Hardlopen
@Kornuit
https://www.strava.com/athletes/49679478
On topic
Net toevallig een evaluatie gehad (video) met mijn trainer. Uitgebreid over cadans gehad. Veel overeenkomsten met fietsen. Eigenlijk is bijna alle hetzelfde...
- je gaat niet per se harder lopen van een hogere cadans, het is geen wondermiddel
- zorgt wél aantoonbaar voor minder blessures
- verschil enorm per type training
- verhogen niet te snel doen, dat werkt niet
- iedere loper heeft zijn eigen optimale cadans
https://www.strava.com/athletes/49679478
On topic
Net toevallig een evaluatie gehad (video) met mijn trainer. Uitgebreid over cadans gehad. Veel overeenkomsten met fietsen. Eigenlijk is bijna alle hetzelfde...
- je gaat niet per se harder lopen van een hogere cadans, het is geen wondermiddel
- zorgt wél aantoonbaar voor minder blessures
- verschil enorm per type training
- verhogen niet te snel doen, dat werkt niet
- iedere loper heeft zijn eigen optimale cadans
Ja, wel is het zo dat als je sneller wil gaan lopen je aan 2 knoppen kunt draaien, cadans en paslengte. Je kan het beste eerst beginnen met je cadans verhogen omdat dat minder belastend is dan je paslengte. Ook je paslengte heeft op een gegeven moment een limiet.
Maar uiteindelijk gaat alles natuurlijk steeds efficiënter zonder er bewust mee bezig te zijn.
Maar uiteindelijk gaat alles natuurlijk steeds efficiënter zonder er bewust mee bezig te zijn.
-
- Forum-lid HC
@havana, hoe voelt het nu?
Heb je vertrouwen dat de marathon gaat lukken?
Ik ben nu mijn neefje een beetje aan het helpen. Die gaat Rotterdam voor de twede keer doen. Maar het nadeel is dat ie enigzins iets van talent heeft.
Het "domme" trainen van hem vorig jaar, nooit hardgelopen en dan december beginnen en hem redelijk succesvol uit lopen in april helpt daar niet bij.
Enige wat ie doet is 2 of 3x per week 10km lopen op 1 tempo en dan vanaf januari 1x per week 1 training steeds langer tot ie 1x 30km kan lopen.
Geen interval, geen rustige training geen snelle. 1 tempo onbegrijpelijk.
Ik ben nu mijn neefje een beetje aan het helpen. Die gaat Rotterdam voor de twede keer doen. Maar het nadeel is dat ie enigzins iets van talent heeft.
Het "domme" trainen van hem vorig jaar, nooit hardgelopen en dan december beginnen en hem redelijk succesvol uit lopen in april helpt daar niet bij.
Enige wat ie doet is 2 of 3x per week 10km lopen op 1 tempo en dan vanaf januari 1x per week 1 training steeds langer tot ie 1x 30km kan lopen.
Tsja, vroeger, zegt opa Rikkert, heb ik mijn beste marathon gelopen op alleen maar duurtraining op 1 tempo. Intervallen deed ik niet aan, korter en iets harder ook niet. Maar wel aantal weken 110km per week weggestampt. Was toen in Rotterdam eerst warme dag van het jaar en en ik bleef maar gaan. Laatste twaalf liep ik toen echt door een slagveld heen. Was met 3.09 niet mijn snelste, maar wel mijn beste gegevens de omstandigheden. Het gaat, ook in mijn overtuiging tegen iedere trainingswet in, maar het werkte wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid HC
Als dat ene tempo in de juiste zone is, dan hoeft het geen slechte methode te zijn.wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 14:44 @havana, hoe voelt het nu?
Mijn lichaam verteerd een dergelijke aanpak bijvoorbeeld beter dan intensieve intervallen.
Mijn zoon (een competitieve fietser) is ook aan zijn marathontraining begonnen. Doel: een voorjaarsmarathon, 13 april in Leuven. Tijdsdoel: 3h10. Voor een eerste is dat zeker ambitieus genoeg - ik zou eigenlijk liever hebben dat hij geen tijdsdoel heeft. Maar goed, hij heeft de natuurlijke snelheid wel om dat te halen, hij moet vooral voorzichtig genoeg volume opbouwen.
Grijs trainen - het was indertijd ook mijn specialiteit. Net als bij het fietsen is dat verslavend, omdat je het gevoel van snelheid combineert met het gevoel dat je niet echt kapot gaat.scottwilko schreef: ↑04 dec 2024 15:13Als dat ene tempo in de juiste zone is, dan hoeft het geen slechte methode te zijn.wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 14:44 @havana, hoe voelt het nu?
Mijn lichaam verteerd een dergelijke aanpak bijvoorbeeld beter dan intensieve intervallen.
