Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 dec 2024 12:07

wasbeer2006 schreef: 07 dec 2024 10:15 Hoe groot heb je hem gekocht qua capaciteit?
Maak je de installatie ook off grid. Dat laatste zou ik wel intressant vinden.
13.3 kwh

De HomeVolt heeft nog geen island mode, maar die gaat er wel komen. Dan heb je dus ook stroom als de stroom uitvalt. Voor mij is dat geen showstopper, hoe vaak gebeurt zoiets...

Dat is inderdaad het mooiste, maar financieel heb je er alleen iets aan als je op de onbalansmarkt gaat handelen.
Dat is natuurlijk dikke onzin. Het loont zeker ook als je niet op de onbalansmarkt handelt. Alleen is de terugverdientijd langer. Voor mijn situatie rekent Tibber uit dat TVT 3 jaar is met onbalanshandel en 5 jaar zonder.

Ik combineer de batterij met mijn 32 panelen en een dynamisch contract. Met de batterij heb ik straks altijd de goedkoopste stroom van de dag. En geen terugleverboete.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 dec 2024 12:48

Het gebeurt nu nog niet vaak. Maar het gaat een keer goed en lang gebeuren. Dan heb je behalve je koelkast ook weinig aan stroom dat snap ik. Maar toch als het kan vind ik het wel fijn.

13kw is wel serieus groot, maar 5 jaar terugverdientijd? Dat is wel heel erg snel. Zeker met de huidige salderings regeling gaat het niet hard.
Dan zul je dus circa 1500 euro per jaar moeten besparen. Misschien gebruik je extreem veel stroom meet dan 10mw maar anders zie ik niet in hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 dec 2024 13:16

Ik gebruik idd fors veel stroom, want ik heb een full-electric warmtepomp met een vrij groot vat eraan. Ik heb geen gas meer. Airco voor de zomer. Ik denk dat ons verbruik rond de 8 MWH ligt.

Terugverdientijd is het ook een beetje afhankelijk hoe je rekent. Reken je bijvoorbeeld de terugleverboete (die ik nu niet heb, want dynamisch contract) wel of niet mee. Dat is alleen al 600 euro per jaar in mijn geval. Je kan ook zeggen, "het is niet eerlijk om dat mee te rekenen want met een dynamisch contract zónder batterij heb je die kosten ook niet". Dat klopt. Maar ik wilde geen dynamisch contract zonder batterij, want dat vind ik gewoon veel te veel gedoe. Ik moet dan elke keer gaan nadenken of ik de vaatwasser juist wel of niet kan aanzetten. Dat vind ik irritant.

Het handelen met het net kan ook hard gaan, er zijn wel gevallen bekend die 1500 per jaar verdiend hebben. Kan snel gaan. Als je 'm oplaadt als de stroomprijs negatief is kan je een paar euro verdienen. Verkoop je diezelfde stroom als deze 50 cent kost verdien je dus totaal bijna een tientje. En dat is dan maar één lading. Nu is dit een extreem rekenvoorbeeld en zal het vaak minder zijn. Maar bijvoorbeeld als je op vakantie bent kun je 'm wel maximaal laten handelen en kan je in een week echt wel meer dan euro verdienen.

Maar zoals gezegd die route zal wel worden afgesloten en dat is ook niet mijn hoofdreden om 'm aan te schaffen.

Stel dat je gemiddeld 10 cent goedkoper inkoopt per kwh dankzij de batterij. Dan verdien je dus jaarlijks al 800 euro.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 dec 2024 14:15

Wij vinden dat het reuze snel gewoon was om te bedenken wanneer je de wasmachine, vaatwasser en boiler aan zet. Maar wij hebben dan ook geen saldering, dus vanaf het begin van de, veel duurdere panelen dan in Nederland, gewoon gewend geraakt om rekening met het weer te houden. (Vandaag prutweer, dus geen opwarming van de boiler).

senior
Forum-lid

senior 07 dec 2024 14:31

synapse schreef: 05 dec 2024 08:52 Of Black Friday (dat is wat ik dacht als onlogische niet afko)
Body Fat :mrgreen:

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 07 dec 2024 14:36

Jans schreef: 07 dec 2024 14:15 Wij vinden dat het reuze snel gewoon was om te bedenken wanneer je de wasmachine, vaatwasser en boiler aan zet. Maar wij hebben dan ook geen saldering, dus vanaf het begin van de, veel duurdere panelen dan in Nederland, gewoon gewend geraakt om rekening met het weer te houden. (Vandaag prutweer, dus geen opwarming van de boiler).
Dat is ook wat de VREG in Vlaanderen zegt. Maar hoe doe je al die dingen (verbruiken wanneer de zon schijnt) als je 8-9 uur op je werk zit? Brandweer raadt absoluut af machines te laten draaien als er niemand is.

