Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Jeugdwedstrijden/ Fietsen ombouwen

HansTH
Forum-lid

HansTH 06 dec 2024 07:27

Als leek met het ombouwen van fietsen kan ik wat hulp gebruiken:
Ik heb twee kinderen die op de weg wedstrijden willen gaan rijden, nu zit ik met twee fietsen die omgebouw moeten worden:

Canyon, crank 105 R7000 52/36 casette 11/34 11 speed > dient omgeobuw te worden naar jeugd 2 max verzet 5,46m 900DB SH11 wiel (iets kleiner wiel)
Liv, FC-RS520 50/34 casette 11/36 12 speed > dient omgebouwd te worden naar Jeugd 5 max 6,14m

Ik lees dat de meeste met een 46T werken en Miche casette maar ook dat het niet op alle frames past i.v.m. het kleinste tandwiel achter. Dat een singlespeed 34T voorblad ook een optie is. Ook hoor ik dat in nederland niets te krijgen is en ik naar duitsland moet uitwijken.

Kan iemand mij hulp bieden?

dream
Forum-lid

dream 06 dec 2024 13:39

cat 2 voorblad idd van 44 of 46 tanden. gecombineerd met een Miche cassette. werkt prima bij 11 speed. mocht het kleinste tandwiel tegen frameschuren dan grootste tandwiel verwijderen en opvullen met ring voor de sluitkrans. e.a. hangt ook af van de bandenmaat. hoe breder hoe hoger de band vaak wordt, en dan kom je soms niet meer uit. bij ons op de club worden ook grx shimano crankstellen gebruikt met 46/30. meestal werkt dat met bestaande voorderrailleur. de tandwielen staan iets meer naar buiten. in combinatie dan met een 17 of 18 achter.

12 speed geeft een grotere uitdaging, daar is nog niet zoveel op de vervangingsmarkt. normaal is dit 46/16 bij een 25 mm band voor categorie 5. je kan een cyclocross of grx crankstel gebruiken of het buitenblad vervangen voor een 46. de cassette achter beginnend met 16 zal zoeken worden. Miche of ander merk, shimano heeft deze niet.

er zijn online een aantal omreken tabellen te vinden.

succes met het zoekplaatje. een aantal jaren geleden was dit makkelijker en goedkoper realiseren.

HansTH
Forum-lid

HansTH 11 dec 2024 06:45

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 12 dec 2024 12:03

Hallo Hans,

Ik herken de problemen. Je beste optie is zoals Dream zegt werken met een geschikte cassette en meestal zijn deze goed verkrijgbaar van het met Miche.
Mijn dochter heeft in cat 2 met een 44 T voorblad gereden en een Miche cassette met een afgeslepen sluitkansje gereden met als lichte tandje een 17.
De goede 16 bewaar je dan voor cat 3/4.

Om een goed voorblad te zoeken raad ik je aan om hier te kijken:
https://www.themechanic-parts.com/

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie