Klopt exact 96-97 binnenbeen lengte, heb lange benen, dit maakt t vaak lastig geschikt frame te vinden.wasbeer2006 schreef: ↑07 dec 2024 12:42 De gravel addict heeft wel de stuurbuis van een xxl race. Maar dan kom je dus in de racehouding te zitten.
Dan moet je echt gaan meten. Om het zo simpel mogelijk te houden meet ik tegenwoordig vaak midden as tot bovenkant stuur, dan ben je alle meet correcties en intrepetaties kwijt.
Nu heb ik al lange benen met 185 en 91cm bbl.
Maar 86 vanaf bracket is een bbl van 96 a 97cm. Dat is echt wel aan de extreme kant zeker bij 191.
Scott
Het zadel kan nog zo'n 9cm hoger volgens de markering op de zadelpen. Of het frame dat ook leuk gaat vinden weet ik zo niet.jwpcycle schreef: ↑07 dec 2024 14:52Klopt exact 96-97 binnenbeen lengte, heb lange benen, dit maakt t vaak lastig geschikt frame te vinden.wasbeer2006 schreef: ↑07 dec 2024 12:42 De gravel addict heeft wel de stuurbuis van een xxl race. Maar dan kom je dus in de racehouding te zitten.
Dan moet je echt gaan meten. Om het zo simpel mogelijk te houden meet ik tegenwoordig vaak midden as tot bovenkant stuur, dan ben je alle meet correcties en intrepetaties kwijt.
Nu heb ik al lange benen met 185 en 91cm bbl.
Maar 86 vanaf bracket is een bbl van 96 a 97cm. Dat is echt wel aan de extreme kant zeker bij 191.
Update over de zithouding. Er zit echt een ieniemini stuur op. 60mm reach en dat samen met een 110mm stuurpen is nogal kort..
Via Marktplaats een 120mm Canyon stuurpen gekocht en afgelopen weekend gepast. Dat zit beter. Iets korter dan de wegfiets en iets hoger om maar niet te gedrongen te zitten. Syncros cockpit is onderweg in ieder geval. (120/420mm)
Ben benieuwd wanneer gravelframes van de bekende, grote merken een wat meer moderne geometrie krijgen. Je zou verwachten dat Scott genoeg ervaring heeft vanuit de MTB-tak. Volgens mij is een Spark best een behoorlijke en moderne fiets?
De voorkant van het frame is eigenlijk best okay voor een avontuurlijke fiets, maar de hoek van de zadelbuis is nog lekker old school. Het is gewoon een beetje een Frankenstein fiets nu in maat XL... Avontuurlijke voorkant, korte stuurpen, stuur met minimale reach en dan een racy achterkant waardoor je nog steeds boven je achterwiel zit.
Via Marktplaats een 120mm Canyon stuurpen gekocht en afgelopen weekend gepast. Dat zit beter. Iets korter dan de wegfiets en iets hoger om maar niet te gedrongen te zitten. Syncros cockpit is onderweg in ieder geval. (120/420mm)
Ben benieuwd wanneer gravelframes van de bekende, grote merken een wat meer moderne geometrie krijgen. Je zou verwachten dat Scott genoeg ervaring heeft vanuit de MTB-tak. Volgens mij is een Spark best een behoorlijke en moderne fiets?
De voorkant van het frame is eigenlijk best okay voor een avontuurlijke fiets, maar de hoek van de zadelbuis is nog lekker old school. Het is gewoon een beetje een Frankenstein fiets nu in maat XL... Avontuurlijke voorkant, korte stuurpen, stuur met minimale reach en dan een racy achterkant waardoor je nog steeds boven je achterwiel zit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zadelbuis klopt bij grote maten sowieso niet, maarja dat zeg ik al 10 jaar en ze doen er nog niets aan.
Je hebt de scale gravel dat is de moderne gravelbike. Maar marketing technisch werkt dat niet.
