Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Winter schoenen, spatwaterdicht

jbams
Forum-lid

jbams 04 dec 2024 11:26

Zojuist weer thuisgekomen met bijna afgestorven tenen. Ik heb dan wel waterdichte overschoenen, maar het spatwater kwam via de onderkant gewoon naar binnen. Setje (cube winterschoene) is dan ook 8 jaar oud en versleten.

Nu dus op zoek naar nieuwe. Warm en de zolen redelijkt waterdicht. (Ik weet dat je de ventilatiegaatjes dicht kan plakken natuurlijk).

Voor wedstrijden heb ik al super stijve schoenen, performance gaat het me nu niet om

Wie heeft goede ervaringen?

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 04 dec 2024 11:32

ik heb vorig jaar paar rogelli winterschoenen aangeschaft in een aanbieding. Daar ben ik echt wel blij mee. voor de mooi draag je ze niet, maar ze zijn warm en droog...
https://www.bol.com/nl/nl/p/rogelli-r-1 ... dc7c6a3efe

ik was die natte voeten ook meer dan zat...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 04 dec 2024 12:35

heb northwave voor mtb en race.
voor de mtb blijven ze prima droog, voor de race krijg ik er toch natte voeten in. Ik denk dat dit ook veel met spatwater van het voorwiel te maken heeft.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 04 dec 2024 13:36

Ik heb ook Northwave.
De Celsius R Arctic GTX.
Voor de koude prima.
Voor het opspattende water had ik dezelfde ervaring als Ivo.
Echter daarvoor heb ik een paar Gripgrab Gaitor gekocht en dat verminderd het binnenkomen van water aanzienlijk.

marsman
Forum-lid

marsman 04 dec 2024 13:58

Loopt het spatwater niet vanaf de bovenkant van je benen via je overschoenen je schoenen in? Dat is bij mij meestal het probleem. Die Gribgrap Gaitor (of Aquaseal?) voorkomen dat.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 dec 2024 14:01

Northward. Punt. Ik heb ze voor de ATB, prima warm en waterdicht. Voor de racer heb ik eens een paar gekocht van Planet X in de aanbieding ( €40,- ) en dat is ook een prima paar schoenen. Nog geen spatwater binnen gehad in de schoenen. Maar moet eerlijk zeggen, wel enkel gebruikt met droog winterweer en geen regen…. Wel vochtig wegdek.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 04 dec 2024 14:53

Northwave gtx is waterdicht. Wel kans op lekkage langs de bovenkant. Die gripgrab gaiters helpen behoorlijk, maar er is ook dan een grens (blijft wel redelijk warm, trouwens).

Op de crosser een paar goedkope non-gtx van Shimano. NIET waterdicht bij regen, maar wel tegen opspattend water/modder, en warm.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

jbams
Forum-lid

jbams 04 dec 2024 15:02

marsman schreef: 04 dec 2024 13:58 Loopt het spatwater niet vanaf de bovenkant van je benen via je overschoenen je schoenen in? Dat is bij mij meestal het probleem. Die Gribgrap Gaitor (of Aquaseal?) voorkomen dat.
Nee, vandaag waren de wegen nat maar regende het niet. Ik merkte duidelijk dat de zolen doorweekt waren en de rest van de schoenen niet.

Ik heb de Rogelli's besteld. Zatedag testen (hopen op regen!). Als dat niet werkt schakel ik door naar de volgende tips.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 04 dec 2024 15:58

Als je al goede schoenen hebt, en alleen last van water, dan zijn overschoenen een nette oplossing. Ik rij graag in de herfst/lente met "sokken" over de zomerschoenen. Houdt de voeten droog en schoenen blijven schoon.
Gripgrab is favoriet, maar eens cheapo's besteld via Temu en die zijn mss nog een stapje beter dan Gripgrab, soort van vilt aan de binnenkant ipv glad rubber en de zool is beter.
Dogma F

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 dec 2024 17:32

Zijn er ook overschoenen die over je winterschoenen heen gaan en de onderkant waar je plaatjes zitten goed afsluiten?
Voor de bovenkant heb ik die neopreen gaiters/gamaschen van Gribgrab, maar het zijn altijd m'n inlegzolen en sokken die van onderaf nat worden. Via de vier gaatjes aan de onderkant.

Afbeelding

https://i.ibb.co/pW78vXg/lake-lake-mxz3 ... oenen.webp
hun fietsen.

pino
Forum-lid HC

pino 04 dec 2024 17:45

BertL schreef: 04 dec 2024 17:32 Zijn er ook overschoenen die over je winterschoenen heen gaan en de onderkant waar je plaatjes zitten goed afsluiten?
Voor de bovenkant heb ik die neopreen gaiters/gamaschen van Gribgrab, maar het zijn altijd m'n inlegzolen en sokken die van onderaf nat worden. Via de vier gaatjes aan de onderkant.

Afbeelding

https://i.ibb.co/pW78vXg/lake-lake-mxz3 ... oenen.webp
Binnenzool eruit. Stukje ducktape over de gaten en er komt (van die kant) geen water meer in.
Niet zijken maar reiden !

galileo2
Forum-lid

galileo2 04 dec 2024 19:08

Ik heb vorig jaar Shimano winterschoenen gekocht. Prima spul

Plaats reactie