Hoi allemaal,
Ik heb een setje DT Swiss e 1900 Spline gekocht en tijdens het tubeless maken (wat niet bepaald lukt), ontdekte ik dat er wat lucht lekte uit de naad die de cirkel verbindt zeg maar. Het zijn sleeved wielen. Is dit normaal?
En heeft iemand nog tips om de banden in de velg te laten ploppen? Ik wil er Schwalbe Racing Ray band op doen en een deel van de band weigert in de velg te ploppen. Ik gebruik een tire booster die op 10-11 bar uit komt.
Alvast bedankt voor de hulp!
Tubeless velg lekt op de naad
-
- Forum-lid
Er is een apart topic over 'tubeless' waar o.a. ook dit probleem is besproken. Als je een goede tubeless tape gebruikt dat van velgrand tot velgrand is geplakt heb je geen last van lekkages. Met een compressor en 24ltr. drukvat heb je niet zo gauw last van het niet kunnen laten ploppen van de band omdat die veel meer lucht kan geven dan een tire-booster.
viewtopic.php?t=66235&hilit=tubeless
viewtopic.php?t=66235&hilit=tubeless
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Wellicht bedoelt Orlok een dunne strook tape overdwars van velgrand tot velgrand over die naad plakken. En niet overal rondom de velg van rand tot rand (te brede tape zeg maar). Dit laatste kan gevaarlijk zijn en een afloper veroorzaken.
Een tubeless tape die zo breed is dat deze van rand tot rand van de velg (interne breedte + ong. 5mm) wordt geplakt zal zodra de tubeless band erop komt te liggen (ploppen) deze volledig afdichten, is niet gevaarlijk en zal geen afloper veroorzaken, trouwens hoe kom je daarbij om dat te schrijven @Phillippos.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij sommige velgen maakt een velglint dat hoog opgaat tegen de veldrand integraal deel uit van het tubelesssysteem. Afdichting is dan tussen velglint en band, nergens tussen band en velg.
Niet zijken maar reiden !
Ik las hem als rand tot rand = haak tot haak, dus dat de tape echt helemaal tot bovenin loopt tot de rand van de haak. Met interne breedte + 5mm haal je dat niet inderdaad.Orlok schreef: ↑08 dec 2024 14:40Een tubeless tape die zo breed is dat deze van rand tot rand van de velg (interne breedte + ong. 5mm) wordt geplakt zal zodra de tubeless band erop komt te liggen (ploppen) deze volledig afdichten, is niet gevaarlijk en zal geen afloper veroorzaken, trouwens hoe kom je daarbij om dat te schrijven @Phillippos.
Waarom dacht ik dat te lezen? Omdat de naad die nu lekt helemaal rondom loopt tot helemaal bovenin zeg maar. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn eigen DT velgen, bij mij lekte het hoog aan de zijkant van de velg.
Verkeerde interpretatie van jouw eerste bericht Orlok.
Nog steeds blijf ik bij mijn tip: zet er een dun strookje tape overdwars van rand tot rand (tot de haak dus ) om die naad van binnenuit te stoppen. En dan de rest van de tape normaal rondom plakken, net als Orlok zegt, liefst interne breedte + 3 a 5 mm. 3mm is net aan, 5mm is ruim voldoende. Latex doet de rest.