Waar rekening mee houden bij aanschaf wielset voor racefiets bike packing?
Alle antwoorden zijn hier natuurlijk al genoemd. Mijn antwoord is er eentje met een knipoog.
Hoe wild en afgelegen gaat je trip worden? Met een lage en brede alu set, kan er weinig mis gaan. Met 2x32 spaaks en bombproof naven is het wel klaar.
- Of ga je touren? Dan volstaat iedere 2x28 spaaks alu set wel.
- Ik zie 28mm banden. Ik neem aan dat je gehele route dan over asfalt gaat? Dan heb je echt geen 2x32 spaaks set nodig.
- Kijk ook goed hoe je de bagage verdeeld over de fiets. 4 kilo zit je zo aan, hoor. Of neem je alleen een tandenborstel en een pinpas mee?
Hoe wild en afgelegen gaat je trip worden? Met een lage en brede alu set, kan er weinig mis gaan. Met 2x32 spaaks en bombproof naven is het wel klaar.
- Of ga je touren? Dan volstaat iedere 2x28 spaaks alu set wel.
- Ik zie 28mm banden. Ik neem aan dat je gehele route dan over asfalt gaat? Dan heb je echt geen 2x32 spaaks set nodig.
- Kijk ook goed hoe je de bagage verdeeld over de fiets. 4 kilo zit je zo aan, hoor. Of neem je alleen een tandenborstel en een pinpas mee?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ik heb vaak genoeg fietsers geholpen die hulpeloos langs de weg stonden omdat ze deze filosofie aanhingen.wasbeer2006 schreef: ↑04 dec 2024 12:40 Wat gaat er nou echt kapot aan een fiets. Hoe vaak sta je nou onderweg en kan je niet verder zonder reserve onderdelen, als de eis is dat je minimaal op je fiets bent blijven zitten.
Net nog even naar de specs van mijn eigen gravel fiets gekeken. 28 spaken, voor en achter. En die fiets is met bagage zo'n 24 kg. Met bereider (ik dus) bijna 100 kg. En geen centje pijn, en ook geen gebroken spaken gehad om mijn trip van Girona naar Sevilla. Met soms ook macadam gravel wegen.
Misschien zijn die, het moet minmaal 32 spaken verhalen, ook niet altijd waar. Wel alu wielen.
Misschien zijn die, het moet minmaal 32 spaken verhalen, ook niet altijd waar. Wel alu wielen.
Live fast; die young. mijn blog
Wat me trouwens opvalt is dat er het bikepacken op steeds meer plekken wordt gepromoot bij de verkoop van fietsen (of ik let er meer dan voorheen op ) maar dat de wielen van die fietsen vervolgens ‘slechts’ 24 spaaks zijn, het lijken gewone fabriekswielen. Ook op de website van DT Swiss wordt het Gravel aanbod geroemd om zijn bike packing mogelijkheden, maar de 4 wielsets in die categorie (GRC 1100 & 1400 en GR 1600 & 1800): allemaal 24 spaken. Kan het ook nog zo zijn dat de technische mogelijkheden zodanig zijn geëvolueerd dat 24 spaaks wielen (met natuurlijk ook betere velgen en spaken) tegenwoordig die extra belasting ook aan kunnen?
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Ja dat kan. Bij wielen van sommige merken worden bredere aerospaken gebruikt. Dus dan heb je weliswaar minder spaken maar wel dezelfde 'spaakmassa', zeg maar, als 28 of 32 gewone spaken. Dit heeft ook weer nadelen, zoals een grotere belasting van de spaakgaten van de velg en dus een wat groter risico van scheuren van de velg en een grotere slag in het wiel bij spaakbreuk. Als in een 32 spaaks wiel een spaak breekt kun je er vaak nog gewoon mee fietsen maar als dat bij een 24 spaaks wiel gebeurt is de slag doorgaans een stuk groter.iroelho schreef: ↑05 dec 2024 08:25 Wat me trouwens opvalt is dat er het bikepacken op steeds meer plekken wordt gepromoot bij de verkoop van fietsen (of ik let er meer dan voorheen op ) maar dat de wielen van die fietsen vervolgens ‘slechts’ 24 spaaks zijn, het lijken gewone fabriekswielen. Ook op de website van DT Swiss wordt het Gravel aanbod geroemd om zijn bike packing mogelijkheden, maar de 4 wielsets in die categorie (GRC 1100 & 1400 en GR 1600 & 1800): allemaal 24 spaken. Kan het ook nog zo zijn dat de technische mogelijkheden zodanig zijn geëvolueerd dat 24 spaaks wielen (met natuurlijk ook betere velgen en spaken) tegenwoordig die extra belasting ook aan kunnen?
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Tuurlijk promoten fietsenwinkels nu meer gravel- en bikepacking items. Er moet verkocht worden.
Laat je niet gek maken door al die marketing poeha: kies een set wat past bij het beoogde doel. En zo dus ook ook aantal spaken, velgbreedte en het type band.
Vorig jaar ben ik naar Berlijn gefietst: 800 km veelal verhard langs de doorgaande weg. Dit deed ik op een 2x28 spaaks handgespaakte set met DT swiss onderdelen. 38mm Panaracer GK Slick bandjes. 6kg bagage.
Maar 2 jaar geleden ben ik door Northumbria UK gefietst op een 27.5" set: 2x32 spaaks, wederom handgespaakt (Philippos) met 2.1" gravelbanden. Nu ging er iets meer bagage mee. Plus veeel meer onverharde paden en was blij met de keuze van mijn wielen en banden.
Edit: correctie: Geen 2x 28 spaaks, maar een 2x24 DT Swiss ER 1400 Dicut set.
Laat je niet gek maken door al die marketing poeha: kies een set wat past bij het beoogde doel. En zo dus ook ook aantal spaken, velgbreedte en het type band.
Vorig jaar ben ik naar Berlijn gefietst: 800 km veelal verhard langs de doorgaande weg. Dit deed ik op een 2x28 spaaks handgespaakte set met DT swiss onderdelen. 38mm Panaracer GK Slick bandjes. 6kg bagage.
Maar 2 jaar geleden ben ik door Northumbria UK gefietst op een 27.5" set: 2x32 spaaks, wederom handgespaakt (Philippos) met 2.1" gravelbanden. Nu ging er iets meer bagage mee. Plus veeel meer onverharde paden en was blij met de keuze van mijn wielen en banden.
Edit: correctie: Geen 2x 28 spaaks, maar een 2x24 DT Swiss ER 1400 Dicut set.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander