Als dat waar zou zijn, dan snap ik niet waar al die dure (breed, hoog, zwaar) auto's vandaan komen.daniel1975 schreef: ↑04 dec 2024 12:14 Maar als ze EV's gewoon voor de volle mep gaan belasten in de wegenbelasting zal de opmars fors stagneren. En is het rijden in een aantal grote steden vooral voor de rijke mensen weggelegd. Auto gaat weer een luxeartikel worden straks.
Het grote auto-topic
hun fietsen.
Haha, raar maar waar. Maar nee.
Mooi voorbeeld van wat ik vandaag aan de hand had. Ik heb een Shell Recharge pas. Ik laad heel veel, want met mijn plug in laad ik bijna op elke bestemming voor de volgende rit. Ik betaal 0,35 startkosten per laadbeurt met een max van 7 Eur per maand dacht ik. Verder bij elke paal een vast tarief van nu 0,53 EUR.
Allego heeft na de zomer een plaktarief ingesteld. Als je langer dan 5 uur staat, betaal je een plaktarief van iets van 0,05 EUR per minuut met een maximum van x EUR. Maar als je een laadpas heb van Allego, dan geldt dit niet tussen 23.00 en 07.00. En ik dacht dat dit dus ook met met Shell Recharge pas zo is. Dus gisteravond mijn wagen aan een Allegopaal gehangen en hem netjes voor 07.00 weer weggehaald. Zie ik in de app van Shell dat ik een dikke rekening ga krijgen. Ik bellen met Shell, is de feedback dat de systemen van Shell en Allego niet gekoppeld zijn en dat ze het niet voormekaar krijgen om die plakkosten 's nachts te verrekenen. Ik heb proestend de hoorn erop gegooid. Die laadpassen zijn inderdaad een zooitje. De prijzen een soms een tombola. etc
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Ja, bij BMW wel. Maar nu staat daar het tarief dat ik betaal. Die 45ct dus. Ik kan nu dus niet zien wat de publieke laadpaal bij mij voor de deur kost als straks de vaste tarieven worden losgelaten. Dat zal ik pas zien als het 15 januari is.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13888
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
EV intressant als je thuis kunt laden en lieft ook nog als de stroom goedkoop is met een dynamische contract.
Maar bvin Duitsland in het hoogseizoen heeft mijn zwager 96ct per kw betaald, dat is hetzelfde als 3,50 per liter benzine.
Maar bvin Duitsland in het hoogseizoen heeft mijn zwager 96ct per kw betaald, dat is hetzelfde als 3,50 per liter benzine.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40341
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En hoe verhoudt die 45ct zich tot benzine? Ik vind dat nog best veel.
Less is bore
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
45 cent is altijd nog goedkoper dan benzine.
Ik betaal 15 cent, wandelen is duurder .
Toen ik de auto kocht betaalde je 20 cent. Dat was ongeveer 30% ten opzichte van benzine.
Ik betaal 15 cent, wandelen is duurder .
Toen ik de auto kocht betaalde je 20 cent. Dat was ongeveer 30% ten opzichte van benzine.
Het verbruik van een plug-in is moeilijk te bepalen omdat de auto vaker schakelt tussen benzine en electriciteit. Het verbruik dat ik registreer is ongeveer 16kWh per 100km en iets meer dan 3l benzine per 100km. Maar het electrisch verbruik zelf ligt natuurlijk veel hoger. Ik schat wel ergens rond de 22kWh per 100km. En het benzineverbruik zou ergens rond de 5,5l of 6l per 100km zijn als ik niet electrisch zou rijden.daniel1975 schreef: ↑04 dec 2024 21:28 En hoe verhoudt die 45ct zich tot benzine? Ik vind dat nog best veel.
Dus simpel gezegd, 100km benzine zouden mij 6l*€2,10 (E5) kosten = 12,60
En 100km electriciteit kost mij 22kWh * 45ct = €9,90.
Het scheelt niet zoveel als je het zo bekijkt. Maar als het kan laad ik thuis op en dat gaat dan voor 29ct doordeweeks of 25ct in het weekeinde. En als die korting op de flex-prijzen vanaf 15 januari kloppen dan laad ik straks op het werk voor 35ct. Dan wordt het verschil snel groter.
Voordeel van de plug-in vind ik dat ik in de file (en dat sta ik nog wel eens) heerlijk stil voortbeweeg. En dat ik mijn auto vooraf al kan voorverwarmen. Niks krabben meer. Allemaal luxe-problemen zijn dat natuurlijk wel.
Ride bikes, not tanks!
Op Spritmonitor is het gemiddelde voor een 218 trouwens 7 liter. Want mijn 225xe is natuurlijk een 218 met een electromotor erbij. Dus die 6l die ik schets voor puur benzineverbruik is misschien nog wel aan de zuinige kant. Misschien zou ik wel met 7 liter moeten rekenen. Dan wordt het verschil wel aardig per 100km gezien.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13888
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hou 1 op 3 aan dan zit je met een gelijk type auto redelijk.
1 liter = 3 kw
Electro 1 op 5 en brandstof 1 op 15 (of 20kw per 100km en 6.7L per 100km)
Nu is een EV is de stad veel efficiënter en dan kan het voordeliger worden en visa versa op de snelweg, daar is electro in het nadeel.
1 liter = 3 kw
Electro 1 op 5 en brandstof 1 op 15 (of 20kw per 100km en 6.7L per 100km)
Nu is een EV is de stad veel efficiënter en dan kan het voordeliger worden en visa versa op de snelweg, daar is electro in het nadeel.
Electrisch rijden in de file en in de stad is zeker veel efficiënter ja. Als ik op de snelweg sneller ga rijden dan 95/100 km/u dan schakelt 'ie vanzelf over op benzine. Tenzij je natuurlijk de Max edrive hebt geselecteerd. Dan kun je electrisch tot 130km/u geloof ik.
Ride bikes, not tanks!