Het is pas toen ik ging variëren en het leeuwedeel echt rustige duurtraining deed, dat ik mijn beste marathontijd liep.
Ik heb veel vertrouwen in. Afgelopen zaterdag heb ik 19 km gelopen, als ik dat nog eens had moeten doen was het gelukt. Ik voelde me erg fris nog, terwijl ik vrijdag nog 2.5 uur gefietst had. Wel alles in zone 2 gedaan.wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 14:44 @havana, hoe voelt het nu?
19 januari ga ik hier in de buurt een halve lopen als training. Dan in maart nog een keer eentje.
-
- Forum-lid
Het is denk ik wel goed om een keertje/aantal keer deelgenomen te hebben aan een goedbezocht hardloopevenement. De eerste paar kilometer in Rotterdam was voor mij wel wennen. Mijn hartslag was wat hoger dan gebruikelijk en in de massa kun je niet altijd je eigen tempo/koers bepalen of word je gedwongen om mensen te passeren die langzamer lopen dan jij en andersom word je gepasseerd door mensen die sneller lopen dan jij. Veel succes en plezier in ieder geval! Ik vond het genieten in Rotterdam, zeker vanaf het moment dat je voor een tweede keer over de Erasmusbrug komt.
Ik heb drie maal Rotterdam gelopen, in die tijd was Amsterdam echt nog een flut-marathon. Dat hebben ze aardig ingehaald. Maar de beleving, publiek van de Maaarathon (zo zeggen ze dat in Rotjeknor), is ongeevenaard.
Het is devies voor je eerste is denk ik heel rustig starten. Naar de klote ga je toch en je kan dat beter maar uitstellen tot zo laat mogelijk. Het is heel verleidelijk in de massa en publiek en sfeer je te verliezen in een te hoog tempo. Versnellen kan altijd na 30/35 km. Ik was altijd van de negatieve split, richting einde alleen maar mensen inhalen dat motiveerde me enorm. Maar goed, dat moet ook bij je passen, sommige mensen vinden dat lekker, sommige niet. Zoals mijn trainer het destijds droogjes zei: Een marathon is maar 12km, er zitten er alleen 30 voor die zo zuinig mogelijk door moet komen.
Ik vond overigens dat rondje Kralingse bos altijd maar mwah. Weinig publiek, saai en ik moet zeggen dat je het dan wel aardig begon te voelen. Ik weet dat destijds ik van de brug afkwam en Vincent Rousseau tegenkwam die bijna een wereldrecord liep, ik het kralingse bos nog in de rondte mocht en hij al op de weg terug was. Maar als je dan daarna de stad weer inloopt, machtig mooi. In dat jaar liep ik mijn snelste (3.03), alhoewel ik eigenlijk de 3.09 die ik onder zwaardere omstandigheden eigenlijk de beste vond.
Heb je trouwens voor de inspiratie de film de Maaarathon als gekeken? Je hebt er geen ruk aan hoor, maar de Rotterdamse humor, het verhaal en de typisch Rotterdamse acteurs (Loes Luca, Martin Waardenburg), zijn echt goud. Geeft de sfeer tijdens de echte maaarathon goed weer.
Het is devies voor je eerste is denk ik heel rustig starten. Naar de klote ga je toch en je kan dat beter maar uitstellen tot zo laat mogelijk. Het is heel verleidelijk in de massa en publiek en sfeer je te verliezen in een te hoog tempo. Versnellen kan altijd na 30/35 km. Ik was altijd van de negatieve split, richting einde alleen maar mensen inhalen dat motiveerde me enorm. Maar goed, dat moet ook bij je passen, sommige mensen vinden dat lekker, sommige niet. Zoals mijn trainer het destijds droogjes zei: Een marathon is maar 12km, er zitten er alleen 30 voor die zo zuinig mogelijk door moet komen.
Ik vond overigens dat rondje Kralingse bos altijd maar mwah. Weinig publiek, saai en ik moet zeggen dat je het dan wel aardig begon te voelen. Ik weet dat destijds ik van de brug afkwam en Vincent Rousseau tegenkwam die bijna een wereldrecord liep, ik het kralingse bos nog in de rondte mocht en hij al op de weg terug was. Maar als je dan daarna de stad weer inloopt, machtig mooi. In dat jaar liep ik mijn snelste (3.03), alhoewel ik eigenlijk de 3.09 die ik onder zwaardere omstandigheden eigenlijk de beste vond.
Heb je trouwens voor de inspiratie de film de Maaarathon als gekeken? Je hebt er geen ruk aan hoor, maar de Rotterdamse humor, het verhaal en de typisch Rotterdamse acteurs (Loes Luca, Martin Waardenburg), zijn echt goud. Geeft de sfeer tijdens de echte maaarathon goed weer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.