Goedemorgen,
Ik heb mijn racefiets gisteren op de Tacx gezet, waar een andere cassette op zit (Shimano 105 11 speed) dan op mijn fiets (Ultegra 11 speed). Maar volgens mij moet dat niet uitmaken omdat ze beiden 11 speed zijn en dit voorheen ook gewerkt heeft..
Echter nu alles op de tacx zit heb ik twee problemen: de derailleur schakelt niet op het kleinste kransje, en de ketting schakelt van de grootste krans af als ik naar beneden schakel (en ligt dan dus tussen de tacx en tandwiel).
Ik heb al aan de H stelschroef gedraaid om te zien of dit zorgt voor verbetering, maar dit helpt niet om de ketting op de kleinste krans te krijgen. Ik ben niet echt een ervaren fietssleutelaar… maak ik gewoon een beginnersfout of is er iets anders aan de hand?
Derailleur loopt van grootste krans na cassettewissel
Waarschijnlijk is de uitlijning na de 'wiel wissel' net anders dan voorheen. De ene naaf is de andere niet, terwijl de cassette spacing op zich wel hetzelfde is. De derailleur maakt nog dezelfde beweging als voorheen, maar mis schakelt tov de cassette. Als bijstellen met de H L schroeven niet een oplossing brengt is mogelijk de kabelspanning te laag.
Je kan dan beter de derailleur geheel opnieuw instellen.
Je kan dan beter de derailleur geheel opnieuw instellen.
Je maakt een beginnersfout. Cassette op je Tacx staat in het geheel verder naar buiten dan bij je racefiets. Je moet de uiterste stand ( grote krans ) iets bijdraaien zodat de ketting niet meer over het grote tandwiel gegooid wordt.
En daarna de kabelspanning iets verlagen en en uiterste stand van de derailleur in de lage stand iets “open” draaien ( indien nodig ) zodat de derailleur de kleine krans kan bereiken
En daarna de kabelspanning iets verlagen en en uiterste stand van de derailleur in de lage stand iets “open” draaien ( indien nodig ) zodat de derailleur de kleine krans kan bereiken
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Hieraan toevoegend wat basis info over cassettes en derailleurs...:
- shifter en derailleur werken zo samen dat 1 klik net 1 kransje schakelt. Dat is altijd zo, daar moet je niets voor doen.
- door de 'kabelspanning' aan te passen, 'verschuif' je de positie van de derailleur. Je zal de kabelspanning zo afregelen dat in laagste stand van shifter de derailleur geluidsloos op kleinste krans draait. Net iets beter is eigenlijk afregelen op de 2de kleinste krans (met shifter in 2 positie).
- De H en L positie is enkel ter bescherming dat de ketting niet tussen wiel en cassette of rechts van cassette valt.
=> je probleem is dus volledig op te lossen door de derailleur spanning iets te lossen. Daardoor verschuift de derailleur een beetje naar buiten. En mogelijk draait alles geruisloos op de kransjes.
=> mogelijk wil de derailleur niet op de kleinste kransjes omdat de H/L schroef die tegenhoudt (ik onthoud niet welke wat doet ). Dan moet je die iets uitdraaien. Ideaal draai je de H of L schroef iets in opdat de ketting ook niet meer tussen wiel/cassette valt.
De positie van de cassette is niet genormeerd en heeft kleine verschillen tussen wielen en naven. De verschillen kunnen snel 1 mm zijn en dat heeft echt invloed op schakelen. Eigenlijk zouden fabrikanten een optie moeten leveren om de cassette positie uit te lijnen (ik dacht dat bij nieuwere systemen die wel genormeerd is...; ik moet me eens inlezen).
Iemand die zijn fiets goed kent zal de kabelspanning iets lossen als hij de fiets op de tax zet en voorzichtig zijn bij schakelen naar grootste krans en er mee leven dat hij eventueel niet op kleinste krans schakelt. Dit omdat de H/L schroef op je fiets echt wel juist moeten zijn om veilig te rijden en die juist krijgen niet iets meer werk is.
En als je echt tijd heb kan je uitzoeken of een afregeling is die op fiets en tacx net goed genoeg is... Maar misschien is die er ook niet...
Walter
- shifter en derailleur werken zo samen dat 1 klik net 1 kransje schakelt. Dat is altijd zo, daar moet je niets voor doen.
- door de 'kabelspanning' aan te passen, 'verschuif' je de positie van de derailleur. Je zal de kabelspanning zo afregelen dat in laagste stand van shifter de derailleur geluidsloos op kleinste krans draait. Net iets beter is eigenlijk afregelen op de 2de kleinste krans (met shifter in 2 positie).
- De H en L positie is enkel ter bescherming dat de ketting niet tussen wiel en cassette of rechts van cassette valt.
=> je probleem is dus volledig op te lossen door de derailleur spanning iets te lossen. Daardoor verschuift de derailleur een beetje naar buiten. En mogelijk draait alles geruisloos op de kransjes.
=> mogelijk wil de derailleur niet op de kleinste kransjes omdat de H/L schroef die tegenhoudt (ik onthoud niet welke wat doet ). Dan moet je die iets uitdraaien. Ideaal draai je de H of L schroef iets in opdat de ketting ook niet meer tussen wiel/cassette valt.
De positie van de cassette is niet genormeerd en heeft kleine verschillen tussen wielen en naven. De verschillen kunnen snel 1 mm zijn en dat heeft echt invloed op schakelen. Eigenlijk zouden fabrikanten een optie moeten leveren om de cassette positie uit te lijnen (ik dacht dat bij nieuwere systemen die wel genormeerd is...; ik moet me eens inlezen).
Iemand die zijn fiets goed kent zal de kabelspanning iets lossen als hij de fiets op de tax zet en voorzichtig zijn bij schakelen naar grootste krans en er mee leven dat hij eventueel niet op kleinste krans schakelt. Dit omdat de H/L schroef op je fiets echt wel juist moeten zijn om veilig te rijden en die juist krijgen niet iets meer werk is.
En als je echt tijd heb kan je uitzoeken of een afregeling is die op fiets en tacx net goed genoeg is... Maar misschien is die er ook niet...
Walter
kijk onderstaande video en je weet alles over hoe je de derailleur afstelt.
https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool
https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool