag mee wil op de MTB doe ik dat niet. Nu is het alleen stuurpen en zadelpen aanpassen en klaar.
Op de huidige MTB,s zit je vaak veel hoger, bracket is snel een cm of 3 a 4 hoger dan een racer.
De gravelbike zit veel dichter aan de race kant en is eigenlijk alleen hoger door de banden.
Comfort en rust geeft een vertroebeld beeld van snelheid.
Ik rijd vaak naast gravelbikes met mijn MTB. Op de weg is het een no brainer dan is een gravelbike sneller.
Dat scheelt een 8 a10% vermogen, ruim de helft is banden denk ik. Als het onverhard in NL is en geen MTB route, dus gewoon vlakke gravelpaden die redelijk zijn van kwaliteit. Dan ligt het heel erg aan de ervaring in banden(spanning) van de berijder, maar een gravelbike is dan sneller, maar dat scheelt geen 3 a4% meer in vermogen.
Ik ga binnenkort de oude gravelbanden van een maat van mij monteren op de MTB om te kijken hoeveel dat scheelt. Probeer ik op dezelfde dag te doen. Wielen wisselen en paar rondjes rijden.
Ik was zelf van plan om een krom stuur op mijn hardtail te zetten. Maar omdat mijn zoon in de vakanties ook graag mee wil op de MTB doe ik dat niet. Nu is het alleen stuurpen en zadelpen aanpassen en klaar.
Op de huidige MTB,s zit je vaak veel hoger, bracket is snel een cm of 3 a 4 hoger dan een racer.
De gravelbike zit veel dichter aan de race kant en is eigenlijk alleen hoger door de banden.
Ik zit nu te denken aan deze:
https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... e=R095_P11
Carbon, 50mm clearance. Alleen deze heeft dan slechts 1 voorblad.
Is dat een probleem in jullie idee?
https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... e=R095_P11
Carbon, 50mm clearance. Alleen deze heeft dan slechts 1 voorblad.
Is dat een probleem in jullie idee?
Prima fiets en prijs,ik rij er ook mee wel Shimano 822.wouter098 schreef: ↑04 dec 2024 19:13 Ik zit nu te denken aan deze:
https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... e=R095_P11
Carbon, 50mm clearance. Alleen deze heeft dan slechts 1 voorblad.
Is dat een probleem in jullie idee?
Viel mij 100% mee met 1 blad voor,absoluut geen spijt van.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
We zijn toevallig bezig met een artikel voor in het magazine dat jouw vraag gaat beantwoorden: "Kun je met een gravelbike met 50mm banden een beetje uit de voeten op het strand?" De G-One Speed 50mm banden om dat te uit te testen zijn vanochtend binnengekomen. Het antwoord kennen we eigenlijk al wel, is ook al gegeven hierboven: Natuurlijk kun je er prima mee op het strand rijden, vooral als de omstandigheden een beetje meewerken.
Daniël schreef het al, ik heb zelf een Wikkit waar ik ook wel eens mee gravel. Als het droog is doe ik dat zelfs wel met de 60mm strandbanden eronder. Dat rijdt leuk, maar is onvergelijkbaar met mijn echte gravelbike. De Wikkit wil het liefst rechtdoor, daar is ie ook voor gemaakt. Strandfietsen zijn geen speelse gravelbikes en in de bergen zou ik toch liever een fiets hebben die wat reactiever stuurt.
Het is eigenlijk een bizarre combi, één fiets voor zowel strand en bergen. Maar toch kan dat tegenwoordig prima met fietsen zoals de Canyon die je noemt.
Daniël schreef het al, ik heb zelf een Wikkit waar ik ook wel eens mee gravel. Als het droog is doe ik dat zelfs wel met de 60mm strandbanden eronder. Dat rijdt leuk, maar is onvergelijkbaar met mijn echte gravelbike. De Wikkit wil het liefst rechtdoor, daar is ie ook voor gemaakt. Strandfietsen zijn geen speelse gravelbikes en in de bergen zou ik toch liever een fiets hebben die wat reactiever stuurt.
Het is eigenlijk een bizarre combi, één fiets voor zowel strand en bergen. Maar toch kan dat tegenwoordig prima met fietsen zoals de Canyon die je noemt.
Canyon grizl is ook niet echt heel speels trouwens.
Je kan je trouwens ook nog wel iets bredere banden in kwijt, fietsmaatje heeft er de 55/60mm schwalbe strandbanden in gekregen, gaat net aan.
In de bergen is gravellen trouwens vaak meer mtb'en.
Vooral als je wilt gaan afdalen, maargoed hangt ook van je techniek en geen angst hebben af.
Afgelopen zomer met m'n factor ls een leuke onverhard beklimming gedaan (met 10%+ stukken) maar moet er niet aan denken om die weer af te dalen. (maar kan wel, Bram Tankink heeft hem paar weken voor mij afgedaald met z'n gravelbike)
Je kan je trouwens ook nog wel iets bredere banden in kwijt, fietsmaatje heeft er de 55/60mm schwalbe strandbanden in gekregen, gaat net aan.
In de bergen is gravellen trouwens vaak meer mtb'en.
Vooral als je wilt gaan afdalen, maargoed hangt ook van je techniek en geen angst hebben af.
Afgelopen zomer met m'n factor ls een leuke onverhard beklimming gedaan (met 10%+ stukken) maar moet er niet aan denken om die weer af te dalen. (maar kan wel, Bram Tankink heeft hem paar weken voor mij afgedaald met z'n gravelbike)