Dus dat zal wel de nieuwe addict gravel worden met kleine aanpassingen.
Mensen moeten ook wennen, dit forum is een goed voorbeeld. Het gros koopt een gravelbike en stelt hem af als een racer, dan hoef je geen ander frame.
Dat snap ik ook daar de gravelbike veelal de slecht weer/pekel fiets wordt gebruikt in NL.
Je hebt de scale gravel dat is de moderne gravelbike. Maar marketing technisch werkt dat niet.
Dus dat zal wel de nieuwe addict gravel worden met kleine aanpassingen.
Mensen moeten ook wennen, dit forum is een goed voorbeeld. Het gros koopt een gravelbike en stelt hem af als een racer, dan hoef je geen ander frame.
Dat snap ik ook daar de gravelbike veelal de slecht weer/pekel fiets wordt gebruikt in NL.
Volledig eens.
In de MTB-wereld heeft het ook jaren geduurd voordat de grote merken naar een meer forward geometrie gingen. En grote maten kloppen daar vaak nog steeds niet. Ook bij boutique merken.
Een mal (carbon) is duur en grote maten worden minder verkocht wereldwijd. Dat zal ongetwijfeld niet meehelpen.
In de MTB-wereld heeft het ook jaren geduurd voordat de grote merken naar een meer forward geometrie gingen. En grote maten kloppen daar vaak nog steeds niet. Ook bij boutique merken.
Een mal (carbon) is duur en grote maten worden minder verkocht wereldwijd. Dat zal ongetwijfeld niet meehelpen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Waarom zou je dat doen?
Bij Scott voldoende keus tussen de verschillende soorten fietsen...
Jezelf op onkosten jagen voor een "frikandel" is niet echt slim, zeker niet om wat discussie uit te lokken...
Bij Scott voldoende keus tussen de verschillende soorten fietsen...
Jezelf op onkosten jagen voor een "frikandel" is niet echt slim, zeker niet om wat discussie uit te lokken...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik wil het doen met mijn scalpel HT. Echter omdat mijn zoon mijn lengte is en MTB,en soms wel leuk. vind laat ik hem komend jaar zeker nog met recht stuur.
Mijn doel was krom stuur, lekker breed minimaal 44cm
Force shifters, die passen gewoon op de Hope M4 en X2 remklauwen die ik al heb
Achterderrie naar keuze MTB of race.
Banden afhankelijk van inzet bereik een smalle 2.2 (54mm band)
Die setup gaat niet veel sneller of trager zijn dan een echte gravelbike waar dan ook.
Enige is dat de voorvork een kilo zwaarder is, de rest is gelijk.
Het is een stuk goedkoper een top HT MTB koop je vanaf 3K en met 5 a 6K heb je echt de max wel in je bezit.
Mijn doel was krom stuur, lekker breed minimaal 44cm
Force shifters, die passen gewoon op de Hope M4 en X2 remklauwen die ik al heb
Achterderrie naar keuze MTB of race.
Banden afhankelijk van inzet bereik een smalle 2.2 (54mm band)
Die setup gaat niet veel sneller of trager zijn dan een echte gravelbike waar dan ook.
Enige is dat de voorvork een kilo zwaarder is, de rest is gelijk.
Het is een stuk goedkoper een top HT MTB koop je vanaf 3K en met 5 a 6K heb je echt de max wel in je bezit.
Sizing question. Met leasing ga ik weldra gaan voor een Scott Addict Gravel, maar ik blijf twijfelen over maat 54 of 56.
De scott ga ik gebruiken voor gravel ritjes, met af en toe een gravelfondo wedstrijd, occasioneel cyclocrossje in de winter en verder als slecht weer fiets met spatborden.
Ik ben 1m79 een binnenbeenlengte van 86,5 en zadelhoogte staat op 77,5. Ik ben 28j, volgens mij vrij lenig en ben dit jaar van een 8 naar 10cm drop geëvolueerd.