Ik moet binnenkort ook aan de digitale teller, dus geen terugdraaiende teller meer.
Diverse media hebben al uitgerekend dat me dat per jaar een 300-400 euro meer zal kosten. Heeft niets te maken met bewustwording, want wij letten al goed op.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 08 dec 2024 11:04

Ben weer een stuk wijzer, dank daarvoor.
...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 dec 2024 11:19

koeroeur schreef: 07 dec 2024 14:36
Jans schreef: 07 dec 2024 14:15 Wij vinden dat het reuze snel gewoon was om te bedenken wanneer je de wasmachine, vaatwasser en boiler aan zet. Maar wij hebben dan ook geen saldering, dus vanaf het begin van de, veel duurdere panelen dan in Nederland, gewoon gewend geraakt om rekening met het weer te houden. (Vandaag prutweer, dus geen opwarming van de boiler).
Dat is ook wat de VREG in Vlaanderen zegt. Maar hoe doe je al die dingen (verbruiken wanneer de zon schijnt) als je 8-9 uur op je werk zit? Brandweer raadt absoluut af machines te laten draaien als er niemand is.

Ik moet binnenkort ook aan de digitale teller, dus geen terugdraaiende teller meer.
Diverse media hebben al uitgerekend dat me dat per jaar een 300-400 euro meer zal kosten. Heeft niets te maken met bewustwording, want wij letten al goed op.
Het weekend natuurlijk al 2 dagen, maar de boiler warmt bij ons echt op,ook als we er niet zijn. De CV staat bij jullie niet aan als jullie er niet zijn? Daarnaast ben ik nooit thuis gebleven als de vaatwasser of wasmachine aan staan. Dus zou ik, als ik nog zou moeten werken, die apparaten vertraagd aan zetten.
Jij werkt niet zo af en toe thuis?

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 08 dec 2024 12:02

Geen boiler, maar een doorstromer op gas.
CV staat op 16 graden overdag. CV op gas. CV moet vooral werken in de maanden en momenten dat er weinig of geen zon is ook natuurlijk.
Droogkast is zowat het nr 1 apparaat dat brand veroorzaakt in huizen. En machines die met water werken zet ik al helemaal niet aan als er niemand is.
En ik werk zo weinig mogelijk thuis inderdaad. Veel minder efficiënt en dan kan ik ook niet naar het werk fietsen. PLus je verbruikt een stuk meer bij thuiswerken ook.

Blijft het feit dat de overschot van mijn stroom meteen naar de buren gaat, die daar dik voor betalen aan hun leverancier, terwijl die er niets voor moet doen.
Bij een digitale teller krijg ik daar 6-8 cent per Kwh voor terwijl mijn buren er een 30 cent voor betalen.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 dec 2024 12:11

Dit soort taferelen ga je krijgen.
Heel veel dingen hebben een tijdklok. Een wasmachine durf ik wel aan te zetten als ik weg ben een droger liever niet.

Het aantal branden neemt door oa dit soort dingen al toe en dat gaat met thuisaccu,s nog erger worden.
Vaak gaat het niet mis, maar als het fout gaat is wel je hele huis en dat van de buren weg.
Nu zijn accu,s nog nieuwe, maar wie laat ze echt verwijder als ze einde levenscyclus zijn, niet veel en dat wordt het wel een serieus probleem.

Daarom is het ook zo,n bijzonder slecht idee. Maar met onze domme regels, organisaties die de handen niet in een slaan krijg je dit soort dingen.
Maar makkelijker en veiliger wordt het er niet op.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 dec 2024 12:14

wasbeer2006 schreef: 08 dec 2024 12:11 Dit soort taferelen ga je krijgen.
Heel veel dingen hebben een tijdklok. Een wasmachine durf ik wel aan te zetten als ik weg ben een droger liever niet.

Het aantal branden neemt door oa dit soort dingen al toe en dat gaat met thuisaccu,s nog erger worden.
Vaak gaat het niet mis, maar als het fout gaat is wel je hele huis en dat van de buren weg.
Nu zijn accu,s nog nieuwe, maar wie laat ze echt verwijder als ze einde levenscyclus zijn, niet veel en dat wordt het wel een serieus probleem.

Daarom is het ook zo,n bijzonder slecht idee. Maar met onze domme regels, organisaties die de handen niet in een slaan krijg je dit soort dingen.
Maar makkelijker en veiliger wordt het er niet op.
Het was mooi weer, dus dan hoeft bij mij de droger niet aan. Buiten drogen gaat bij mooi weer veel sneller.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 dec 2024 12:47

Een HomeVolt wordt dan ook nooit in een woonhuis geplaatst. Ofwel aan de buitenkant ofwel in een bijgebouw, zoals een losse schuur of garage.

Ik ga 'm in mijn externe garage laten plaatsen en hang er dan ook nog een automatische poederblusser boven, just to be sure.

Plaats reactie