Linkje met geometrie van huidige fietsen staat hier beneden: Cervelo zit ik nu slammed op top cap van 7mm met stuurpen van 110, mijn Merckx staat op mijn wahoo en is ook slammed op topcap van 15mm en stuurpen 115 (maar is +-8,5cm drop, kan niet lager) en de Focus was een 2dehandsje waar nog 4cm spacers onder zitten met een stuurpen van 130mm (fiets was in principe wat te klein).
De Focus had een drop van 10cm en beviel me eigenlijk super goed, ook gravel +100km en cx mee gereden zonder klachten waardoor ik dit jaar tot op topcap ben gezakt op mijn Cervelo.
Nu is de twijfel dus 54 of 56 Addict Gravel: mijn vrees voor de 54 is dat het frame er niet in proportie gaat uitzien omdat het zadel hoog zal uitsteken en ik toch een 2tal cm spacers ga nodig hebben. De pro voor 54 is dat ik verwacht dat deze leuker gaat sturen gezien kortere wielbasis.
De vrees voor 56 is dus het minder reactief sturen en de hogere stack: ik zal waarschijnlijk slammed zitten en als ik later nog dieper wil zal dit niet meer lukken. Pro: de 56 zal er volgens mij wel mooier uitzien met zadelhoogte en slammed.
Twijfels twijfels...
https://geometrygeeks.bike/compare/cerv ... 2022-l-56/
De scott ga ik gebruiken voor gravel ritjes, met af en toe een gravelfondo wedstrijd, occasioneel cyclocrossje in de winter en verder als slecht weer fiets met spatborden.
Ik ben 1m79 een binnenbeenlengte van 86,5 en zadelhoogte staat op 77,5. Ik ben 28j, volgens mij vrij lenig en ben dit jaar van een 8 naar 10cm drop geëvolueerd.
Linkje met geometrie van huidige fietsen staat hier beneden: Cervelo zit ik nu slammed op top cap van 7mm met stuurpen van 110, mijn Merckx staat op mijn wahoo en is ook slammed op topcap van 15mm en stuurpen 115 (maar is +-8,5cm drop, kan niet lager) en de Focus was een 2dehandsje waar nog 4cm spacers onder zitten met een stuurpen van 130mm (fiets was in principe wat te klein).
De Focus had een drop van 10cm en beviel me eigenlijk super goed, ook gravel +100km en cx mee gereden zonder klachten waardoor ik dit jaar tot op topcap ben gezakt op mijn Cervelo.
Nu is de twijfel dus 54 of 56 Addict Gravel: mijn vrees voor de 54 is dat het frame er niet in proportie gaat uitzien omdat het zadel hoog zal uitsteken en ik toch een 2tal cm spacers ga nodig hebben. De pro voor 54 is dat ik verwacht dat deze leuker gaat sturen gezien kortere wielbasis.
De vrees voor 56 is dus het minder reactief sturen en de hogere stack: ik zal waarschijnlijk slammed zitten en als ik later nog dieper wil zal dit niet meer lukken. Pro: de 56 zal er volgens mij wel mooier uitzien met zadelhoogte en slammed.
Twijfels twijfels...
https://geometrygeeks.bike/compare/cerv ... 2022-l-56/
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40462
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klinkt bijna als een gevalletje “verder zoeken, dit past niet”…..
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit is weer de standaard NL gravel discussie.
Fiets past prima, maar je hebt gewoon een 56 nodig, er is een reden dat de stack 2cm hoger is voor offroad gebruik.
Nogmaals stel hem niet zo af als je racer als je ermee gaat gravelen, dat doe je met een MTB ook niet.
Fiets past prima, maar je hebt gewoon een 56 nodig, er is een reden dat de stack 2cm hoger is voor offroad gebruik.
Nogmaals stel hem niet zo af als je racer als je ermee gaat gravelen, dat doe je met een MTB ook niet.